Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Podniebne śmieci problemem dla środowiska i dla linii lotniczych


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-06-23 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ IATA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podniebne śmieci problemem dla środowiska i dla linii lotniczych
fot. Tomasz Śniedziewski
Każdego roku, na pokładach samolotów powstają miliony ton odpadów i jak na razie ich recycling jest dużo trudniejszy niż w przypadku odpadków powstałych na ziemi. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Lotniczych (IATA) przygląda się problemowi i apeluje do władz o pomoc w rozwiązaniu problemu. 
Chyba nie ma przesady w stwierdzeniu, że tam, gdzie są ludzie, tam również produkowane są śmieci. Kabiny samolotów, przemierzających przestrzeń powietrzną w wysokości ponad 30 tys. stóp nad ziemią, nie są wyjątkiem od tej zasady. W latach 2012-2013 IATA zleciła pilotażowe badania na lotnisku Londyn Heathrow, które ujawniły, iż podczas lotu typowy pasażer generuje 1,43 kg śmieci (jest to średnia wyliczona na podstawie lotów krótko- jak i długodystansowych). Około 23 proc. odpadów to niezjedzone posiłki oraz niewypite napoje, a kolejne 17 proc. to materiały, które mogą ulec ponownemu przetworzeniu, takie jak plastikowe butelki lub gazety. W 2018 r. ilość odpadów wyprodukowanych na pokładach samolotów wyniosła około 6,1 mln ton. 

Recycling przegrywa z bezpieczeństwem sanitarnym 

Przy tak dużej ilości produkowanych odpadów, najlepszym rozwiązaniem dla środowiska byłoby poddawanie ich procesowi powtórnego przetworzenia. Niestety, w tej kwestii branża ma często niewielkie pole do działania, co wynika z faktu obowiązywania w wielu krajach bardzo wyśrubowanych przepisów sanitarnych, mających chronić ich sektor rolny, w szczególności bezpieczeństwo roślin i zwierząt. Bieżącym przykładem może być próba ochrony przed afrykańskim pomorem świń (ASF) podejmowana przez niektóre kraje na świecie, która prowadzi do całkowitego zakazu wwozu produktów nawet z domieszką wieprzowiny. Nawet bez tak drastycznych środków zaradczych, w wielu krajach wszystkie odpady, które są wwożone na pokładach samolotów, automatycznie poddawane są procesowi spalania, co powoduje, że szanse na ich powtórne przetworzenie są bliskie zeru. 

IATA opracowała wytyczne dotyczące recyclingu odpadów powstałych na pokładach samolotów obsługujących loty międzynarodowe. Celem dokumentu jest upewnienie się, że linie lotnicze z jednej strony spełniają wymogi nawet najbardziej restrykcyjnych pod względem przyjmowanych odpadów krajów, a z drugiej strony mają wystarczające pole elastyczności, by stosować dogodne dla siebie modele operacyjne i w ich ramach wdrażać najlepsze sposoby zarządzania odpadami w branży lotniczej. 

W centrum zainteresowania produkty plastikowe 


Jak do tej pory, ponad 60 krajów wprowadziło ustawodawstwo ograniczające dopuszczalność stosowania SUP, czyli jednorazowych produktów plastikowych. Liczba oraz zasięg regulacji wzrastała rownolegle ze wzrostem zainteresowania społecznego problemem. Jak szacują naukowcy, nieprawidłowa utylizacja SUP oraz wpływ tych produktów na środowisko mórz i oceanów jest jednym z kluczowych wyzwań dla naszego społeczeństwa. Według danych National Geographic, od 1950 r. wyprodukowano łącznie 8,3 mld ton plastiku. 6,3 mld ton stało się do tej pory śmieciami. Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) szacuje, że produkcja plastiku podwoi się w ciągu przyszłych 20 lat. Jednocześnie, poziom recyclingu plastiku utrzymuje się na niskim poziomie i wynosi 30 proc. w Europie i 9 proc. w Stanach Zjednoczonych. W większości krajów rozwijających się poziom recyclingu plastiku zbliżony jest do zera. 

Choć istniejące regulacje prawne nie odnoszą się konkretnie do sektora lotniczego, fakt ich obowiązywania niesie ze sobą następstwa dla branży. Jednocześnie, dla przewoźników lotniczych zastępowanie produktów plastikowych innymi zamiennikami jest bardziej utrudnione niż dla innych przedsiębiorców. Produkty, które pojawiają się na pokładach samolotów, muszą spełnić nie tylko kryteria ekologiczne, ale także kryteria dostępności, przystępności cenowej, zapewnienia odpowiedniej higieny, zagwarantowania bezpieczeństwa sanitarnego produktów, bezpieczeństwa jako takiego, a także spełniać normy wagi i objętości na pokładzie. Oceniając potencjalny wpływ produktów na środowisko, należy wziąć pod uwagę także takie czynniki jak zwiększenie zużycia energii i wody niezbędnej do czyszczenia produktów, zanieczyszczenie wody w wyniku zmywania, jak również zwiększenie poziomu emisji CO2 w przypadku zwiększenia wagi produktów zabieranych na pokład samolotów, przypomina IATA. 

Branża łączy siły z KE 

W rozwiązaniu problemu odpadów powstałych podczas lotów IATA połączyła siły z Komisarzem Europejskim Karmenu Vellą, liniami Hi Fly oraz Fundacją Mirpuri, organizując 16 maja b.r. pierwszą w historii imprezę Sustainable Cabin Forum. Na spotkaniu opracowano oraz dzielono się najlepszymi sposobami rozwiązania problemu SUP oraz odpadków cateringowych. Te działania przynoszą nadzieję, na przyszłą poprawę sytuacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Heathrow publikuje master plan dla trzeciego pasa startowego

Infrastruktura i lotniska

Heathrow publikuje master plan dla trzeciego pasa startowego

Justyna Urbaniak 21 czerwca 2019

IATA przedstawia wizję środowiskową do 2050 roku

Prawo i polityka

IATA przedstawia wizję środowiskową do 2050 roku

Tomasz Śniedziewski 17 czerwca 2019

Lotnisko „zatrudniło" owce do koszenia trawy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko „zatrudniło" owce do koszenia trawy

Redakcja 11 czerwca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5