Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-11-25 10:42
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ wnp.pl/ mojanorwegia.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw
fot. SAS
Od nowego roku na wszystkich lotniskach pasażerskich w Norwegii dostarczane do samolotów paliwo będzie musiało posiadać 0,5 proc. biopaliwa. To tylko krok w celu osiągnięcia założeń rządu, który chce, by do 2030 roku biopaliwa stanowiły 30 proc. paliwa w samolotach.
Dziś samoloty emitują 2,4 proc. całości dwutlenku węgla w Norwegii. W dążeniu do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych władze państwowe chcą wymusić na liniach przejście na biopaliwa, by udział transportu lotniczego w budowaniu norweskiego śladu węglowego był mniejszy.

Znaki zapytania

Chociaż dostawcy biopaliw lotniczych twierdzą, że mogą zmniejszyć ślad węglowy linii lotniczych nawet o 80 proc., to jednak obecnie ich produkty nie cieszą się zbyt dużym powodzeniem. Powód jest prozaiczny. Biopaliwa zdatne do użytku w lotnictwie kosztują aż cztery razy więcej niż paliwa tradycyjne. To nie jedyny problem.

– Niewielu jest dostawców, którzy dostarczają ten rodzaj paliwa. Jednak przy obecnych regulacjach  będziemy w stanie zapewnić odpowiednią ilość biopaliw – powiedział cytowany przez agencję Reuters Rickard Gustafson, dyrektor naczelny SAS. Problemy zaczną się, gdy wzrośnie udział biopaliw w paliwie lotniczym. A biorąc pod uwagę kiedy i jaki cel ma zostać osiągnięty, to tempo tego wzrostu będzie bardzo wysokie.

Przewoźnicy nie kryją przerażenia zarówno kosztami, jak i rozwiązaniami logistycznymi. Przedstawiciele Widerøe zauważają, że biopaliwa będą stanowić duży problem dla przewoźników obsługujących loty na północ Norwegii. O ile tankowanie samolotu w Bergen czy Oslo nie będzie stanowić problemu, uzyskanie dostawy biopaliwa w oddalonych zakątkach kraju może być już kłopotem.

Determinacja władz

Jednak rząd w Oslo, choć w niewielkim stopniu chce zmusić przewoźników do wykorzystania biopaliw. Stąd nowa regulacja. Wymaga ona, aby samoloty tankowane w tym kraju wykorzystywały także biopaliw. Te zgodnie z miejscowymi przepisami  mogą być wytworzone z tłuszczów odpadowych i olejów roślinnych, jednak nie z oleju palmowego.

Kwestia oleju pozyskiwanego z palm była podnoszona przez organizacje ekologiczne. Zwracały one uwagę, że dopuszczenie do używania takiego źródła energii kłóciłoby się z ekologicznymi pobudkami. Olej palmowy zaspokaja około 40 proc. globalnego zapotrzebowania na oleje roślinne, ale jego produkcja wiąże się z wylesianiem wielkich połaci tereny i eksterminacją wielu gatunków fauny i flory w tym orangutanów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Balcerzak: Trzeba zachęcać linie do biopaliwa, a nie obciążać je kosztami

Prawo i polityka

Balcerzak: Trzeba zachęcać linie do biopaliwa, a nie obciążać je kosztami

Emilia Derewienko 23 października 2019

Finnair: Dwa loty na biopaliwie z San Francisco do Helsinek

Pasażer i linie lotnicze

Finnair: Dwa loty na biopaliwie z San Francisco do Helsinek

Piotr Bożyk 08 sierpnia 2019

KLM zbuduje pierwsze w Europie zakłady produkujące biopaliwa

Biznes i przemysł

KLM zbuduje pierwsze w Europie zakłady produkujące biopaliwa

Aleksander Domański 01 czerwca 2019

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5