Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Airbus skasował pozostałe zamówienie A350 Qatar Airways?

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
07-08-2022
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Reuters

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Airbus skasował pozostałe zamówienie A350 Qatar Airways?
fot. Piotr Bożyk
Airbus jednostronnie zlikwidował pozostałe zamówienia Qatar Airways na samoloty A350-1000, których na początku sierpnia 2022 roku było do dostawy 19 sztuk - podała agencja Reuters i gazeta Wall Street Journal powołując się źródła branżowe.

W związku z tym, że katarska linia odmawia przyjęcia kolejnych airbusów A350, dopóki nie zostaną rozwiązane problemy związane z wadami farby na kadłubach A350, europejski producent wycofywał samoloty przeznaczone do dostawy, zgodnie z ich planowanymi terminami. I tak Airbus anulował dostawę dwóch samolotów w styczniu, kolejnego w maju i jeszcze jednego w czerwcu br.

Do tej pory Qatar Airways odebrał wszystkie zamówione 34 samoloty A350-900 w latach 2014-2019, a także odebrał 19 A350-1000 w latach 2018-2020. Kiedy wybuchł spór z Airbusem, linia lotnicza wciąż oczekiwała na dostawy kolejnych 23 A350-1000.

Jeśli decyzja zostanie potwierdzona, byłaby to druga jednostronna rezygnacja Airbusa z zamówienia złożonego przez Qatar Airways. Producent na początku tego roku anulował kontrakt Qatara na A321neo - pisaliśmy w naszym artykule z 22 stycznia br. Londyński sąd podtrzymał później prawo Airbusa do ponownego rozdysponowania zamówionych A321neo, mimo że merytoryczne postępowanie związane ze sprawą A350 ma się rozpocząć dopiero latem 2023 r. W odpowiedzi na orzeczenie sądu Qatar Airways, który domagał A321neo lub odszkodowania, potwierdził niedawno zamówienie na 25 boeingów B737 MAX 10 z opcjami na kolejnych 25 samolotów tego typu.

Konflikt między Airbusem a linią Qatar Airways trwa od dobrych kilkunastu miesięcy. Spór w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 wyszedł wcześniej poza Zatokę Perską. O sprawie pisaliśmy w sierpniu ubiegłego roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia 2021 r. natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia.

Nietypowe uziemienie A350 przez Katar miało miejsce w bardzo wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ten rywalizował z Boeingiem w kwestii wymiany floty 34 frachtowców i na szali leżał wybór B777XF lub najnowszego A350F. Ostatecznie Qatar wybrał frachtowce Boeinga.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Koniec programu B747. Ostatnia dostawa do Atlas Air

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Czy Katar kupił umowę o otwartym niebie z UE?

Prawo i polityka

Czy Katar kupił umowę o otwartym niebie z UE?

Mateusz Kieruzal 15 grudnia 2022

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Koniec programu B747. Ostatnia dostawa do Atlas Air

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Czy Katar kupił umowę o otwartym niebie z UE?

Prawo i polityka

Czy Katar kupił umowę o otwartym niebie z UE?

Mateusz Kieruzal 15 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5