Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

De Juniac (IATA): Kolej nie jest neutralna, pozostawia ślad węglowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
De Juniac (IATA): Kolej nie jest neutralna, pozostawia ślad węglowy
fot.
Flygskam, czyli ruch ekologiczno-społeczny wywodzący się ze Szwecji – „wstyd przed lataniem” opanował kraje skandynawskie i staje się popularny w Europie. Wystarczy wspomnieć, że w grudniu człowiekiem roku tygodnika „Time” została jego najpopularniejsza przedstawicielka – Greta Thunberg. Lotnictwo – co nie powinno budzić zdziwienia – pozostaje dalekie od entuzjazmu na dźwięk słowa Flygskam.

Jednym z podstawowych założeń „wstydu przed lataniem” jest zachęcanie potencjalnych pasażerów linii lotniczych do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu niż samolot, nieemitujących tak dużej ilości CO2 do atmosfery (z tego też powodu na szczyt klimatyczny do Bostonu 16-letnia Greta Thunberg płynęła wiele dni statkiem, zamiast spędzenia 7 godzin na pokładzie samolotu). Lotnictwo tym samym znalazło się w ogniu krytyki i pod ostrzałem pytań.

IATA dalej lata

Z założeniami Flygskam nie zgadza się jednak dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), Alexandre de Juniac, który otwarcie skrytykował zamianę lotnictwa na kolej z powodu ekologii.

– Po pierwsze, pociąg także emituje ślad węglowy – pod tym względem nie jest to idealny środek transportu. Ważne, aby przypominać o tym ludziom – mówił podczas spotkania z dziennikarzami na grudniowych IATA Media Day w Genewie. – Zwłaszcza, jeśli energia elektryczna pochodzi z elektrowni napędzanych węglem. Nawet, jeśli jest to energia atomowa, jak we Francji, konstrukcja i wszystko wokół zostawia ślad węglowy – argumentował przedstawiciel linii lotniczych.

Jak dodał, konkurencją dla odrzutowców są pociągi szybkiej kolei, których usługi dostępne są we Francji od wielu dziesięcioleci. – Wiem, że jeśli przebycie danej trasy trwa dwie godziny i mniej – z samolotem wygrywa pociąg, bo nie trzeba jechać na lotnisko, nie ma kontroli bezpieczeństwa. Ale powyżej 3 godzin podróży zaczyna się poważna rywalizacja między samolotem a pociągiem. I pozwólmy w tej kwestii decydować pasażerom! Nie możemy wszystkiego kontrolować i zabraniać – emocjonował się szef IATA.

Bilety jak najtańsze


Jednocześnie de Juniac jest za zmniejszaniem kosztów biletów lotniczych. Jego zdaniem tanie bilety „nie działają na szkodę dla środowiska”. – Lotnictwo powinno być dostępne dla każdego, wszyscy powinniśmy latać tanimi liniami lotniczymi – mówił z uśmiechem do dziennikarzy.

De Juniac odniósł się również do niedawnych słów Jozefa Varadiego, prezesa niskokosztowego przewoźnika Wizz Air, który proponował… zupełną likwidację klasy biznes. Zdaniem szefa węgierskiego przewoźnika, klasa biznes rzadko kiedy jest całkowicie wypełniona, a jej pasażerowie generują podwójnie większy ślad węglowy niż pasażer w klasie ekonomicznej.

– Zgadzam się z tym, każdy powinien latać jak najtaniej, low-costem – radziłbym to samo! Znam Varadiego, to mądry gość, który robi fantastyczną robotę. Ale doradzać regularnym przewoźnikom, którzy zwracają się do klientów biznesowych, żeby zlikwidować klasę biznes? – zakończył, pytając retorycznie szef IATA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Pasażer i linie lotnicze

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Tomasz Śniedziewski 19 grudnia 2023

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Redakcja 19 grudnia 2023

De Juniac (IATA): Chcemy latać więcej i zanieczyszczać mniej

Prawo i polityka

Prezes IATA: Centralny Port Komunikacyjny ma szanse stać się sukcesem

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Pasażer i linie lotnicze

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Tomasz Śniedziewski 19 grudnia 2023

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Redakcja 19 grudnia 2023

De Juniac (IATA): Chcemy latać więcej i zanieczyszczać mniej

Prawo i polityka

Prezes IATA: Centralny Port Komunikacyjny ma szanse stać się sukcesem

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5