Partner serwisu
Prawo i polityka

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?
Fot. Lufthansa
Niemiecki rząd, szukając oszczędności, aby załatana została wynoszącą 17 mld euro dziura budżetowa, zwiększy najprawdopodobniej wysokość podatku od lotów pasażerskich. W wyniku tarć między koalicjantami rządowymi nie zostanie z kolei wprowadzony podatek od paliwa lotniczego używanego do realizacji rejsów krajowych. O nie implementację takiej daniny lobbowała Lufthansa, która, widząc wzrost popytu na jednodniowe podróże lotnicze, zamierza zmonetyzować wzrost zainteresowania lotami poprzez zwiększenie oferty rejsów wewnątrz Niemiec.

Po tygodniach negocjacji koalicyjnemu rządowi Republiki Federalnej Niemiec udało się dojść w ostatniej chwili do porozumienia w sprawie przyszłorocznego budżetu, zapobiegając zastojowi finansowemu, a przy okazji łatając dziurę budżetową, która wyniesie prawie 17 mld euro. Na tak wysoki deficyt wpłynął wyrok niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że zasilenie funduszu klimatycznego kwotą 60 mld euro naruszyło przepisy Ustawy Zasadniczej o tzw. „hamulcu zadłużenia państwa”.

Wyrok Trybunału, wywołując rządowy chaos, wymówił podjęcie decyzji ograniczające wysokość przyszłorocznych wydatków budżetowych. Rząd federalny przeznaczy mniej środków na kwestie związane w rozwojem zielonej energii. Ograniczona zostanie również wysokość dotacji budowlanych czy wydatków na transport publiczny. Działania interwencyjne ograniczą planowane wydatki o 11,1 mld euro.

Wyższy podatek od lotów

Jednym z pomysłów załatania dziury budżetowej, oprócz wykorzystania środków z funduszy specjalnych, jest implementacja lub podwyższenie obowiązujących już podatków m.in. podatku od lotów. Płacona przez pasażerów wyższa danina powinna zagwarantować wpływ do budżetu dodatkowych 650 mln euro. Obecnie, w zależność od długości lotu, podróżni płacą od 12,73 do 58,06 euro. Wprowadzony w 2011 roku podatek generuje roczny wpływ budżetowy na poziomie około jednego mld euro.

Niemcy nie wprowadzą za to podatku od paliwa lotniczego wykorzystanego w rejsach krajowych. Potencjalne wprowadzenie krajowego podatku naftowego spotkało się z ostrą krytyką niemieckiego przemysłu lotniczego, powołującego się na zwiększenie, i tak już dużych, kosztów operacyjnych i potencjalną redukcję sieci krajowych połączeń lotniczych.

Lobbing Lufthansy

Niemieckie linie lotnicze, widząc wzrost popytu na jednodniowe, biznesowe podróże lotnicze, planują zwiększenie liczby lotów krajowych. Nie dziwi fakt, że Lufthansa lobbowała za niewprowadzeniem takiego podatku. Implementacja nowego podatku od kerozyny w rejsach krajowych spowodowałaby, że przykładowy rejs z Frankfurtu nad Menem (głównego węzła transportowego Lufthansy) do Berlina (głównego byłby droższy o około 8,2 euro, gdyż odległości w linii prostej między finansową a polityczną stolicą Niemiec to 420 km, a w przeliczeniu na jednego pasażera, spalane są trzy litry paliwa na 100 km lotu.

Osiem euro nie jest jakąś ogromną kwotą – ale biorąc pod uwagę, że na loty nałożone jest już kilka podatków, każda kolejna danina może powodować spadek popytu pasażerów na loty, a w konsekwencji nawet utratę płynności finansowej linii lotniczych, która może skończyć się koniecznością ogłoszenia bankructwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Mateusz Kieruzal 19 listopada 2023

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Prawo i polityka

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Prawo i polityka

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Mateusz Kieruzal 19 marca 2022

Zobacz również:

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Mateusz Kieruzal 19 listopada 2023

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Prawo i polityka

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Prawo i polityka

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Mateusz Kieruzal 19 marca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5