Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Lotnisko Grenlandii jako ofiara kryzysu klimatycznego


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak, Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-11-23 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lotnisko Grenlandii jako ofiara kryzysu klimatycznego
fot. youtube
Główny port lotniczy Grenlandii planuje zakończyć loty cywilne w ciągu pięciu lat. Przyczyną są zmiany klimatyczne, spowodowane topnieniem wiecznej zmarzliny, co przekłada się na pęknięcia pasa startowego.
Lotnisko Kangerlussuaq, główne lotnisko Grenlandii obsłużyło w zeszłym roku 11 000 startów i lądowań. Ale jego przyszłość od pewnego czasu stoi pod dużym znakiem zapytania. Wszystko ze względu na cykliczne podtopienia jego infrastruktury.

Wieczna zmarzlina to warstwa gleby utrzymująca temperaturę poniżej punktu zamarzania wody. Jej powierzchnia kurczy się wraz ze wzrostem temperatury na planecie. Dla pracowników lotniska to ciągłe utrapienie, gdyż zbudowany na terenie wiecznej zmarzliny port jest stale podtapiany, co powoduje poważne pęknięcia na całej długości pasa startowego. W rezultacie nierównej walki z siłami natury, władze zdecydowały się na budowę zupełnie nowego obiektu w innym miejscu wyspy.

– Trwa budowa nowego lotniska w Nuuk i na północy, a duńskie siły powietrzne przejmą odpowiedzialność za lotnisko Kangerlussuaq – powiedział dyrektor lotniska Peter Høgh.

Grenlandia jest największą na świecie wyspą, a około 80 procent jej powierzchni zajmuje pokrywa lodowa. Jednak globalne ocieplenie radykalnie przekształca Grenlandię, powodując topnienie pokrywy lodowej w szybszym tempie, niż wcześniej sądzono, co potwierdzają najnowsze badania.

Sytuacja lotniska pokazuje, jak zmiany klimatu wpływają nie tylko na środowisko naturalne, ale też zabudowane. Grenlandia ma powierzchnię wynoszącą ponad dwa miliony sto sześćdziesiąt tysięcy kilometrów kwadratowych. Jest więc prawie siedmiokrotnie większa od Polski. Na wyspie nie ma dróg, więc cały ruch pomiędzy osadami rozsianymi na tym bezkresie jest realizowany poprzez helikoptery i samoloty kursujące pomiędzy dwunastoma lotniskami. Air Greenland jest jedynym przewoźnikiem odpowiedzialnym za te połączenia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Eurocontrol: Polskie niebo bardziej zatłoczone i zanieczyszczone. Spadek liczby opóźnień

Pasażer i linie lotnicze

Eurocontrol: Polskie niebo bardziej zatłoczone i zanieczyszczone. Spadek liczby opóźnień

inf. pras. oprac. ad 21 listopada 2019

Wizz Air: Klasa biznes powinna zostać zakazana

Prawo i polityka

Wizz Air: Klasa biznes powinna zostać zakazana

Justyna Urbaniak, Aleksander Domański 19 listopada 2019

LOT i PKP: Wspólny program lojalnościowy dopiero na CPK

Pasażer i linie lotnicze

LOT i PKP: Wspólny program lojalnościowy dopiero na CPK

Łukasz Malinowski 09 listopada 2019

 

CPK będzie potrzebować kolejowego poligonu

Infrastruktura i lotniska

CPK będzie potrzebować kolejowego poligonu

27 listopada 2019

PPL blokuje rozbudowę schroniska dla zwierząt?

Prawo i polityka

PPL blokuje rozbudowę schroniska dla zwierząt?

27 listopada 2019

Duoport alternatywą dla CPK?

Infrastruktura i lotniska

Duoport alternatywą dla CPK?

27 listopada 2019

El Al: Bezpośrednio z Izraela do Australii

Pasażer i linie lotnicze

El Al: Bezpośrednio z Izraela do Australii

27 listopada 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5