Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-05-2023
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii
fot. unsplash
Marzec oraz pierwszy kwartał tego roku potwierdzają, iż lotnictwo jest na dobrej ścieżce odbudowy, wynika z najnowszych danych zaprezentowanych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Organizacja branżowa cieszy się z wyników i wskazuje wyzwania przed nadchodzącym szczytem sezonu.

- To była solidna końcówka pierwszego kwartału roku kalendarzowego, jeśli chodzi o popyt na podróże lotnicze - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych. Ta organizacja branżowa skupiająca około 300 linii lotniczych, odpowiadających za 83 proc. ruchu lotniczego na całym świecie, opublikowała właśnie wyniki przewozowe za marzec 2023 r.

Marcowe podwojenie ruchu

Kolejne solidne wyniki przewozowe, tym razem za marzec potwierdzają, iż w branży lotniczej zachodzi prężna odbudowa ruchu lotniczego. W porównaniu z marcem przed rokiem, łączny ruch lotniczy mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł o 52,4 proc. W skali globalnej w marcu byliśmy coraz bliżej powrotu do wyników sprzed pandemii, osiągając 88 proc. ruchu lotniczego z 2019 r.

Krajowy ruch lotniczy odnotował 34,1 proc. wzrostu rdr, dzięki któremu w marcu można było mówić o osiągnięciu przez ten sektor poziomu 98,9 proc. ruchu sprzed pandemii. W tym samym miesiącu międzynarodowy ruch lotniczy poszybował 68,9 proc. rdr, osiągając 81,6 proc. ruchu z 2019 r. Wzrosty były napędzane w głównej mierze przez przewoźników z Regionu Azji-Pacyfiku.

IATA zwraca uwagę na to, że liniom lotniczym udało się odbudowywać przewozy przy jednoczesnej poprawie efektywności - w marcu średni współczynnik wypełnienia (PLF) w ruchu międzynarodowym wyniósł 81,3 proc., czyli był o 10,1 pp. lepszy, niż w tym samym miesiącu przed pandemią.

- Krajowe rynki lotnicze od miesięcy są na poziomie zbliżonym do tego przed pandemią. A międzynarodowy ruch lotniczy przełamał dwie granice. Po pierwsze, popyt wzrósł o ponad 3,5 pp w porównaniu ze wzrostem z poprzedniego miesiąca, by osiągnąć poziom 81,6 proc. sprzed pandemii. To doprowadziło do niemal potrojenia popytu dla przewoźników w regionie Azji-Pacyfiku, w którym dokonało się otwarcie Chin. Poprawia się efektywność, gdyż średni współczynnik wypełnienia w ruchu międzynarodowym wyniósł 81,3 proc. Jeszcze ważniejsze jest to, że sprzedaż biletów na loty krajowe i międzynarodowe mocno wskazuje na to, że silny wzrost utrzyma się przez szczyt sezonu letniego na półkuli północnej - powiedział Walsh.

Kraj z największą populacją świata przeskoczył wyniki sprzed pandemii

Linie lotnicze z Europy odnotowały w marcu 38,5 proc. wzrost ruchu międzynarodowego rdr. Oferowanie zwiększyło się o 27 proc., podczas gdy średni spółczynnik wypełnienia poprawił się o 6,6 pp do poziomu 79,4 proc., który, jak zauważa IATA, był drugim najniższym spośród wszystkich regionów świata.

W segmencie ruchu międzynarodowego w marcu uwagę zdecydowanie przykuwały wyniki przewoźników z Regionu Azji-Pacyfiku, którzy odnotowali 283,1 proc. wzrost ruchu rdr, kontynuując silny trend obecny od momentu zniesienia ograniczeń w podróżowaniu w regionie. Oferowani linii lotniczych z Azji wzrosło o 161,5 proc., podczas gdy średni współczynnik wypełnienia wzrósł o 26,8 pp do poziomu 84,5 proc.

Dla krajowego ruchu lotniczego, bardzo ważnym rynkiem lotniczym są Indie, które na początku kwietnia zostały ogłoszone przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) krajem z największą populacją świata, wyprzedzając tym samym Chiny. Krajowy ruch lotniczy w Indiach wzrósł w marcu o 20,3 proc. rdr, przewyższając o 10 proc. poziom ruchu sprzed pandemii.

IATA kreśli nadchodzące wyzwania

Solidny wzrost wyrażony dobrymi wynikami przewozowymi nie oznacza, iż w nadchodzącym szczycie sezonu branża lotnicza nie będzie musiała mierzyć się z wyzwaniami.

- W czasie, gdy rozbudowują się oczekiwania podróżnych względem szczytu sezonu letniego na półkuli północnej, linie lotnicze podejmują wszelkie starania by sprostać pragnieniom i potrzebom latania. Niestety, braki oferowania oznaczają, iż niektórzy podróżni będą mogli poczuć się zawiedzeni. Za jeden z powodów tego braku oferowania uznaje się szeroko opisywane braki w zatrudnieniu dotykające wielu ogniw łańcucha wartości w lotnictwie, jak również problemy w łańcuchach dostaw dotykające sektor producentów lotniczych, powodujące opóźnienia w dostawach samolotów. Co więcej, duża część niedawnych odwołań lotów, szczególnie w Europie, była wynikiem strajków kontrolerów ruchu lotniczego i innych grup. Te nieodpowiedzialne działania skutkowały tysiącami niepotrzebnych odwołań lotów w marcu. To jest nie do zaakceptowania i nie powinno być tolerowane przez władze - powiedział szef IATA.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Biznes i przemysł

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Tomasz Śniedziewski 29 kwietnia 2023

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Biznes i przemysł

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Tomasz Śniedziewski 29 kwietnia 2023

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5