Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Airbus anulował kontrakt Qatar Airways na A321neo. W tle konflikt o A350


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2022-01-22 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus anulował kontrakt Qatar Airways na A321neo. W tle konflikt o A350
fot. Piotr Bożyk
Nie ma szczęścia katarski przewoźnik do rodziny A320neo. Kilka lat temu Qatar Airways zrezygnowały z odbioru A320neo ze względu na problemy z silnikami Pratt & Whitney PW1100G, a teraz Airbus anulował kontrakt na 50 maszyn A321neo.
Konflikt między Airbusem a linią Qatar Airways trwa od dobrych kilku miesięcy. Spór w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 rozciąga się już poza Zatokę Perską. Co najmniej pięć innych linii lotniczych zgłosiło zastrzeżenia od czasu wejścia do użytku tego zaawansowanego technologicznie samolotu. O sprawie pisaliśmy w sierpniu tego roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia.

Sprawa trafiła do sądu

Z tego powodu 20 grudnia 2021 r. linia wszczęła postępowanie sądowe przeciwko Airbusowi w Wydziale Technologii i Konstrukcji Wysokiego Sądu w Londynie. Teraz francuski producent w czwartek podniósł stawkę w sporze z katarską linią o uziemione i niedostarczone odrzutowce A350, ogłaszając, że unieważnił oddzielny kontrakt na 50 mniejszych A321neo, które linia planowała wykorzystać na nowych trasach średniodystansowych - donosi Reuters Aero. Decyzja Airbusa raczej nie dziwi, bo firma prawdopodobnie ma już dość bycia zakładnikiem Akbara Al-Bakera. Tym bardziej, że Qatar nie odebrał kiedyś wielu A320neo, które w barwach katarskiej linii stały w Tuluzie ponad dwa lata. Wtedy doczekały się przezwisk jak "najdroższe szybowce świata" czy "szybowce Qatara".

Posunięcie to rozszerza spór, który zbliżył się do rzadkiego starcia w sądzie w czwartek, z proceduralnym przesłuchaniem w sprawie roszczenia Qatar Airways o ponad 600 mln dolarów odszkodowania za wady A350, zaplanowanym na 26 kwietnia br. w Londynie.

- Potwierdzamy, że rozwiązaliśmy umowę na 50 samolotów A321 z Qatar Airways zgodnie z naszymi prawami - powiedział rzecznik Airbusa po złożeniu wstępnej argumentacji, o której wcześniej informował Bloomberg News.

Milionowe odszkodowanie


Przewiduje się, że Qatar Airways będzie walczyć z rozwiązaniem umowy na A321neo, po tym jak powiedział, że planuje przyjąć dostawę odrzutowców, mimo że odmawia przyjęcia kolejnych A350 do czasu rozwiązania sporu dotyczącego problemów z farbą w większych samolotach. Linia domaga się obecnie 618 mln dolarów odszkodowania za 21 uziemionych odrzutowców, a także 4 mln dolarów dziennie za przeciąganie sporu. Anulowanie A321neo może tylko zwiększyć te roszczenia.

A321neo potrzebny Qatarowi

Linie lotnicze stwierdziły w piśmie sądowym, że "pracują nad praktycznymi konsekwencjami" decyzji w sprawie A321, dodając, że Airbus nie był uprawniony do zadeklarowania "niewykonania zobowiązania" na podstawie odmowy przyjęcia przez Qatara większej liczby A350 w głównym sporze.

Katarska linia twierdzi, że A321neo pomoże mu uruchomić loty na nowe rynki, gdzie obecnie nie ma wystarczającego popytu na większe samoloty, ale które są poza zasięgiem mniejszych A320ceo. Według informacji pierwszy katarski A321neo ma zostać dostarczony w lutym 2023 r. Eksperci branżowi twierdzą, że ta świetnie sprzedająca się wersja z rodziny A320neo może być łatwo odsprzedany, w przeciwieństwie do spadku popytu na duże odrzutowce, takie jak A350, pogorszonego przez pandemię.

Qatar będzie chciał coś ugrać

Oczywiście, Qatar Airways toczyły w przeszłości spory z dostawcami, zanim zawarły kompromisowe porozumienia. Jego dyrektor generalny, Akbar Al Baker jest znany z kontrowersyjnych zachowań, czasami krytykował zarówno Airbusa, jak i amerykańskiego rywala Boeinga za dostrzeżone błędy produkcyjne i strategiczne. Z Airbusem np. prowadził "medialne negocjacje". Podczas Dubai Airshow 2011 powiedział publicznie, że Airbus nie potrafi budować samolotów cargo, po czym po dwóch dniach podpisał kontrakt na maszyny A320 i A380.

Airbus również nie jest osamotniony w rozwiązywaniu problemów. Boeing miał problemy z malowaniem i zjawisko znane jako wysypka nitów lub plamki brakującej farby na konkurencyjnych 787. Rzecznik powiedział, że nie jest to związane z bezpieczeństwem i jest teraz rozwiązywane. Jednak nietypowe częściowe uziemienie przez Katar ma miejsce we wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ściga się on z osiągnięciem celu dostaw na koniec roku, a do tego Qatar Airways analizuje ofertę Boeinga na wymianę floty 34 frachtowców na szali leży wybór B777XF lub A350F.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wizz Air chce wykonywać loty cargo do USA

Prawo i polityka

Wizz Air chce wykonywać loty cargo do USA

Łukasz Malinowski 19 stycznia 2022

FlyArna. Nowe narodowe linie Armenii zaprezentowały swoją markę

Pasażer i linie lotnicze

FlyArna. Nowe narodowe linie Armenii zaprezentowały swoją markę

Avgeek 16 stycznia 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5