Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Elektromobilne lotnisko w Wiedniu. Zero emisji CO2 do 2030 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-08-22 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Centrum Prasowe PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Elektromobilne lotnisko w Wiedniu. Zero emisji CO2 do 2030 roku
fot. Vienna Airport
Wiedeński międzynarodowy port lotniczy stanie się lotniskiem neutralnym pod względem emisji CO2, do końca 2030 roku. Takie przynajmniej są założenia przyjętego przez władze portu programu ekologicznego.
Władze wiedeńskiego lotniska przywiązują dużą wagę do ochrony klimatu. Międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu jest w tej dziedzinie prawdziwym pionierem – od 2011 roku zużycie energii na lotnisku zostało zmniejszone o 40 proc., a emisja CO2 spadła aż o 70 proc.

Celem portu lotniczego jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2030 roku, pomimo dalszego wzrostu gospodarczego. Aby osiągnąć ten cel, lotnisko konsekwentnie pracuje nad programem ekologicznym. Obejmuje on szereg postulatów, m.in. dalszą poprawę efektywności energetycznej, wykorzystanie źródeł energii wolnych od CO2 czy przejście na elektromobilność jako priorytet.

Port lotniczy planuje również rozszerzyć wykorzystanie energii geotermalnej do ogrzewania i chłodzenia oraz rozbudować system fotowoltaiki. Jednym z założeń będzie także zwiększenie wykorzystania transportu publicznego i rozbudowa linii kolejowej w kierunku Bratysławy, większe obciążenie finansowe głośniejszych samolotów i wprowadzenie nowego modelu pobierania opłat z tytułu nadmiernego hałasu, a także zmiana systemów oświetleniowych na systemy LED.

Flughafen Wien AG posiada obecnie ponad 380 pojazdów elektrycznych w swojej flocie. Największy potencjał oszczędności paliwa i CO2 tkwi przede wszystkim w elektrycznej eksploatacji pojazdów użytkowych do celów przeładunkowych. W tym celu realizowanych jest obecnie kilka projektów: pojazdy gastronomiczne są stopniowo zastępowane przez pojazdy elektryczne. Testowana jest też przebudowa naziemnych agregatów prądotwórczych z generatorów wysokoprężnych na zasilanie akumulatorowe, a zakup ok. 40 elektrycznych autobusów pasażerskich jest finalizowany. Na ten projekt wiedeńskie lotnisko przeznaczy ponad 30 mln euro do 2020 roku. Nowe pojazdy elektryczne powinny zmniejszyć zużycie oleju napędowego o co najmniej 1 mln litrów rocznie.

Ponadto w sierpniu br. na lotnisku zwiększona zostanie powierzchnia fotowoltaiczna do 23,7 tys. m kw., a w przyszłości ma zostać jeszcze bardziej rozbudowana. Rocznie system produkuje około 1,8 mln kilowatogodzin, co jest równe rocznemu zapotrzebowanie na energię elektryczną około 600 gospodarstw domowych.

Systemy oświetleniowe zostaną wymienione na systemy LED, a nowe przepisy związane z opłatami za hałas powodowany przez głośne samoloty, mają zachęcić linie lotnicze, do kierowania do Wiednia cichszych maszyn.

Plan ekologiczny obejmuje także rozbudowę kolei z wiedeńskiego lotniska do Bratysławy, co znacznie zmniejszy ruch na autostradzie wschodniej. Zrównoważony rozwój jest też brany pod uwagę w kolejnych projektach budowlanych. Energia geotermalna, ogrzewanie i chłodzenie energią cieplną, odgrywają tu ważną rolę. Nie bez powodu Airport City Vienna było pierwszym parkiem przemysłowym w Austrii, który w 2014 r. otrzymał certyfikat ÖGNI dla zrównoważonego rozwoju nieruchomości.

Lotnisko w Wiedniu równolegle do wprowadzanych, ekologicznych postulatów, rozbudowuje się, a inwestycje na nim, zaplanowane do ukończenia w 2023 roku to koszt rzędu pół miliarda euro. Zwiększyć się ma m.in. powierzchnia przeznaczona dla lokali gastronomicznych i sklepów oraz salonik dla VIP-ów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pierwszy przelot samolotu elektrycznego w Polsce

Biznes i przemysł

Pierwszy przelot samolotu elektrycznego w Polsce

inf. pras. oprac. ad 06 czerwca 2019

Trzy nowe elektryki w obsłudze naziemnej portu Chopina

Infrastruktura i lotniska

Trzy nowe elektryki w obsłudze naziemnej portu Chopina

inf. pras. 16 marca 2019

W Kraków Airport powstanie stacja szybkiego ładowania samochodów elektrycznych

Infrastruktura i lotniska

W Kraków Airport powstanie stacja szybkiego ładowania samochodów elektrycznych

Aleksander Domański 04 września 2018

 

Garuda Indonesia odebrała pierwszego Airbusa A330neo

Biznes i przemysł

Garuda Indonesia odebrała pierwszego Airbusa A330neo

18 listopada 2019

Air Arabia: Zamówienie na 120 samolotów Airbusa

Biznes i przemysł

Air Arabia: Zamówienie na 120 samolotów Airbusa

18 listopada 2019

LOTAMS z certyfikatem PART 21J

Prawo i polityka

LOTAMS z certyfikatem PART 21J

18 listopada 2019

LOT: Polska dla mieszkańców Sri Lanki jest krajem atrakcyjnym

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Polska dla mieszkańców Sri Lanki jest krajem atrakcyjnym

18 listopada 2019

Ryanair: Kraków i Poznań z połączeniem z Podgoricą

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Kraków i Poznań z połączeniem z Podgoricą

18 listopada 2019

Emirates z gigantycznym zamówieniem A350

Pasażer i linie lotnicze

Emirates z gigantycznym zamówieniem A350

18 listopada 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5