Partner serwisu
Biznes i przemysł

SAF. Orlen ruszy z produkcją w 2025 r. IATA apeluje o wsparcie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Branża lotnicza widzi w SAF największą szansę na sprostanie wymogom środowiskowym. Produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego rośnie jednak powoli, a inwestycje wymagają czasu. W Polsce nad instalacja do produkcji SAF pracuje Orlen.

Z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) wynika, że w roku 2023 produkcji SAF (Sustainable Aviation Fuel) osiągnęła 600 mln litrów (0,5 Mt) i była dwukrotnie większa niż w roku poprzednim. W roku 2024 produkcja ma wzrosnąć 1,88 bln litrów (1,5 Mt), co pozwoliłoby na zapewnienie 0,53% zapotrzebowania lotnictwa na paliwo.

– Podwojenie produkcji SAF w 2023 r. było zachęcające, podobnie jak oczekiwane potrojenie produkcji spodziewane w 2024 r. Jednak nawet przy tak imponującym wzroście udział SAF jako części całej produkcji paliw odnawialnych wzrośnie jedynie z 3% w roku 2023 do 6% w 2024 r. Przydział ten ogranicza podaż SAF i utrzymuje ceny na wysokim poziomie – podkreśla Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Zaznacza przy tym, że lotnictwo potrzebuje od 25% do 30% mocy produkcyjnych paliw odnawialnych dla SAF, co powinno pozwolić na osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto przez branże do 2050 r. – Dopóki takie poziomy nie zostaną osiągnięte, w dalszym ciągu będziemy tracić ogromne możliwości przyspieszenia dekarbonizacji lotnictwa. Rządy muszą nadać priorytet większej produkcji SAF – mówił szef Zrzeszenia. Przypomniał też, że jeśli lotnictwo chciałoby osiągnąć pośrednie cele, jakie stawiane są na rok 2030 to produkcja SAF powinna szybko dojść do poziomu 17,5 bln litrów (14 Mt).


IATA zaznacza przy tym, ze popyt na SAF nie jest problem, gdyż linie lotnicze wykupują całe dostępne paliwo, a wiele z nich zawiera umowy na jego dostawy w latach kolejnych. Kluczowe jest zatem odblokowanie podaży – z danych IATA wynika, że w projektowane obecnie instalacje mogą mieć moc produkcyjną nawet do 78 bln litrów w skali globalnej do roku 2029. Niezbędne są jednak zachęty rządowe, które przyspieszą ich uruchomienie.

IATA wskazuje także, że konieczne jest odejście w planach od produkcji SAF w oparciu o technologię HVO/HEFA (Hydrotreated vegetable oils/Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) bazującej na tłuszczach zwierzęcych, smarach i zużytych olejach kuchennych, co w przyszłości może być przyczyną ograniczenia produkcji.

W Polsce w produkcję SAF zaangażował się Orlen, który w lipcu 2022 r. podpisał porozumienie z PLL LOT. Zapowiadano wówczas, że dzięki realizowanej w Płocku instalacji uwodornienia olejów roślinnych Orlen od 2025 r. będzie mógł dostarczać SAF na krajowy rynek.

Jak zapewnia spółka na przestrzeni ostatniego półtora roku poczyniono szereg inwestycji, które pozwolą na produkcję i dostarczanie SAF. Chodzi tu między innymi o prace budowlane i montażowe, dotyczące jednostki produkcyjnej HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), takie jak: operacje posadowienia dwóch głównych reaktorów (uwodornienia i izomeryzacji) – a także prace związane z połączeniem jednostki produkcyjnej HVO z Zakładem Produkcyjnym w Płocku.

– W ramach instalacji HVO będą powstawać zarówno biokomponenty, przeznaczone do oleju napędowego (biodiesel), jak i paliwa lotniczego (SAF). Jednostka HVO rozpocznie pracę w drugiej połowie 2024 roku od produkcji biokomponentu do oleju napędowego, natomiast produkcja biokomponentu do paliwa lotniczego, a w konsekwencji SAF, będzie możliwa od drugiej połowy 2025 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

COP28: ACI World wspiera czystsze źródła energii dla lotnictwa

Biznes i przemysł

IATA i CPK o prognozach: Są aktualizowane, będą prezentowane

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

PE: SAF zaliczony do bezpłatnego, unijnego systemu handlu emisjami

Prawo i polityka

PE: SAF zaliczony do bezpłatnego, unijnego systemu handlu emisjami

Mateusz Kieruzal 23 kwietnia 2023

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Prawo i polityka

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Łukasz Malinowski 08 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

COP28: ACI World wspiera czystsze źródła energii dla lotnictwa

Biznes i przemysł

IATA i CPK o prognozach: Są aktualizowane, będą prezentowane

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

PE: SAF zaliczony do bezpłatnego, unijnego systemu handlu emisjami

Prawo i polityka

PE: SAF zaliczony do bezpłatnego, unijnego systemu handlu emisjami

Mateusz Kieruzal 23 kwietnia 2023

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Prawo i polityka

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Łukasz Malinowski 08 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5