Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Ateny jako pierwsze europejskie lotnisko z zerową emisją


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2019-12-17 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ateny jako pierwsze europejskie lotnisko z zerową emisją
fot. Leonid Mamchenkov/ Wikipedia
Największy międzynarodowy port lotniczy Grecji wyznaczył sobie za cel zerową emisję dwutlenku węgla do 2025 r., głównie poprzez inwestycje w energię słoneczną. Jeżeli cel zostanie osiągnięty, będzie to pierwsze lotnisko w Europie polegające wyłącznie na wytwarzanej przez siebie energii i działające przy zerowej emisji netto.
Ambitne zobowiązanie

Zdaniem dyrektora generalnego Yiannisa Paraschisa, międzynarodowe lotnisko w Atenach (AIA) w znacznym stopniu wykorzysta energię słoneczną, ponieważ chce być pierwszym w Europie, które wygeneruje zerowy poziom emisji z operacji naziemnych.

Zobowiązanie “Route 2025” podpisane zostało z Olivierem Jankovcem, dyrektorem generalnym Airports Council International Europe (ACI Europe). Nie obejmuje ono emisji dwutlenku węgla spowodowanych lotami lub podróżami samochodów osobowych związanych z lotnictwem. Chodzi o zaspokojenie całego zapotrzebowania lotniska na energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii i magazynowania, a także znalezienie zrównoważonych alternatyw dla innych kompleksów.

Port lotniczy przedstawi dwa plany w ramach inicjatywy. Pierwszy będzie dotyczył budowy elektrowni słonecznych i magazynów energii w celu zaspokojenia zapotrzebowania międzynarodowego portu lotniczego na energię elektryczną – co stanowi 91,1% obecnego śladu węglowego AIA. Druga część planu będzie dotyczyć środków, takich jak pojazdy elektryczne, biopaliwa i pompy ciepła, które mogą przyczynić się do zmniejszenia pozostałej emisji dwutlenku węgla generowanej przez operacje lotnicze.

Najpierw fotowoltaika słoneczna

Plan opisany przez Paraschisa jako „ambitny, ale wykonalny” jest najodważniejszym, jakiego podejmuje się europejskie lotnisko – AIA ma już projekt energii słonecznej o mocy 8 MW, który generuje około 13 GWh rocznie, aby pokryć około jednej czwartej zapotrzebowania kompleksu na energię elektryczną – powiedział rzecznik prasowy lotniska.

To zapotrzebowanie na energię elektryczną wzrosło, ponieważ liczba pasażerów w porcie lotniczym obsługującym stolicę Grecji wzrosła z 12,5 mln w 2013 r. do 25,5 mln obecnie.

We wrześniu Grecja zobowiązała się do wycofania węgla z systemu elektroenergetycznego do 2028 r., a kilka dni temu rząd opublikował krajowy plan energetyczny sterujący polityką energetyczną kraju na następną dekadę. Nowa strategia przewiduje 5 GW dodatkowych mocy słonecznych do 2030 r., oprócz 2,7 GW już zainstalowanych w kraju.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lotnisko Daxing będzie częściowo zasilane przez baterie słoneczne

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Daxing będzie częściowo zasilane przez baterie słoneczne

Emilia Derewienko 11 października 2019

Emirates Flight Catering stawia na zrównoważony rozwój

Biznes i przemysł

Emirates Flight Catering stawia na zrównoważony rozwój

inf. pras. oprac. ad 29 września 2019

Lotniska zasilane energią słoneczną? Mamy takie również w Polsce

Biznes i przemysł

Lotniska zasilane energią słoneczną? Mamy takie również w Polsce

Justyna Urbaniak 22 października 2016

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5