Partner serwisu
Prawo i polityka

IATA: Pięć rezolucji w kluczowych sprawach dla rynku lotniczego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ IATA

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
IATA: Pięć rezolucji w kluczowych sprawach dla rynku lotniczego
fot. Piotr Bożyk
Od 1 do 3 czerwca w Seulu trwało Walne Zgromadzenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). W jego tracie organizacja przyjęła pięć rezolucji na temat: ochrony środowiska, przepustowości, systemu śledzenia bagażu, szybkich odpraw pasażerskich oraz pasażerów niepełnosprawnych.

Środowisko naturalne

Jednogłośnie przyjęto rezolucję, która wzywa do wdrożenia mechanizmu Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA). Jest to działanie zgodne z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ONZ (ICAO). Od 2021 roku rozpocznie się pilotażowa faza globalnego mechanizmu kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla pochodzących z lotów międzynarodowych (tzw. CORSIA). Mechanizm CORSIA wymaga, aby operatorzy statków powietrznych spełniający określone kryteria od 1 stycznia 2019 roku monitorowali wielkość emisji dwutlenku węgla z operacji objętych tym mechanizmem.

Walne Zgromadzenie IATA chce, by rynek lotniczy wypełnił wymogi wykraczające poza CORSIA i zmniejszył emisję netto CO2 do poziomu z połowy 2005 roku. Linie lotnicze zostały wezwane do wdrożenia wszystkich dostępnych środków w zakresie efektywności paliwowej i do pełnego udziału w długoterminowym przejściu na zrównoważone paliwa lotnicze. To kluczowe działania, jeżeli branża lotnicza chce wypełnić założenia Komisji Europejskiej, której celem do 2050 roku jest „zeroemisyjność” gospodarki europejskiej.

Przepustowość

IATA wezwała rządy do większego zaangażowania w problem niedoboru przepustowości. Jest to wyzwanie stojące między innymi przed Europą, gdzie od 2013 do 2018 r. ruch pasażerski nad Starym Kontynentem urósł o 14 proc. W tym czasie liczba opóźnień pomnożyła się trzykrotnie. Eurocontrol (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) ocenia, że gospodarki państw w nim zrzeszonych kosztowało to 17,6 mld euro tylko w 2018 roku.

Rezolucja potwierdziła również, że Worldwide Slot Guidelines (WSG) jest światowym standardem dla zasad, procedur przydzielania i zarządzania slotami lotniskowymi. Ponadto zatwierdzono deklarację celów koncentrującą się na zapewnieniu korzyści dla konsumentów, zapewnieniu przejrzystości i niedyskryminacji w tym procesie oraz wykorzystaniu pełnego potencjału istniejącego potencjału.

RFID do śledzenia bagażu

IATA postanowiła wesprzeć globalne wdrożenie identyfikacji radiowej (RFID) do śledzenia bagażu. RFID to jedna z technologii, która zapewnia poprawę wydajności w jednym z najważniejszych obszarów działalności przewoźników i lotnisk. Analiza biznesowa SITA i IATA wykazała, że dokładne śledzenie za pomocą technologii RFID może zmniejszyć liczbę zagubionych bagaży nawet o 25 proc. do 2022 r. Walne Zgromadzenie wezwało do wdrożenia nowoczesnych standardów powiadamiania o lokalizacji bagażu, aby móc go dokładniej śledzić w czasie rzeczywistym.

Rezolucja zobowiązuje linie lotnicze do przejścia na tagi z kodami kreskowymi za pomocą wkładek RFID i stosowania alertów danych RFID oraz do wprowadzenia nowych standardów w pracach obsługi naziemnej lotnisk, by zapobiec nieprawidłowemu obchodzeniu się z bagażem.

Dane SITA pokazują, że od 2007 r. do 2018 r. liczba zagubionych bagaży spadła o 47 proc., z 44,9 mln do 24,8 mln sztuk. Tym samym wydatki branży z tego tytułu zmniejszyły się z 4,22 mld dolarów do 2,4 mld dolarów. Obecnie 77 proc. zgłaszanych przypadków skarg pasażerów dotyczy opóźnienia w transporcie bagaży, 18 proc. dotyczy zniszczenia walizek, a 5 proc. przypadków kradzieży.

Niestety dla polskich pasażerów, zaginięcia bagaży częściej zdarzają się w Europie niż w Ameryce Północnej lub w Azji. Podczas gdy w Azji na 1 tys. pasażerów przypada średnio 1,77 sztuk zagubionych bagaży a w Ameryce Północnej 2,85 sztuk, to średnia dla Europy wynosi aż 7,29 sztuk.

Jeden identyfikator

Walne Zgromadzenie IATA postanowiło przyspieszyć globalną realizację inicjatywy One ID, która wykorzystuje identyfikator biometryczny pasażera do upłynnienie jego ruchu poprzez strefy kontroli na lotnisku. W założeniu ostatecznym celem One ID będzie wyeliminowanie potrzeby posiadania papierowych dokumentów przez podróżnego.

Rezolucja IATA wzywa zainteresowane strony – w tym linie lotnicze, lotniska i organy rządowe – do współpracy w celu promowania i wdrażania elektronicznego procesu sprawdzania pasażerów z wykorzystaniem rozpoznawania biometrycznego.

Niepełnosprawni pasażerowie

Rezolucja Walnego Zgromadzenia IATA dotycząca osób niepełnosprawnych ma na celu poprawę doświadczenia podróży lotniczych grupy pasażerów, których szacunkowa liczba na świecie wynosi miliard osób. Należy pamiętać, że osoby niepełnosprawne, to nie tylko np. stale poruszające się na wózkach inwalidzkich, ale np. osoby poruszające się o kulach po złamaniach czy skręceniach.

Linie lotnicze zobowiązano do zapewnienia pasażerom niepełnosprawnym dostępu do bezpiecznych, niezawodnych i godnych warunków podróży oraz wezwano rządy do wykorzystania podstawowych zasad opracowanych przez IATA dotyczących przyjmowania pasażerów niepełnosprawnych. Zasady te mają na celu ujednolicenie warunków, w jakich osoby potrzebujące pomocy obsługi lotniskowej i linii lotniczych będą odbywać swą podróż.

Szczegółowo wszystkie rezolucje zostaną przez nas przedstawione w najbliższych dniach. Jednak już z tej krótkiej informacji widać, jakie sprawy są obecnie najistotniejsze dla Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych i czym będzie żyć branża w najbliższych miesiącach, a pewnie i latach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polskie Porty Lotnicze S.A. i Oman Airports Management Company podpisały list intencyjny

Infrastruktura i lotniska

Polskie Porty Lotnicze S.A. i Oman Airports Management Company podpisały list intencyjny

inf. pras. PPL/Lotnisko Chopina 09 lutego 2024

Piętrowe ezety w PKP Intercity? Sześciu producentów w konsultacjach

Pasażer i linie lotnicze

Finnair waży swoich pasażerów. Cel: optymalizacja operacji

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Tomasz Śniedziewski 02 lutego 2024

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Polskie Porty Lotnicze S.A. i Oman Airports Management Company podpisały list intencyjny

Infrastruktura i lotniska

Polskie Porty Lotnicze S.A. i Oman Airports Management Company podpisały list intencyjny

inf. pras. PPL/Lotnisko Chopina 09 lutego 2024

Piętrowe ezety w PKP Intercity? Sześciu producentów w konsultacjach

Pasażer i linie lotnicze

Finnair waży swoich pasażerów. Cel: optymalizacja operacji

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Tomasz Śniedziewski 02 lutego 2024

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5