Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-01-06 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ noizz.pl/ whitemad.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
fot. materiały prasowe
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Biodegradowalne opakowania w samolotach. Propozycja projektantów
Pracownia PriestmanGoode zadała sobie pytanie – czym zastąpić plastikowe pudełka w samolotach? Odpowiedzią są opakowania wykonane z kawy, bambusa i alg.
PriestmanGoode to brytyjskie studio projektowe z Londynu, które w stolicy Wielkiej Brytanii przygotowało wystawę "Get Onboard: Reduce. Reuse. Rethink". Głównym tematem jest zwrócenie uwagi na to, jak powinny zmieniać się nawyki podróżnych w czasach nadchodzącej katastrofy klimatycznej i stale pogarszającego się warunków klimatycznych.

O wystawie zrobiło się głośno za sprawą rozwiązań, które mają przyczynić się do zmiany polityki obsługi posiłków w samolotach czy podczas podróży pociągami. Najważniejsze dla projektantów jest zmniejszenie masy - kluczowa kwestia w przypadku rozwiązań przeznaczonych na rynek lotniczy - oraz minimalizacja odpadów. Jednym z najważniejszych zadań jest całkowite pozbycie się plastiku jednorazowego użytku. Priestmangoode zaprezentował szeroką gamę materiałów biodegradowalnych, które zostały wykonane m.in. z fusów kawy, alg, bambusa i ryżu.

Elegancko, oszczędnie i ekologicznie

Zestaw jednorazowych naczyń ma być swego rodzaju pokazem możliwości projektantów. Niemal każdy element opakowania został wykonany z innego surowca, co ma pokazywać szerokie spektrum możliwości jakie daje nam natura. Główna, czarna tacka została wykonana z fusów kawowych oraz łupin z ziaren kawy, które zostały zmieszane z ligniną. Mniejsze, białe opakowania powstały z otrębów pszennych.

To nie wszystko. Sztućce stworzono z drewna kokosowego, filiżanki i kubki na napoje powstały z łusek ryżowych wymieszanych ze spoiwem z biodegradowalnego poliaktydu PLA. Opakowanie na sałatkę powstało z alg oraz liścia bananowca, a przezroczyste kapsułki na sosy stworzono z wysuszonych wodorostów morskich. Przypomnijmy, że te same kapsułki były rozdawane maratończykom w Londynie.

Kolejnym ciekawym dodatkiem jest pojemnik na wodę wykonany z drewna korkowego oraz biodegradowalnego plastiku. Butelka ta ma służyć jako bidon wielokrotnego użytku, który możemy uzupełniać wodą. Według projektantów tylko na samym  lotnisku Heathrow każdego roku kupowanych jest ponad 35 milionów plastikowych butelek z wodą. Propozycja od PriestmanGoode ma być bardziej przyjazna środowisku niż standardowa butelka z plastiku i może nam służyć przez kilkanaście dni naszych wakacji, czy wyjazdu biznesowego.

Plastikowy problem

Jak mówią sami projektanci, ich głównym celem było usunięcie plastiku z życia człowieka. W swojej wystawie wskazują również na dane, które zebrali przed rozpoczęciem poszukiwania alternatywnych materiałów. Według ich wyliczeń jeden pasażer w trakcie długodystansowego lotu zużywa około pół kilograma plastiku, co w skali globalnej daje ponad 5,7 milionów ton plastikowych opakowań, które w znacznej większości trafiają na wysypiska.

Jeszcze gorzej wygląda to z danych podanych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). W latach 2012-2013 IATA zleciła pilotażowe badania na lotnisku Londyn Heathrow, które ujawniły, iż podczas lotu typowy pasażer generuje 1,43 kg śmieci (jest to średnia wyliczona na podstawie lotów krótko- jak i długodystansowych). Około 23 proc. odpadów to niezjedzone posiłki oraz niewypite napoje, a kolejne 17 proc. to materiały, które mogą ulec ponownemu przetworzeniu, takie jak plastikowe butelki lub gazety. W 2018 r. ilość odpadów wyprodukowanych na pokładach samolotów wyniosła około 6,1 mln ton.

Przedstawiciele studia PriestmanGoode przewidują, że pierwsze linie lotnicze – ze względu na skomplikowane procesy wydawania certyfikatów – zaczną wprowadzać ekologiczne rozwiązania za około pięć lat.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Miliony ton podniebnych odpadów trują Ziemię

Biznes i przemysł

Miliony ton podniebnych odpadów trują Ziemię

Tomasz Śniedziewski 23 grudnia 2019

Najbardziej ekologiczne linie lotnicze na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Najbardziej ekologiczne linie lotnicze na świecie

Justyna Urbaniak 16 grudnia 2019

Emirates pozbywa się plastiku z pokładów. Słomki będą papierowe

Pasażer i linie lotnicze

Emirates pozbywa się plastiku z pokładów. Słomki będą papierowe

Emilia Derewienko 23 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5