Partner serwisu
Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe
fot. Schiphol Airport
Komisja Europejska zmienia swoje podejście do fuzji dokonywanych między linami lotniczymi. Od teraz unijny organ ma być strażnikiem uczciwej konkurencji. Zaostrzone mają zostać ogólnoeuropejskie przepisy antymonopolowe. Nowy komisarz ds. polityki konkurencji uważa, że „przestarzała” zasada slotowa nie spełnia swojego podstawowego celu.

Didier Reynders, który dotychczas był komisarzem ds. sprawiedliwości, przejął tekę wiceszefowej Komisji Europejskiej ds. polityki konkurencji. Margrethe Vestager przebywa obecnie na bezpłatnym urlopie w związku z kandydowaniem na prezesa Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Reynders, w pierwszym od momentu zastania komisarzem strzegącym wolnego rynku wywiadzie dla „Financial Times”, zastrzegł, że liniom lotniczym będzie trudniej dokonać fuzji, gdyż Komisja Europejska będzie dokładnie badać, czy „zapewniona zostanie uczciwa konkurencja”.

KE jako strażnik uczciwej konkurencji

Linie lotnicze przeważnie oferują swoim konkurentom przejęcie slotów, aby utorować sobie drogą do zawarcia transakcji przejęcia innego przewoźnika. Nowy komisarz ds. polityki konkurencji wskazał, że w ostatnich latach stało się jasne, że takie praktyki są pozorne i w ogóle się nie sprawdzały. Przejmowane prawa na start i lądowanie nie były wykorzystywane, co oznaczało, że konkurencja na danej trasie się nie pojawiła, a pasażerowie byli zmuszeni do korzystania z drogiej oferty jednego przewoźnika, co zdaniem Reyndersa, jest wbrew wolnemu rynkowi.

– Widzimy, że niektóre środki zaradcze nie są skuteczne. W przeszłości główną prośbą [do linii lotniczych, od red.] był proszenie o [przekazanie, od red.] slotów innym przewoźnikom – powiedział Didier Reynders. – Kilka lat temu byliśmy pewni, że rozwiązanie slotowe jest w porządku. Tak się jednak nie stało – podsumował komisarz.

Bruksela będzie teraz wymagać od linii lotniczych dokonujących przejęcia, aby sloty były przekazywane takimi operatorom, którzy zaoferują dodatkowe loty na trasach, na których według Komisji Europejskiej
zaburzona jest zasada uczciwej konkurencji. Jeśli Komisja po przeprowadzeniu wnikliwego badania dojdzie do wniosku, że wolnego rynku nie ma, przewoźnicy zostaną zmuszeni do sprzedaży aktywów niezwiązanych z przewozem pasażerów.

Komentarze Reyndersa pojawiają się w momencie, kiedy postępującego konsolidowania się europejskiego nieba. Pandemia COVID-19 miała unaocznić Komisji Europejskiej, że fuzje przewoźników lotniczych odbywają się „poza kontrolowanym systemem”. Unijny organ chce, aby przejęcia i zbycia aktywów, które będą się odbywać od teraz miały „bezpośredni wpływ rynek i rentowność konkurencji”.

Ostatnie fuzje

W lutym grupa IAG – właściciel m.in. British Airways i Iberii – poinformował o zakupie 80 proc. akcji w hiszpańskich liniach lotniczych Air Europa. Transakcja opiewała na ponad 400 mln euro. W maju Lufthansa poinformowała, że zgodziła się na wykup za 325 mln euro 41 proc. akcji we włoskich narodowych liniach lotniczych. Przejęcie pakietu akcji w ITA Airways wciąż czeka na zatwierdzanie przez... Komisję Europejską. W zeszłym tygodniu media obiegła informacja, że holding Air France-KLM przejmie 20 proc. udziałów w skandynawskich liniach lotniczych SAS.

Komisja Europejska bada również wpływ przejęcia linii Asiana przez Korean Air na rynek przewozów Europa – Korea Południowa. Podjęcie ostatecznej decyzji jest co jakichś czas odsuwane w czasie, gdyż unijni urzędnicy nie mają pewności, czy nie pogorszy poziom łączności lotniczej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Pasażer i linie lotnicze

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Mateusz Kieruzal 08 lipca 2025

Pięć nowych europejskich kierunków Sky Express

Pasażer i linie lotnicze

Air France wznowią połączenie na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Infrastruktura i lotniska

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Roman Czubiński 15 marca 2025

Katar na cenzurowanym w UE. Otwarte niebo do zamknięcia?

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Mateusz Kieruzal 10 maja 2024

Pozostałe z wątku:

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Pasażer i linie lotnicze

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Mateusz Kieruzal 08 lipca 2025

Pięć nowych europejskich kierunków Sky Express

Pasażer i linie lotnicze

Air France wznowią połączenie na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Infrastruktura i lotniska

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Roman Czubiński 15 marca 2025

Katar na cenzurowanym w UE. Otwarte niebo do zamknięcia?

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Mateusz Kieruzal 10 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij