Partner serwisu
Prawo i polityka

Walsh: Chora obsesja Niemiec na punkcie lotnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Walsh: Chora obsesja Niemiec na punkcie lotnictwa
fot. Munich AirportAirbus A350 linii Air China
Wzrost podatku lotniczego w Niemczech spotkał się z krytyczną oceną dyrektora generalnego IATA. Willie Walsh uważa, że Niemcy mają chorą obsesję na punkcie lotnictwa, która wyniszcza niemiecką gospodarkę i lokalny przemysł lotniczy. Słowa Walsha znajdują odzwierciedlenie w danych, gdyż rynek lotniczy zachodnich sąsiadów Polski wciąż nie zdołał się jeszcze odbudować po pandemii. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych wskazuje, że wzrost opodatkowania nie jest sposobem na zapewnienie zrównoważonego rozwoju branży lotniczej, gdyż wyciąganie pieniędzy z lotnictwa poprzez podatki utrudnia inwestowanie w czystsze technologie, szkodząc długoterminowemu wzrostowi.

Niemcy są obok Francji państwem Unii Europejskiej, w którym władze usilnie chcą zohydzić ludziom latanie, wskazując na negatywny wpływ lotów na środowisko naturalne, a podnoszenie podatków jest jedną ze strategii Berlina, która ma sprawić, że ludzie przestaną latać, gdyż ceny biletów lotniczych będą wysokie.

1 maja w Niemczech weszła w życie nowelizacja prawa podatkowego, która zakłada wzrost podatków od lotów aż o 19 proc. Podatek od kilku dni, w zależności od długości lotu, waha się od 15,53 do 70,83 euro. Zdaniem Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) podniesienie wysokości podatku od lotów skutecznie zmniejsza konkurencyjność Niemiec w kluczowych obszarach gospodarki, takich jak eksport, turystyka i zatrudnienie.

IATA protestuje

Trzymając się swoich założeń, Zrzeszenie zwraca uwagę, że liczba pasażerów w ruchu międzynarodowym w Niemczech nadal jest o 20 proc. niższa niż przed pandemią, którą wywołał koronawirus, a ożywienie w lotnictwie w tym kraju należy do najwolniejszych na świecie.

– Wygląda na to, że niemiecki rząd ma niezdrową obsesję na punkcie podatków lotniczych. Oprócz podniesienia podatku pasażerskiego opowiada się także za europejskim podatkiem od paliwa odrzutowego, który sprawi, że prowadzenie działalności gospodarczej w Niemczech lub wyjazdy niemieckich rodzin na wakacje będą jeszcze droższe – stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych, który wcześniej przewodził grupie IAG, zrzeszającej linie lotnicze, takie jak Aer Lingus, British Airways czy Iberia.

Walsh wskazuje, że badanie przeprowadzone wśród osób podróżujących samolotami w Niemczech pokazuje „głęboki sceptycyzm” w stosunku do poczynań Berlina, która utrudniają podróże lotnicze. Sceptycyzm, na który zwraca uwagę Walsh, odnosi się do tego, że podatki ekologiczne często trafiają do skonsolidowanego segmentu dochodów i są wydawane na inne projekty, pozostawiając lotnictwo z mniejszą ilością środków na finansowanie działań w zakresie dekarbonizacji i redukcji emisji. Badanie wykazało, że 75 proc. respondentów (podróżujących samolotami w Niemczech) zgodziło się ze stwierdzeniem: „Opodatkowanie nie jest sposobem na zapewnienie zrównoważonego rozwoju lotnictwa”. Z kolei 72 proc. ankietowanych uważa, że podatki ekologiczne są rządowym greenwashingiem.

Polityczne szaleństwo

Krytyka wzrostu podatków od lotnictwa nabiera impetu, ponieważ umowa koalicyjna rządu niemieckiego pierwotnie przewidywała, że dochody z podatków lotniczych będą bezpośrednio finansować produkcję zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), ale IATA stwierdziła, że to zobowiązanie zostało złamane. Sednem ostrej nagany od Zrzeszenia jest to, że odbieranie pieniędzy lotnictwu nie umożliwia przemysłowi lotniczemu inwestowania w nowe, czystsze technologie.

Dyrektor generalny Zrzeszenia, który zwykle nie gryzie się w język, zaznaczył, że ostatnie wyniki gospodarcze Niemiec są „w najlepszym wypadku anemiczne”. Pogorszenie konkurencyjności gospodarki poprzez zwiększenie podatków od lotnictwa ma być „politycznym szaleństwem”.

– Rząd powinien priorytetowo potraktować środki mające na celu poprawę pozycji konkurencyjnej Niemiec oraz zachęcać do handlu i podróży. Zamiast tego zdecydował się na krótkoterminowe zaciąganie gotówki, co może jedynie zaszkodzić długoterminowemu wzrostowi gospodarki – skonkludował Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Prawo i polityka

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Mateusz Kieruzal 23 grudnia 2023

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Prawo i polityka

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Zobacz również:

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Prawo i polityka

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Mateusz Kieruzal 23 grudnia 2023

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Prawo i polityka

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5