SERWISY PARTNERSKIE rynek-kolejowy.pl rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Mateusz Kieruzal 10 marca 2024
„Flygskam”, czyli wstyd związany z lataniem samolotem zaczyna odchodzić do lamusa. Szwedzki minister infrastruktury uważa, że inwestycje branży lotniczej w zrównoważony rozwój są wystarczające, a ludzie nie powinni czuć się więcej winnymi z powodu odbywania częstych podróży lotniczych, czy latania samolotem na wakacje.
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Linie lotnicze UE są bardziej zrównoważone niż amerykańskie
Hiszpania podąża drogą Francji. Loty krajowe będą zakazane!
Mateusz Kieruzal 07 marca 2024
Hiszpania podąża drogą wytyczoną przez Francuzów. Krajowe połączenia lotnicze zostaną zdelegalizowane! Samoloty w iberyjskim państwie, które ma najbardziej rozwiniętą sieć kolei dużych prędkości, nie będą mogły latać na trasach, na których istnieje alternatywny środek transportu, pozwalający pokonać trasę w mniej niż dwie i pół godziny.
Loty Rosja – Kaliningrad odbywają się bez zakłóceń
Sardynia ogłosiła przetarg na obsługę lotów do Rzymu i Mediolanu. Tuzin zaproszeń
Loty na trasie Kraków – Bydgoszcz szansą na ożywienie turystyki krajowej
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
Łukasz Malinowski 06 sierpnia 2023
Zdaniem Greenpeace’u boom na tanie latanie doprowadził do szkodliwych, potencjalnie nieodwracalnych skutków dla globalnego klimatu. Zgodnie z najnowszym raportem ekologiczna grupa uważa, że tanie linie lotnicze podcięły ceny operatorów pociągów na trasach o podobnej odległości, zachęcając tym samym podróżnych do latania „pochłaniającymi gaz i emitującymi węgiel” odrzutowcami. Co więcej, mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej mają być „perwersyjnie zachęcani do latania”.
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
Szwecja naciska linie lotnicze w sprawie ekologii. Będą opłaty za start i lądowanie
Ocieplenie klimatu powodem wzrostu siły turbulencji
Mateusz Kieruzal 01 lipca 2023
Naukowcy z Uniwersytetu w Reading odkryli, że loty są obecnie bardziej narażone na turbulencje niż cztery dekady temu. Nowa analiza wskazuje, że występowanie coraz większej liczby silnych turbulencji spowodowane jest postępującymi zmianami klimatycznymi.
Turbulencje. Czym one naprawdę są
Qatar Airways korumpowały unijnych urzędników?
Mateusz Kieruzal 09 marca 2023
Najwyższy urzędnik Komisji Europejskiej ds. transportu, Henrik Hololei, znajduje się pod rosnącą presją w związku z ujawnieniem przez „Politico” informacji, że przyjmował on bezpłatne loty Qatar Airways w klasie biznes, podczas gdy jego zespół negocjował umowę o otwartym niebie między Unią Europejską a Katarem. Katarski rząd miał także pokrywać koszty noclegów w ekskluzywnych hotelach.
Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!
Qatar Airways uruchamia loty do Ras Al Khaimah
Qatar Airways: Miliard dolarów zysku w pierwszym półroczu
Lotnisko w Toronto ograniczy liczbę lotów
Mateusz Kieruzal 05 marca 2023
Liczba samolotów komercyjnych, które mogą przylatywać lub odlatywać z międzynarodowego portu lotniczego Pearson w kanadyjskim Toronto, będzie ograniczona w szczycie letniego sezonu, zgodnie z decyzją podjętą przez Greater Toronto Airports Authority (GTAA) – operatora portów w Toronto. Zmniejszeniu ulegnie także liczba pasażerów lotów międzynarodowych.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
„Lufthansa kłamie w sprawie bycia eko"
Mateusz Kieruzal 04 marca 2023
Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (ASA) zakazał reklam Lufthansy na terenie Wielkiej Brytanii, ponieważ uważa, że wprowadza ona konsumentów w błąd. Reklama miała pokazać zaangażowanie Lufthansy w zrównoważony rozwój. Jednak ASA zinterpretowało reklamę jako mówiącą, że Lufthansa jest zieloną i przyjazną dla środowiska firmą. ASA twierdzi, że niemieckie linie lotnicze nie są ekologiczne ze względu na bardzo wysoką ilość emitowanego dwutlenku węgla.
Cztery nowe trasy Lufthansy, w tym dwie do Skandynawii
Lufthansa wynajmie airbusy A220-300 od airBaltic
Lufthansa skasowała 25 tys. lotów! 540 lotów do Polski anulowane
Amsterdam chce ograniczyć prywatne loty
Mateusz Kieruzal 28 lutego 2023
Amsterdamski port lotniczy Schiphol wyraził poparcie dla nowej rządowej inicjatywy, mającej na celu zmniejszenie o połowę liczby prywatnych lotów. Lotnisko twierdzi, że takie działanie przyczyni się do zmniejszenia hałasu. Holenderskie media wskazują, że za hałas w dużym stopniu odpowiada rządowy B737BBJ, który bardzo często lata bez pasażerów miedzy Rotterdamem a Amsterdamem.
Amsterdam: Styczeń dużo lepszy niż przed rokiem
Amsterdam: 2023 rok dużo lepszy od 2022
Amsterdam: Ponad 4,7 mln pasażerów w listopadzie i duży spadek cargo
Sektor lotniczy naciska UE na status zielonej inwestycji
Mateusz Kieruzal 23 lutego 2023
Przemysł lotniczy naciska, aby nowe samoloty, których silniki napędzane są w jakieś części zrównoważonym paliwem (SAF), zostały sklasyfikowane jako zielone inwestycje, zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi finasowania zrównoważonych środowiskowo inwestycji. Jak opisuje „Financial Times”, działacze klimatyczni określają zapędy branży jako „wielki akt greenwashingu”.
76 mld euro dla Polski odblokowane
Środowisko a konkurencyjność lotnictwa. Co zrobi UE?
Unia Europejska gotowa wprowadzić obowiązek testów COVID dla podróżnych z Chin
Lufthansa rozszerza dostępność zielonych taryf. Są droższe niż zwykłe
Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023
Po przeprowadzeniu fazy pilotażowej konceptu zielonych taryf lotniczych, grupa Lufthansa wprowadza teraz dla klientów podróżujących rejsami europejskimi oraz do Algierii, Maroka i Tunezji opcję „latania w bardziej zrównoważony sposób”. Opcja Green Fares będzie dostępna zarówno w klasie ekonomicznej, jak i biznesowej. W fazie testowej „ekologiczne” taryfy ekonomicznie były o połowę droższe, podczas gdy za przelot w „zielonej” klasie biznes trzeba było zapłacić o 80 proc. więcej.
Cztery nowe trasy Lufthansy, w tym dwie do Skandynawii
Lufthansa wynajmie airbusy A220-300 od airBaltic
Lufthansa skasowała 25 tys. lotów! 540 lotów do Polski anulowane
Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen biletów
Mateusz Kieruzal 14 lutego 2023
Pasażerowie muszą liczyć się z tym, że bilety lotnicze zdrożeją jeszcze bardziej. Wzrost taryf cenowych spowodowany jest nowymi przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi emisji dwutlenku węgla. Unijni urzędnicy wyrazili zgodę na zmianę w systemie handlu emisjami, co spowoduje zwiększenie kosztów stałych ponoszonych przez linie lotnicze. Tym samym, era tanich biletów lotniczych dobiegnie końca szybciej, niż sądzono. Analitycy prognozują wzrost cen lotów o 29 proc., co spowoduje spadek liczby pasażerów o 17 proc.
Ceny biletów do Anglii wzrosną o 80 funtów?
Francja: Loty muszą być drogie!
Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy
Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki
Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023
Do szwajcarskiego Davos, gdzie jak co roku odbywa się Światowe Forum Ekonomiczne, zjechała światowa elita biznesu i polityki. Do Szwajcarii większość przyleciała prywatnymi samolotami. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że większość tych osób kategorycznie krytykuje odbywanie krótkich lotów samolotem, gdyż emitują one najwięcej zanieczyszczeń. Niestety, kiedy do gry wchodzi wielki biznes, ekologiczne zapatrywania schodzą na dalszy plan, a zwycięża polityka i hipokryzja.
Izraelski Air Force One gotowy do lotów
Belgijscy VIP-owie latają samolotami powiązanymi z Rosją
Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami
Belgijski uniwersytet zakazuje pracownikom krótkich lotów
Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2023
Uniwersytet w Antwerpii zabronił swoim pracownikom podróży lotniczych do miejsc, do których można dotrzeć pociągiem w czasie krótszym niż osiem godzin. Jeśli pracownicy naukowi zamierzają uczestniczyć w kongresach lub konferencjach w Europie, zobowiązani są do podróżowania pociągiem. Działanie podjęte przez władze belgijskiej uczelni jest swego rodzaju precedensem, jeśli chodzi o sposoby odbywania podróży służbowych przez pracowników naukowych. Przejazdy pociągiem, zamiast krótkich lotów samolotem, mają zmniejszyć emitowany przez uniwersytet ślad węglowy i jego wpływ na środowisko naturalne.
Maastricht chce zakazać lotów starszymi B747
USA znoszą zakaz lotów na Kubę
Kanada: Rosyjskie samoloty próbują łamać zakaz
Faworyzowanie pociągów kosztem samolotów. Czy to ma sens?
Mateusz Kieruzal 07 stycznia 2023
Dyrektor naczelna holenderskich linii lotniczych KLM, Marjan Rintel, zachęca pasażerów do przejazdu pociągiem zamiast lotu samolotem na niektórych trasach krótkodystansowych. Ma to pomóc w ograniczaniu ilości emitowanego dwutlenku węgla.
KLM prezentuje nowe malowanie. Pojawi się na A321neo
TSUE: Pomoc publiczna dla KLM-u nielegalna
Airbus A321neo KLM-u zadebiutuje w III kwartale br.
IATA: Wodór to pieśń przyszłości. Teraz lotnictwo potrzebuje SAF
Łukasz Malinowski 06 grudnia 2022
Lotnictwo postawiło sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Zastosowanie wodoru nie będzie jednak miało istotnej roli w jego osiągnięciu. – Nie odniesiemy sukcesu, jeśli będziemy liczyć na technologie, które nie są jeszcze sprawdzone. Musimy się skupić na rozwiązaniach, które dostępne są tu i teraz – wyjaśnia Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"
IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii
IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019
KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych
Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022
Komisja Europejska potwierdziła, że francuskie prawo zakazujące lotów krajowych na trasach, które pasażer może pokonać alternatywnym środkiem transportu, np. pociągiem w mniej niż dwie i pół godziny, jest w pełni legalne i zgodne ze wspólnotowym prawodawstwem. Zakazem zamiast ośmiu zostaną objęte trzy trasy. Od czasu wprowadzana w życie zakazu w zeszłym roku spotkał się on z silnym sprzeciwem ze strony linii lotniczych, lotnisk i innych branżowych organizacji.
KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych
KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe
Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy
Mikosz: Lotnictwo wraca na ścieżkę rozwoju
Roman Czubiński 09 września 2022
Rok 2022 jest dla lotnictwa annus salutis – rokiem odbudowy. Wojna w Ukrainie i drożejące paliwa nie pozwalają jednak na szybszy, niż zakładano, powrót do przewozów sprzed pandemii COVID-19. Również kryzys wizerunkowy lotnictwa to wyzwanie, które trzeba podjąć – powiedział na otwarciu Kongresu Rynku Lotniczego wiceprezes IATA Sebastian Mikosz.
Jak główne partie widzą przyszłość CPK?
Kongres Rynku Lotniczego rośnie wraz z branżą. VI edycja wystartowała
Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!
SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa
Łukasz Malinowski 08 lipca 2022
Wojna w Ukrainie sprawiła, że ceny ropy i paliwa lotniczego poszybowały w górę. W tym samym czasie wychodzące z pandemii lotnictwo walczy o osiągnięcie neutralności klimatycznej. Odpowiedzią na oba problemy może być SAF, ale jego produkcja na dużą skalę dopiero rusza. O wyzwaniach przed jakimi stoi branża mówi Sebastian Mikosz, wiceprezydent IATA ds. zrównoważonego rozwoju i środowiska.
SAF. Orlen ruszy z produkcją w 2025 r. IATA apeluje o wsparcie
PE: SAF zaliczony do bezpłatnego, unijnego systemu handlu emisjami
DB Schenker i Lufthansa Cargo: Transport lotniczy dla Lenovo z wykorzystaniem SAF
PE rozszerzy definicję ekologicznego paliwa lotniczego
Mateusz Kieruzal 02 lipca 2022
Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego zagłosowała za rozszerzeniem definicji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) - tak, aby poszerzyć katalog dopuszczonych do jej wytwarzania produktów. Stowarzyszenie A4E obawia się, że kompromis osiągnięty w sprawie definicji kwalifikujących się do SAF produktów może doprowadzić do włączenia niezrównoważonych surowców i obniży wysiłki podjęte na rzecz dekarbonizacji przemysłu lotniczego.
Aki 93 – nowa benzyna lotnicza z Warter Fuels
Paliwo lotnicze najdroższe w historii
Al Baker: Wysokie ceny ropy mogą wywołać „drugą recesję”
Firmy DB Schenker i Lufthansa Cargo rozszerzają ofertę transportu lotniczego neutralnego pod względem emisji CO2
Łukasz Malinowski 31 marca 2022
DB Schenker i Lufthansa Cargo podjęły decyzję o przedłużeniu oferty lotów wolnych od paliw kopalnych na trasie pomiędzy Frankfurtem (FRA) i Szanghajem (PVG). Wspólna, ekologiczna oferta będzie kontynuowana co najmniej do października 2022 r.
LH Cargo: Pierwszy boeing B777F z AeroSHARK już lata
Lufthansa Cargo odebrała drugiego airbusa A321F
Lufthansa Cargo rośnie w siłę. Największa zimowa siatka w historii
Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?
Rafał Dybiński 10 stycznia 2022
Wysoce zaraźliwy wariant omikron koronawirusa SARS-CoV-2 skutecznie zniechęca ludzi na całym świecie do podróży powietrznych, ale największe europejskie linie lotnicze w obawie przed utratą slotów na lotniskach wciąż wykonują operacje nawet z niewielką liczbą pasażerów, czyli prawie pustymi samolotami. Takie działanie przewoźników kłóci się wyraźnie z deklarowaną wcześniej troską o klimat - analizuje magazyn "AFAR".
KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych
KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe
Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy
Glasgow: Szczyt klimatyczny w cieniu 400 lądujących prywatnych odrzutowców
Rafał Dybiński 02 listopada 2021
Przylot aż 400 prywatnych odrzutowców spodziewany jest w najbliższych dniach w porcie lotniczym Glasgow – informują brytyjski "Daily Mail" i stacja "Polsat News".
Czy zakaz prywatnych odrzutowców pomoże planecie?
KE wyklucza ograniczenie prywatnych odrzutowców
Amsterdam: Aktywiści blokowali starty i lądowania odrzutowców
Belgia: Podatek lotniczy na rejsy poniżej 500 km. Dotyczy tylko kierunków z Brukseli
Rafał Dybiński 17 października 2021
Rząd Belgii wprowadzi podatek lotniczy od rejsów krótkodystansowych. To jedna ze 100 decyzji w sprawie których osiągnięto porozumienie dotyczące krajowego budżetu.
Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?
Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry
Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie
Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.
Tomasz Śniedziewski 05 października 2021
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) podczas trwającego 77. corocznego zlotu generalnego organizacji przyjęło rezolucję przewidującą osiągnięcie przez branżę lotniczą neutralności środowiskowej do 2050 r.
IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"
IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii
IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019
Airbus chce usprawniać istniejące modele samolotów
Tomasz Śniedziewski 18 czerwca 2021
Europejski producent samolotów planuje wykorzystać swoją istniejącą przewagę nad Boeingiem w dochodowym sektorze samolotów wąskokadłubowych i w najbliższym czasie koncentrować się na usprawnianiu istniejących modeli, zamiast opracowywać zupełnie nowe projekty, deklarują władze koncernu.
Zamówienia A320neo przekroczyły pięciocyfrową liczbę. B737 MAX zdetronizowany
Airbus: Następca A320neo będzie nowym samolotem napędzanym SAF
Partnerstwo strategiczne Airbusa i TotalEnergies na rzecz SAF
Niemcy: Bilety lotnicze muszą być droższe, lepiej wspierać kolej
Artur Bogdanowicz 14 maja 2021
Wicekanclerz Niemiec, Olaf Scholz, chce uczynić latanie po Europie droższe i mniej atrakcyjne niż obecnie. W audycji "ProSieben Spezial Live" opowiedział się za poniesieniem cen biletów lotniczych i ustanowieniem ich minimalnej ceny. Scholz zdaje sobie sprawę, że z przyczyn formalnych nie będzie można tego w tej formie wprowadzić, ale socjaldemokrata postuluje, aby poprzez obowiązkowe opłaty – które płaciłby podróżny – pojedynczy bilet de facto kosztował minimum 50-60 euro.
Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut
Polski paszport coraz „silniejszy”. Jak jest naprawdę?
Wizz Air zawiesi trasy z Polski
Wielka Brytania: Wyższy podatek dla latających częściej?
Rafał Dybiński 02 kwietnia 2021
Rząd Wielkiej Brytanii rozpoczął konsultacje w sprawie reformy podatku lotniczego – informuje stacja "BBC". Ich efekt poznamy 14 czerwca. Zwolennicy zmian domagają się wyższych opłat dla najczęściej latających. Takie podejście popiera Greenpeace. Podatek byłby coraz wyższy z każdym rokiem, jeśli tych lotów również będzie więcej.
Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?
Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry
Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie
Szwecja naciska linie lotnicze w sprawie ekologii. Będą opłaty za start i lądowanie
Emilia Derewienko 23 marca 2021
Szwecja planuje zrewidować opłaty za start i lądowanie samolotów, tak aby odpowiadały ilości emisji gazów cieplarnianych z różnych typów maszyn i paliwa – poinformował w poniedziałek rząd tego kraju.
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
Scandinavian odebrał pierwszego A321LR. Dostawa na biopaliwie
Avgeek 16 października 2020
Linia SAS odebrała w czwartek (15 października) w Hamburgu pierwszego z trzech zamówionych airbusów A321 Long Range (LR). Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika jest leasingowana od firmy Air Lease Corporation (ALC) i napędzają ją najnowsze silniki CFM LEAP 1A.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem
SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem
Katowice Airport i Tauron stawiają na elektromobilność
Aleksander Domański 21 czerwca 2020
Zarządzająca portem lotniczym Katowickie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) oraz koncern Tauron przygotowują się do budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Korzystać z nich mają nie tylko pasażerowie, ale i pojazdy służb lotniskowych.
Za darmo elektrykiem po autostradzie
Impact zbuduje ogromną fabrykę baterii do elektryków
Elektromobilne lotnisko w Wiedniu. Zero emisji CO2 do 2030 roku
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Justyna Urbaniak 14 lutego 2020
Szwedzka nastolatka Greta Thunberg, która głośno wypowiada się na temat walki ze zmianami klimatu, mogła odegrać rolę w ostatnim 4-proc. spadku liczby pasażerów komercyjnych latających w Szwecji, gdzie popularność zyskało pojęcie „flygskam”, czyli wstyd przed lataniem.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Linie lotnicze UE są bardziej zrównoważone niż amerykańskie
Ruch lotniczy w Europie rośnie najwolniej od 2013 r.
Justyna Urbaniak 13 lutego 2020
W ciągu ostatniego roku wiele się zmieniło w europejskim ruchu lotniczym. W rzeczywistości liczba lotów w Europie w 2019 r. wzrosła tylko o 0,8% względem roku poprzedniego. Według Eurocontrol jest to najniższa stopa wzrostu od 2013 r. Przyczyn tego spowolnienia jest wiele.
Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą
Eurocontrol publikuje dobre wyniki i ostrzega. Lato będzie trudne
Eurocontrol: Poziom lotów z 2019 roku możliwy za dwa lata
Wyniki przewozowe lotnisk Fraport AG. Frankfurt z rekordem
Aleksander Domański 06 lutego 2020
Fraport AG jest jednym z głównych graczy na globalnym rynku zarządzania lotniskami. Portfolio firmy zawiera trzydzieści obiektów rozsianych na czterech kontynentach. Perłą w koronie firmy jest port lotniczy we Frankfurcie. Generuje on nie tylko największy ruch w Niemczech, ale jest pod tym względem na trzecim miejscu w Europie.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Justyna Urbaniak 30 stycznia 2020
Badanie przeprowadzone dla banku inwestycyjnego UBS we wrześniu ubiegłego roku wykazało, że 23% niemieckich respondentów zrezygnowało z co najmniej jednego lotu w ubiegłym roku ze względów środowiskowych.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Linie lotnicze UE są bardziej zrównoważone niż amerykańskie
Etihad: Polskie naczynia z otrąb w klasie business
Łukasz Malinowski 15 stycznia 2020
Ekologiczny lot zorganizowany przez Etihad Airways 13 stycznia na trasie z Abu Zabi do Brukseli miał za zadanie pokazać nowe proekologiczne rozwiązania możliwe do wprowadzenia przez przewoźników lotniczych. Jednym z nich było podawanie dodatkowych posiłków zamawianych w klasie biznes na naczyniach z otrąb pszennych produkowanych przez polską firmę Biotrem
Etihad i Sabre z nową umową o partnerstwie i współpracy
Etihad Cargo i CargoAi nawiązały współpracę
Etihad Airways: Pierwszy samolot z ZEA wylądował w Izraelu
Elektryczne autobusy z Wrocławia na lotnisku w Birmingham
inf. pras. oprac. ad 08 stycznia 2020
Sześć w pełni elektrycznych autobusów Volvo 7900 Electric rozpoczęło kursy na lotnisku w Birmingham w Wielkiej Brytanii. Wszystkie zostały wyprodukowane i dostarczone z polskiej fabryki Volvo Buses we Wrocławiu.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Aleksander Domański 06 stycznia 2020
Pracownia PriestmanGoode zadała sobie pytanie – czym zastąpić plastikowe pudełka w samolotach? Odpowiedzią są opakowania wykonane z kawy, bambusa i alg.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
British Airways od początku roku rekompensuje emisje z lotów krajowych
Piotr Bożyk 03 stycznia 2020
British Airways (BA) rozpoczęły kompensować emisje ze wszystkich swoich lotów krajowych w Wielkiej Brytanii w ramach działania, aby do 2050 r. uzyskać neutralność emisji CO2. Od 1 stycznia 2020 r. emisje z lotów BA są kompensowane poprzez inwestycje w zweryfikowane projekty redukcji CO2 na całym świecie.
Ryga: Inauguracja połączeń British Airways
British Airways wycofują się Norymbergi. Więcej lotów KLM i Air France
British Airways zredukuje w zimie liczbę lotów do Krakowa
Wiedeń: Tak lotnisko rozmawia o hałasie
Łukasz Malinowski 01 stycznia 2020
Hałas lądujących i startujących samolotów stał się poważnym problemem. W przypadku wielu europejskich lotnisk to jedna z przyczyn ograniczających możliwość inwestycji. W Wiedniu udało się jednak dogadać z mieszkańcami. Warto sprawdzić jak do tego doszło.
Wiedeń: Trzeci pas do roku 2030. Niemal 40 lat po pierwszych projektach
Wiedeń: Rozwój w oparciu o linie nieskokosztowe
Wiedeń: Jak osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2?
Linie lotnicze UE są bardziej zrównoważone niż amerykańskie
Justyna Urbaniak 31 grudnia 2019
Linie lotnicze w UE są bardziej wydajne i zrównoważone, ale stają w obliczu rosnącej presji społecznej, w tym polityki karnej dotyczącej zwiększenia podatków środowiskowych. Amerykańskie linie lotnicze działają mniej wydajnie, ale napotykają niewielką presję ze strony społeczeństwa.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Flygskam stało się w branży słowem 2019 r. Czy zostanie słowem dekady?
Tomasz Śniedziewski 31 grudnia 2019
Mijający rok, był czasem spektakularnego przebicia się argumentów ruchów na rzecz ochrony klimatu do opinii publicznej. Dla branży lotniczej oznacza to poważny problem, którego rozwiązanie może nie nastąpić szybko.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
De Juniac (IATA): Kolej nie jest neutralna, pozostawia ślad węglowy
Emilia Derewienko 27 grudnia 2019
Flygskam, czyli ruch ekologiczno-społeczny wywodzący się ze Szwecji – „wstyd przed lataniem” opanował kraje skandynawskie i staje się popularny w Europie. Wystarczy wspomnieć, że w grudniu człowiekiem roku tygodnika „Time” została jego najpopularniejsza przedstawicielka – Greta Thunberg. Lotnictwo – co nie powinno budzić zdziwienia – pozostaje dalekie od entuzjazmu na dźwięk słowa Flygskam.
De Juniac (IATA): Chcemy latać więcej i zanieczyszczać mniej
Prezes IATA: Centralny Port Komunikacyjny ma szanse stać się sukcesem
Kolej nie nadąża za rozwojem wiedeńskiego lotniska
Łukasz Malinowski 26 grudnia 2019
W tym roku ponad 31 mln pasażerów skorzysta z wiedeńskiego lotniska. Większość z nich będzie starała się dojechać na miejsce koleją. 57% podróżnych korzystających z pociągów to doskonały wynik, ale poprawa tego wskaźnika może być niemożliwe. Przepustowość linii jest na wyczerpaniu a ÖBB odkłada inwestycje.
Wiedeń: Cargo tylko chwilowo na minusie?
Lotnisko w Wiedniu będzie miało trzeci pas startowy
Oto nowy samolot elektryczny Rolls-Royce’a. Ma bić rekord prędkości!
Artur Bogdanowicz/ współpraca Simetr 25 grudnia 2019
Rolls-Royce pokazał swój w pełni elektryczny samolot na lotnisku w Gloucestershire. Firma zapewnia, że obecnie trwają prace nad integracją przełomowego elektrycznego układu napędowego, który ma umożliwić samolotowi o zerowej emisji lot z prędkością 480 km/h. Pierwsze testy w powietrzu mają się zacząć późną wiosną 2020 roku.
Rolls-Royce: Do 2030 r. Trent XWB pozostanie jedynym silnikiem airbusa A350-900
Rolls Royce: 1,4 mld funtów kosztów napraw silników Trent 1000
RR: Problemy z Trentami 1000 mogą potrwać dłużej
Lotnisko Chopina: Będzie poszerzenie OOU i podstawa do roszczeń za hałas?
Łukasz Malinowski 23 grudnia 2019
Mazowsze analizuje przygotowany przez PPL Przegląd ekologiczny Portu im. F. Chopina. Dokument pokazuje przekroczenia norm hałasu oraz sugeruje poszerzenie Obszaru Ograniczonego Użytkowania. Jeśli taka decyzja zapadnie możliwe będzie dochodzenie odszkodowań za hałas, których wartość może sięgnąć setek milionów złotych.
Polskie lotniska działają wspólnie
Radom tematem rozmów PPL z Air France, Emirates, El Al, KLM i Lufthansą
PPL w 2021: Wzrost przychodów, więcej pasażerów i 338 mln zł na inwestycję w Radomiu
Wiedeń: Jak osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2?
Łukasz Malinowski 18 grudnia 2019
Wiedeński międzynarodowy port lotniczy stanie się lotniskiem neutralnym pod względem emisji CO2, do końca 2030 roku. Takie przynajmniej są założenia przyjętego przez władze portu programu ekologicznego. W praktyce sprawa nie jest jednak łatwa. Przeczytajcie dlaczego.
Wiedeń: Tak lotnisko rozmawia o hałasie
Wiedeń: Trzeci pas do roku 2030. Niemal 40 lat po pierwszych projektach
Wiedeń: Rozwój w oparciu o linie nieskokosztowe
Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów
Aleksander Domański 18 grudnia 2019
Swedavia jest operatorem dziesięciu szwedzkich lotnisk z największym ruchem pasażerskim w tym kraju. Firma, dążąc do zmniejszenia wpływu swojej działalności na środowisko, zdecydowała się na inwestycje. Pieniądze na ten cel ma dać emisja „zielonych obligacji” za miliard koron szwedzkich (105,9 mln dolarów).
Szwecja: 12 mln pasażerów na 10 lotniskach w 2021 roku. Ponad 70 proc. mniej niż w 2019 roku
Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku
Coraz mniej pasażerów na szwedzkich lotniskach
Greta Thunberg wybrała niemiecką kolej, ale…
Artur Bogdanowicz/ współpraca Simetra 18 grudnia 2019
Szwedzka aktywistka wracała drogą lądową z odbywającego się w pierwszej połowie grudnia szczytu klimatycznego COP25. Greta Thunberg ze swojej niechęci do lotnictwa, jako bardzo nieprzyjaznego dla środowiska, uczyniła znak rozpoznawczy. Podróż pociągiem nie była jednak łatwa. Brak miejsca i zdjęcie z korytarza wywołały zaś ogromną dyskusję.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Ateny jako pierwsze europejskie lotnisko z zerową emisją
Justyna Urbaniak 17 grudnia 2019
Największy międzynarodowy port lotniczy Grecji wyznaczył sobie za cel zerową emisję dwutlenku węgla do 2025 r., głównie poprzez inwestycje w energię słoneczną. Jeżeli cel zostanie osiągnięty, będzie to pierwsze lotnisko w Europie polegające wyłącznie na wytwarzanej przez siebie energii i działające przy zerowej emisji netto.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
Najbardziej ekologiczne linie lotnicze na świecie
Justyna Urbaniak 16 grudnia 2019
Od lotów bez plastiku po deklaracje środowiskowe - nowoczesne lotnictwo jest pełne propozycji, aby ograniczać emisję CO2, bez rezygnacji z samego latania. Tylko które linie lotnicze można uznać obecnie za najbardziej ekologiczne?
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
Wielki emisyjny szwindel? Różne instytucje różnie obliczają poziom emisji CO2
Tomasz Śniedziewski 15 grudnia 2019
W świecie coraz bardziej pogrążającym się we wstydzie przed lataniem, kalkulatory wskazujące ilość wytworzonego CO2 mają wskazywać nam drogę w kierunku neutralności środowiskowej. Tymczasem ich obliczenia różnią się i to znacznie, co nie przeszkadza organizacjom ekologicznym atakować branży lotniczej, zauważa „La Tribune”.
Czy branża lotnicza będzie kiedykolwiek bardziej eko?
U połowy największych przewoźników świata nie zrekompensujemy emisji CO2
Ryanair: Ekopodwyżka cen biletów w Niemczech
Aleksander Domański 13 grudnia 2019
Władze naszych zachodnich sąsiadów nałożyły ekopodatek na linie lotnicze. Efekty już są. Niskokosztowy przewoźnik z Zielonej Wyspy przerzuci koszty nowego obciążenia fiskalnego na pasażerów.
Niemcy: Rozwój kolei kosztem lotnictwa. Zieloni lobbują w Bundestagu
Szef Ryanaira twierdzi, że linie lotnicze już płacą „karne” podatki za emisję CO2
Air France sprzeciwia się francuskim planom wprowadzenia „ekopodatku”
De Juniac (IATA): Chcemy latać więcej i zanieczyszczać mniej
Emilia Derewienko 12 grudnia 2019
– Nie wydaje mi się, żeby tanie bilety lotnicze mogły się przyczyniać do szkody dla środowiska. Według mnie nie można również powiedzieć, że jest „zbyt tanio, by latać”, bo lotnictwo powinno być dostępne dla wszystkich – mówił dziennikarzom Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
De Juniac (IATA): Kolej nie jest neutralna, pozostawia ślad węglowy
Prezes IATA: Centralny Port Komunikacyjny ma szanse stać się sukcesem
Air France inwestuje w biopaliwa
Aleksander Domański 09 grudnia 2019
Dzięki porozumieniu z firmami z sektora paliwowego Shell Aviation i World Energy, od czerwca przyszłego roku francuska linia planuje wykorzystywać zrównoważone paliwo lotnicze podczas lotów z San Francisco do Paryża. Oblicza się, że pozwoli to obniżyć emisję CO2 o 6 tysięcy ton na przestrzeni kolejnych 16 miesięcy.
Menu Air France w oryginalnym wydaniu. Pudełka mistrza Adamskiego
Air France wznowią loty A350 do Izraela
90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde
Linie lotnicze emitują tysiące ton CO2 przez oszczędności na paliwie
Justyna Urbaniak 05 grudnia 2019
British Airways emituje 18 tys. ton dodatkowego dwutlenku węgla każdego roku, stosując praktykę mającą na celu oszczędzanie pieniędzy.
Rosnący poziom mórz i oceanów zagraża 80 lotniskom
Czy piłka nożna niszczy nasza planetę?
Czy piłka nożna niszczy nasza planetę?
Tomasz Śniedziewski 04 grudnia 2019
Świat piłki nożnej powinien dokonać rachunku sumienia i przyjrzeć się, jak wpływa na środowisko, przekonuje czołowy ekspert ds. zmian klimatu, wyliczając, iż piłkarze produkują średnio trzy razy więcej CO2 niż przeciętna osoba.
Rosnący poziom mórz i oceanów zagraża 80 lotniskom
Linie lotnicze emitują tysiące ton CO2 przez oszczędności na paliwie
Unia Europejska bliska opodatkowania paliwa lotniczego
Tomasz Śniedziewski 30 listopada 2019
Ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej chcą wprowadzić poprawkę dotyczącą opodatkowania źródeł energii, znoszącą wcześniejsze przepisy zwalniające paliwo lotnicze od akcyzy, informuje Bloomberg.
IATA do rządów Europy: Myślcie o biopaliwach, a nie o podatkach
Anne Rigail: Flygskam dosięgnął również mnie
Magdalena Romanowska 28 listopada 2019
− Flygskam dotarł również do mojej rodziny, odczuwają go również moje dzieci i mąż – powiedziała podczas Fortune Global Forum Anne Rigail. Prezeska Air France stwierdziła, że branża lotnicza musi robić więcej, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Nazwała to największym wyzwaniem, przed jakim stoi obecnie lotnictwo.
Menu Air France w oryginalnym wydaniu. Pudełka mistrza Adamskiego
Air France wznowią loty A350 do Izraela
90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde
Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw
Aleksander Domański 25 listopada 2019
Od nowego roku na wszystkich lotniskach pasażerskich w Norwegii dostarczane do samolotów paliwo będzie musiało posiadać 0,5 proc. biopaliwa. To tylko krok w celu osiągnięcia założeń rządu, który chce, by do 2030 roku biopaliwa stanowiły 30 proc. paliwa w samolotach.
Orlen wyprodukuje biopaliwo lotnicze
KLM zbuduje pierwsze w Europie zakłady produkujące biopaliwa
Już niedługo samoloty mogą być napędzane paliwem z łoju wołowego
Lotnisko Grenlandii jako ofiara kryzysu klimatycznego
Justyna Urbaniak, Aleksander Domański 23 listopada 2019
Główny port lotniczy Grenlandii planuje zakończyć loty cywilne w ciągu pięciu lat. Przyczyną są zmiany klimatyczne, spowodowane topnieniem wiecznej zmarzliny, co przekłada się na pęknięcia pasa startowego.
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
LOT umożliwi pasażerom kompensacje CO2. Już w tym roku! (aktualizacja)
Łukasz Malinowski 04 listopada 2019
LOT zdecydował się na wdrożenie rozwiązania umożliwiającego pasażerom dobrowolną kompensację emisji CO2 odbywanych podróży. Obecnie w skali globalnej taki rozwiązania oferuje ok. połowy przewoźników lotniczych. Zachęcają one do wspierania inicjatyw pozytywnie wpływających na środowisko naturalne.
"Ważne, z kim podróżujesz". Współpraca POLIN i PLL LOT
LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw
LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie
Łowca mil, który wylatał ich już ponad 21 milionów
Aleksander Domański 31 października 2019
Tom Stuker jest podróżnym z największą liczbą wylatanych mil na świecie. Niedawno przekroczył barierę 21 mln mil. To tak jakby okrążył 844 razy kulę ziemską. – Jestem latającym ćpunem – powiedział 65-letni mieszkaniec Nutley z New Jersey.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
Balcerzak: Trzeba zachęcać linie do biopaliwa, a nie obciążać je kosztami
Emilia Derewienko 23 października 2019
– Dość dużym problemem lotnictwa jest płacenie za limity emisji CO2. Gdyby zamiast płacić za emisję, linie lotnicze mogły zainwestować w wykorzystanie biopaliwa, byłoby to zachęcające dla branży – o blaskach i cieniach branży lotniczej rozmawiamy z doktorem Tomaszem Balcerzakiem, ekspertem lotniczym, wykładowcą Uczelni Łazarskiego.
Transport lotniczy – czy wiesz już o nim wszystko?
Świat arabski: Odbudowa lotnictwa po COVID w cieniu wojny w Ukrainie
Sytuacja w lotnictwie jak w czasie wojny. Trzeba zresetować branżę
Koniec zbierania mil? Programy lojalnościowe na cenzurowanym
Aleksander Domański 16 października 2019
Świat nauki jednoznacznie wskazuje na potrzebę zmian, jeżeli chcemy ograniczyć ocieplanie się klimatu. Zmiany te tyczą się nie tylko działania państw, ale i poszczególnych osób. Lotnictwo również stało się obiektem debaty. Jednym z postulatów, który się w niej pojawia, jest kwestia programów lojalnościowych. Czy powinny zostać zakończone, by nie zachęcać podróżnych do „nabijania mil”?
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
Przyszłość rozbudowy Heathrow. Zadecydują nadchodzące miesiące
Aleksander Domański 13 października 2019
Pod względem wartości przez największe lotnisko Londynu przechodzi 34 proc. eksportu brytyjskiego idącego do państw spoza Unii Europejskiej. Żaden port Wyspiarzy nie może się pochwalić takim wynikiem. Trzeci pas Heathrow ma pozwolić podwoić obsługę cargo tego lotniska. To tylko jeden z argumentów inwestycji, która pochłonie fortunę i która cały czas znajduje się pod znakiem zapytania.
Heathrow notuje straty i świeci pustkami. Nawet cargo na minusie
Londyn-Heathrow: 2 mld funtów rocznej straty i spadek liczby pasażerów o 72,7 proc.
Heathrow straciło „tylko" połowę pasażerów
Sortowanie odpadów, zmniejszenie emisji o połowę. Jest nowa strategia Air France
Emilia Derewienko 13 października 2019
Francuska linia wyznaczyła swoje główne cele w zakresie ochrony środowiska – kompensacja i redukcja CO2, segregacja odpadów i prace badawcze nad ekologicznymi rozwiązaniami w sektorze lotniczym.
Menu Air France w oryginalnym wydaniu. Pudełka mistrza Adamskiego
Air France wznowią loty A350 do Izraela
90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde
Ryanair: Jesteśmy najbardziej ekologiczną linią w Europie
Emilia Derewienko 26 września 2019
Tanie linie Ryanair, które w wiadomości przesłanej do redakcji ogłosiły się „najbardziej ekologiczną linią lotniczą w Europie”, zaktualizowały politykę ochrony środowiska na rok 2020. Ciekawe jest to, że jeszcze w kwietniu przewoźnik z Irlandii znalazł się na 10. miejscu listy największych emitentów CO2 do atmosfery w Europie, jako jedyna linia lotnicza tak wysoko w rankingu.
Ryanair przejmie dodatkowe 500 ton SAF od OMV
Ryanair: Imponujący wzrost w Polsce. Zdecydowany lider
Trzeci samolot w bazie i pięć nowych tras Ryanaira z Katowic
Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku
Aleksander Domański 11 września 2019
Operator dziesięciu największych szwedzkich lotnisk przedstawił dane za sierpień. Wynika z nich, że w poprzednim miesiącu oprawiono na nich 3,7 mln pasażerów, to o cztery punkty procentowe mniej niż w sierpniu 2018 roku. Spadek ten wynika z celowych działań władz Szwecji.
Szwecja: 12 mln pasażerów na 10 lotniskach w 2021 roku. Ponad 70 proc. mniej niż w 2019 roku
Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów
Coraz mniej pasażerów na szwedzkich lotniskach
SAS przenosi loty do Los Angeles ze Sztokholmu do Kopenhagi
Aleksander Domański 06 września 2019
Scandinavian Airlines przeniesie na początku przyszłego roku loty do Miasta Aniołów ze stolicy Szwecji do stolicy Danii. Nie jest to pierwsza długodystansowa trasa tego przewoźnika, która zmieniła Sztokholm na Kopenhagę. W ubiegłym roku SAS dokonałem podobnego przetasowania na trasie wiodącej do Hongkongu.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem
SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem
CPK zazieleni polski transport? Od nowoczesnej kolei, po ekologiczne lotnictwo
Łukasz Malinowski 02 września 2019
Nowe centralne lotnisko ma się stać katalizatorem zmian w Polskim transporcie. Zakończenie inwestycji ma przynieść nam bardziej wydajny, czystszy i elektrombilny system transportowy. Oto podstawowe założenie projektu w tym zakresie.
CPK: Unieważniono postępowanie na audyt harmonogramów części lotniskowej i kolejowej
CPK i PKP PLK będą ściśle współpracować
CPK. Kolejne dwa przetargi na audyt
Koleje Niemieckie rywalizują z lotnictwem. Kampania reklamowa nagrodzona
Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 sierpnia 2019
Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) rozpoczęły ciekawą kampanię reklamową skierowaną do młodych podróżników, m.in. do tzw. generacji Instagram czy osób zaangażowanych w akcję Fridays for Future. Ale zainteresować może ona także wszystkich innych, stając się nie tylko inspiracją podróżniczą, ale dając również impuls ekologiczny.
Szybkim pociągiem z Niemiec i Szwajcarii prosto do Londynu
Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn
Pociąg z węglem będzie miał priorytet przed pasażerskim?
Liczba pasażerów linii lotniczych rośnie tak jak emisja CO2
Justyna Urbaniak 13 sierpnia 2019
Według najnowszego raportu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) linie lotnicze Emirates z Dubaju znalazły się w pierwszej piątce na świecie pod względem liczby pasażerów i ilości przewożonych ładunków lotniczych w 2018 r.
IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"
IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii
IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019
Czy w Polsce kolej może zastąpić loty krajowe?
Łukasz Malinowski 31 lipca 2019
Zieloni w Niemczech chcą uczynić loty krajowe nieopłacalnymi i zastąpić je koleją. Czy takie rozwiązanie byłoby możliwe w Polsce? Czy PKP Intercity może i powinno konkurować z LOT? Wiele zależy tu od CPK, ale nie tylko…
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
Bloomberg: Jaki sens ma „Flygskam”, jeśli nie działa w Azji?
Tomasz Śniedziewski 29 lipca 2019
Koncepcja wstydu przed lataniem jest nieznana i nie znajduje zrozumienia w Azji, gdzie tworząca się klasa średnie pokochała podróże lotnicze. Biorąc pod uwagę fakt, że Azja staje się największym rynkiem lotniczym świata, szanse na to, by stworzona w Europie kampania “Flygskam” przyniosła wymierne efekty są nikłe, pisze Adam Minter z Bloomberg.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Niemcy: Rozwój kolei kosztem lotnictwa. Zieloni lobbują w Bundestagu
Aleksander Domański 26 lipca 2019
Niemiecka partia Zielonych chce, by do 2035 r. loty krajowe przestały być opłacalne i tym samym doprowadzić do ich likwidacji. Ma tak się stać dzięki zwiększeniu dotacji na kolej. Przemieszczanie się po żelaznych drogach ma przyspieszyć na tyle, by stać się realną konkurencją dla podniebnych podróży po Niemczech.
Ryanair: Ekopodwyżka cen biletów w Niemczech
Szef Ryanaira twierdzi, że linie lotnicze już płacą „karne” podatki za emisję CO2
Air France sprzeciwia się francuskim planom wprowadzenia „ekopodatku”
ACI Europe wraca do rozmów o zamknięciu małych, nierentownych lotnisk
Justyna Urbaniak 21 lipca 2019
ACI Europe zareagowała z przerażeniem na apel grupy ds. ochrony środowiska o zamknięcie wszystkich małych regionalnych portów lotniczych w całej Europie, które nie będą w stanie osiągnąć rentowności w ciągu pięciu lat.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku
Prawie jedna czwarta portów lotniczych UE obsługiwanych przez Ryanair traci pieniądze
Justyna Urbaniak 19 lipca 2019
Podatnicy mogą wspierać prawie jedną czwartą portów lotniczych w Unii Europejskiej obsługiwanych przez Ryanair – czytamy w raporcie grupy Transport & Environment. Bruksela zezwala państwom członkowskim na dotowanie regionalnych portów lotniczych, ale planuje dokonać przeglądu wytycznych, które to regulują.
Ryanair przejmie dodatkowe 500 ton SAF od OMV
Ryanair: Imponujący wzrost w Polsce. Zdecydowany lider
Trzeci samolot w bazie i pięć nowych tras Ryanaira z Katowic
Szef Ryanaira twierdzi, że linie lotnicze już płacą „karne” podatki za emisję CO2
Justyna Urbaniak 12 lipca 2019
Szefowie największych europejskich linii lotniczych zaprzeczyli, jakoby ich firmy nie płaciły sprawiedliwej części podatku od podróży lotniczych. To odzew po niedawnej decyzji francuskiego rządu, który zamierza wprowadzić „ekopodatek” dla pasażerów.
Ryanair: Ekopodwyżka cen biletów w Niemczech
Niemcy: Rozwój kolei kosztem lotnictwa. Zieloni lobbują w Bundestagu
Air France sprzeciwia się francuskim planom wprowadzenia „ekopodatku”
Air France sprzeciwia się francuskim planom wprowadzenia „ekopodatku”
Tomasz Śniedziewski 11 lipca 2019
Linie lotnicze Air France mocno skrytykowały plany rządu Francji, czyli swojego ważnego udziałowca, dotyczące opodatkowania lotów. Przewoźnik twierdzi, że podatek podniósłby i tak wysokie koszty działalności w kraju oraz obniżył zdolność do inwestowania w bardziej ekologiczne samoloty.
Ryanair: Ekopodwyżka cen biletów w Niemczech
Niemcy: Rozwój kolei kosztem lotnictwa. Zieloni lobbują w Bundestagu
Szef Ryanaira twierdzi, że linie lotnicze już płacą „karne” podatki za emisję CO2
Francja wprowadzi „ekopodatek” dla pasażerów od 2020 roku
Aleksander Domański 10 lipca 2019
Władze Francji obłożą podatkiem cześć lotów. Wysokość opłaty będzie wynosić od 1,50 euro do 18 euro – zależnie od klasy podróży oraz długości połączenia.
Ryanair: Ekopodwyżka cen biletów w Niemczech
Niemcy: Rozwój kolei kosztem lotnictwa. Zieloni lobbują w Bundestagu
Szef Ryanaira twierdzi, że linie lotnicze już płacą „karne” podatki za emisję CO2
Smugi kondensacyjne. Kolejny ekoproblem branży
oprac. ad 06 lipca 2019
Pozostawiane przez samoloty smugi kondensacyjne przyczyniają się do globalnego ocieplenia bardziej niż emitowany podczas lotu dwutlenek węgla – informuje pismo "Atmospheric Chemistry and Physics" cytowane przez Polską Agencję Prasową.
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
Gauss o flygskam: Gdy nie latamy, ludzkość cofa się w rozwoju
Tomasz Śniedziewski 25 czerwca 2019
Argumenty, którymi posługują się osoby stojące na czele ruchu Flygskam, czyli „wstydu przed lataniem” są często pozbawione racji, uważa Martin Gauss, prezes airBaltic oraz deklaruje, że chętnie spotkałby się z liderami ruchu, tak by przedstawić rolę branży lotniczej we współczesnym świecie oraz działania, podejmowane przez branżę na rzecz ochrony klimatu.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
IATA do rządów Europy: Myślcie o biopaliwach, a nie o podatkach
Tomasz Śniedziewski 24 czerwca 2019
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Lotniczych (IATA) wezwało rządy krajów europejskich, zastanawiające się nad holenderskim pomysłem wprowadzenia unijnego podatku od biletów lotniczych, do wsłuchania się w głosy europejskich obywateli.
Unia Europejska bliska opodatkowania paliwa lotniczego
Podniebne śmieci problemem dla środowiska i dla linii lotniczych
Tomasz Śniedziewski 23 czerwca 2019
Każdego roku, na pokładach samolotów powstają miliony ton odpadów i jak na razie ich recycling jest dużo trudniejszy niż w przypadku odpadków powstałych na ziemi. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Lotniczych (IATA) przygląda się problemowi i apeluje do władz o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Loty w Europie tańsze niż przejazdy pociągiem. Tanie linie zabijają planetę?
USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?
Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?
Francja naciska na opodatkowanie paliwa lotniczego
Aleksander Domański 12 czerwca 2019
Francuski rząd chce, by nowe władze Komisji Europejskiej wprowadziły podatek obejmujący paliwo lotnicze. Ma być to sposób na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Władze znad Loary nie zgodziły się na inny pomysł członków parlamentu, którzy chcieli zakazać lotów krajowych, by wesprzeć najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego, jakim są koleje.
Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?
Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry
Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie
SAS „w trosce o ekologię” rezygnuje ze sprzedaży pokładowej
Aleksander Domański 10 czerwca 2019
Skandynawskie linie lotnicze SAS przestaną sprzedawać towary wolnocłowe podczas lotów, aby w ten sposób zmniejszyć wagę samolotów, a w konsekwencji zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla – ogłosiły władze firmy.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem
SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem
Milczarski: O rozwoju LOT, CPK, cargo, MAX-ach i „wstydzie przed lataniem"
Tomasz Śniedziewski 07 czerwca 2019
– W Polsce projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest nadal uznawany za kontrowersyjny, ponieważ stał się niepotrzebnie zakładnikiem niezdrowej debaty politycznej. Tymczasem znajduje on uzasadnienie i pełną aprobatę europejskiej i międzynarodowej branży lotniczej jako strategiczny, proeuropejski projekt infrastrukturalny, potrzebny zarówno Polsce, jak i innym europejskim krajom – stwierdził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski.
Milczarski odwołany z funkcji prezesa PLL LOT i PGL!
Milczarski (LOT): Absurdalna i pełna sprzeczności polityka UE utrudnia odbudowę lotnictwa
Milczarski (PLL LOT): Na budowę CPK wystarczą 4 lata
Ryanair z miesięcznym raportem emisji CO2
Aleksander Domański 06 czerwca 2019
Niskokosztowa linia lotnicza chwali się, że stała się pierwszą linią lotniczą w Unii Europejskiej, która będzie podawać co miesiąc statystyki średniej emisji dwutlenku węgla na pasażera. W maju wyniosła ona 66 gramów na podróżnego.
Ryanair przejmie dodatkowe 500 ton SAF od OMV
Ryanair: Imponujący wzrost w Polsce. Zdecydowany lider
Trzeci samolot w bazie i pięć nowych tras Ryanaira z Katowic
Flygskam: IATA twierdzi, że ograniczanie lotów nie jest odpowiedzią
Tomasz Śniedziewski 05 czerwca 2019
Aktywiści namawiają do zamiany samolotów na pociągi, IATA ostrzega przed konsekwencjami tej decyzji i przypomina swoją walkę na rzecz klimatu. – Pracujmy razem nad tym, by uczynić latanie zrównoważone – apeluje Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego.
Koniec wstydu przed lataniem. Inwestycje lekarstwem
Jak linie lotnicze reagują na wstyd przed lataniem
Mniej samolotów, więcej pociągów. Zmiany klimatu wpływają na to, jak podróżują Niemcy?
Kolej wygrywa z samolotami: Eurowings zawiesza trasę z Berlina do Norymbergi
Artur Bogdanowicz/ Aleksander Domański 03 czerwca 2019
Od 17 czerwca połączenie lotnicze stolicy Niemiec z drugim co do wielkości miastem Bawarii zostanie zawieszone. Połączenie lotnicze przegrało konkurencję ze święcąca triumfy nową trasą KDP z Berlina do Monachium, które w ciągu stu dni swej działalności przewiozła już ponad milion pasażerów.
Eurowings połączą późną jesienią Nadrenię z Tel Awiwem
Eurowings: Rekordy zatrudnienia po kryzysie COVID-19
Latem 15 nowych tras Eurowings. Najwięcej z Nadrenii
IATA: Pięć rezolucji w kluczowych sprawach dla rynku lotniczego
Aleksander Domański 03 czerwca 2019
Od 1 do 3 czerwca w Seulu trwało Walne Zgromadzenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). W jego tracie organizacja przyjęła pięć rezolucji na temat: ochrony środowiska, przepustowości, systemu śledzenia bagażu, szybkich odpraw pasażerskich oraz pasażerów niepełnosprawnych.
IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"
IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii
IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019
U połowy największych przewoźników świata nie zrekompensujemy emisji CO2
Tomasz Śniedziewski 18 maja 2019
Mniej niż połowa największych linii lotniczych na świecie oferuje swoim pasażerom szansę na działania kompensujące ilość wyprodukowanego podczas lotu dwutlenku węgla, ujawnia raport BBC.
Wielki emisyjny szwindel? Różne instytucje różnie obliczają poziom emisji CO2
Czy branża lotnicza będzie kiedykolwiek bardziej eko?
LOT walczy z plastikiem
Łukasz Malinowski 03 maja 2019
Przyjęte niedawno regulacje unijne zakażą używania niektórych przedmiotów wykonanych z plastiku. Do zmiany szykuje się także LOT, który stopniowo będzie wycofywał talerze, mieszadła czy sztućce wykonane z tego materiału.
"Ważne, z kim podróżujesz". Współpraca POLIN i PLL LOT
LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw
LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie
Szwedzka branża lotnicza chce odzyskać wstydzących się latać pasażerów
Tomasz Śniedziewski 22 kwietnia 2019
Linie lotnicze SAS oraz operator szwedzkich lotnisk, Swedavia, walczą o to, by zatrzymać spadek pasażerów napędzany wstydem przed lataniem, informuje Bloomberg.
SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)
Ponad 2,4 mln pasażerów podróżowało w lipcu z SAS. Rekord po pandemii
Piloci SAS-u będą strajkować w najbliższą środę
Coraz mniej pasażerów na szwedzkich lotniskach
Aleksander Domański 17 kwietnia 2019
W marcu 2019 r. dziesięć najruchliwszych portów Szwecji będących w zarządzie Swedavii obsłużyło 3,2 mln pasażerów, czyli o blisko o 6 proc. mniej w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku.
Szwecja: 12 mln pasażerów na 10 lotniskach w 2021 roku. Ponad 70 proc. mniej niż w 2019 roku
Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów
Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku
Szwedzki „wstyd przed lataniem” napędza renesans podróży koleją
Tomasz Śniedziewski 13 kwietnia 2019
Wywołany troską o środowisko naturalne flygskam, czyli wstyd przed lataniem, inspiruje Szwedów do wybierania podróży koleją, nawet za cenę dłuższej podróży i wyższej ceny biletów. Ta masowa zmiana postaw społecznych wywołuje presję na linie lotnicze i może doprowadzić do renesansu nocnych pociągów.
Przychody z usług dodatkowych to żyła złota
Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii
IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc
IATA: Jest spowolnienie wzrostu ruchu pasażerskiego
Aleksander Domański 31 sierpnia 2018
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) ogłosiło, że globalnie i patrząc na poszczególne regiony, ruch pasażerski rośnie. Cała branża zanotowała wzrost RPK (liczba pasażerów pomnożona przez odległości przez nich przebyte w ciągu roku) o 6,2 procent. To mniej niż miesiąc wcześniej, gdy ten wskaźnik wynosił 8,1 procent.
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
Pociągi Warszawa – Berlin bez wagonów bezprzedziałowych
PAŻP: Spore wzrosty na polskich lotniskach w 2023 roku