Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Francja wprowadzi „ekopodatek” dla pasażerów od 2020 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-07-10 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Francja wprowadzi „ekopodatek” dla pasażerów od 2020 roku
fot. BriYYZ, CC BY-SA 2.0
Władze Francji obłożą podatkiem cześć lotów. Wysokość opłaty będzie wynosić od 1,50 euro do 18 euro – zależnie od klasy podróży oraz długości połączenia.
Podatek, który zacznie drenować kieszenie podróżnych od 2020 roku, ma wnieść do budżetu państwa 182 mln euro rocznie. Fundusze te mają w całości zasilić bardziej ekologiczne – czytaj przynoszące mniejszą emisję CO2 – formy transportu, w tym kolej.

Jeśli chcesz zmieniać świat, zacznij od siebie

W czerwcu rząd znad Loary zażądał, by nowe władze Komisji Europejskiej wprowadziły podatek obejmujący paliwo lotnicze. Miał to być to sposób na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. – Zgodnie z konwencją z 1944 r. w żadnym kraju na świecie nie może obowiązywać podatek od paliwa lotniczego, ale został on wprowadzony w czasie, gdy zmiany klimatyczne i gazy cieplarniane nie stanowiły problemu – powiedział wtedy francuski minister środowiska Francois de Rugy. – Konwencja chicagowska musi zostać zmieniona, to powinien być priorytet dla następnych członków Komisji Europejskiej – dodał minister.

Teraz Francja sama wprowadza „ekopodatek”. Zostaną nim objęte loty realizowane z Francji, ale z licznymi wyjątkami. Dodatkowej kwoty nie uiszczą podróżujący na Korsykę i francuskie terytoria zamorskie oraz podróżujący tranzytem. Opłata będzie wynosić półtora euro na każdy bilet w klasie ekonomicznej dla lotów krajowych i europejskich oraz dziewięć euro na tych trasach dla podróżujących klasą biznes. Lot w klasie ekonomicznej poza Unię będzie kosztować dodatkowe trzy euro, a w klasie biznesowej osiemnaście.

Podatek, o którym zdecydowano we wtorek na drugim posiedzeniu rady ekologicznej pod przewodnictwem prezydenta Francji Emmanuela Macrona, zostanie włączony do projektu ustawy budżetowej na 2020 rok i będzie obowiązywał wszystkie linie lotnicze – podaje AFP.

Po co ten podatek?

Opodatkowane zostaną tylko niektóre połączenia, różnicowanie według klasy, którą podróżujemy, spowoduje, że ludzie będą bardziej skorzy do kupienia biletów w klasie ekonomicznej, pieniądze pozyskane w ten sposób zostaną wydane „na bardziej ekologiczne formy transportu, w tym kolej”. Ponad 180 mln euro to nie jest mała kwota, ale kto ją dostanie i wedle jakiego klucza? Jak ekologii służy obciążenie np. połączenia Paryż – Pekin? Władze liczą, że będzie latać mniej osób, czy na to, że pieniądze w ten sposób pozyskane wesprą choćby lokalne połączenia we Francji? To o dotacje chodzi czy ekologię? Wiele połączeń dalekodystansowych opiera rentowność na sprzedaży biletów w klasie biznes, czy „wypychanie” klientów z tej klasy nie spowoduje gorszych wyników finansowych przewoźników? Pytań wymagających odpowiedzi jest wiele. 

Jedno można powiedzieć na pewno, inicjatywa obecnych władz Francji jest wyjściem naprzeciw żądaniom ruchu „żółtych kamizelek”, który demonstruje przeciwko reformom gospodarczym prezydenta Emmanuela Macrona, w tym wyższym podatkom na paliwa używane w samochodach. Ruch proponował, by w zamian obciążyć dodatkowymi kosztami paliwo lotnicze. Postulat został spełniony, więc łatwiej będzie obłaskawić niezadowolonych. 

Zapowiedź rządu w Paryżu na razie spowodowała, jak donosi Reuters, że spadły notowania akcji Air France o 4,5 proc., a Lufthansy o 2,5 proc. Czas pokaże jakie będą dalsze konsekwencje kontrowersyjnej decyzji ekipy Macrona.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT: Z Niemiec do Singapuru z przesiadką w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Z Niemiec do Singapuru z przesiadką w Warszawie

Redakcja 10 lipca 2019

Blisko 17,5 mln pasażerów w Schönefeld i Tegel. Burmistrz Berlina chce lotów do Dubaju

Infrastruktura i lotniska

Blisko 17,5 mln pasażerów w Schönefeld i Tegel. Burmistrz Berlina chce lotów do Dubaju

Aleksander Domański 09 lipca 2019

Azores Airlines odebrały pierwszego A321LR

Pasażer i linie lotnicze

Azores Airlines odebrały pierwszego A321LR

Piotr Bożyk 10 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5