Spór pomiędzy Airbusem a Qatar Airways w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 rozciąga się już poza Zatokę Perską. Co najmniej pięć innych linii lotniczych zgłosiło zastrzeżenia od czasu wejścia do użytku tego zaawansowanego technologicznie samolotu - donosi Reutersa powołując się na dokumenty oraz kilka osób z bezpośrednią wiedzą w tym temacie.
O sprawie pisaliśmy w sierpniu tego roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia. Oprócz regularnych kontroli w celu zapewnienia stałego bezpieczeństwa pasażerów i samolotów, Qatar Airways ściśle monitorował stan floty airbusów A350, w którym powierzchnia kadłuba pod farbą ulega degradacji w przyspieszonym tempie.
Problem powraca
Teraz katarski przewoźnik uziemił już 20 z 53 posiadanych A350, twierdząc, że działa na polecenie lokalnego regulatora, dopóki nie zostaną potwierdzone przyczyny tego, co świadkowie opisują jako wygląd niektórych A350 z pęcherzami i śladami po uderzeniach. Airbus ponownie twierdzi, że nie ma zagrożenia dla bezpieczeństwa A350 - punkt powtórzony przez inne linie lotnicze, które nie uziemiły żadnych odrzutowców i opisują problem jako "kosmetyczny".
Producent samolotów odpowiedział na pytania agencji Reuters twierdząc, że wystąpiły pewne problemy z "wczesnym zużyciem powierzchni", które w niektórych przypadkach uwidoczniły podwarstwę siatki przeznaczoną do pochłaniania wyładowań atmosferycznych, ale nad nimi już pracuje. Trzy osoby z bezpośrednią wiedzą o sytuacji powiedziały, że w Qatar Airways i co najmniej jednej innej linii lotniczej siatka w niektórych przypadkach sama tworzyła luki, pozostawiając kadłub z włókna węglowego narażony na ewentualne uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi lub innymi usterkami.
A350, w służbie liniowej od początku 2015 r., jest zaprojektowany z wystarczającą ochroną, aby oprzeć się burzom i jest użytkowany na całym świecie z wysoką niezawodnością wynoszącą 99 proc. - napisał w oświadczeniu Airbus. Zapytany o luki w siatce, powiedział, że niektóre linie lotnicze były narażone na większe wahania temperatur niż inne, najwyraźniej odnosząc się na przykład do pustynnych warunków w Katarze.
Qatar Airways wezwały producenta do zidentyfikowania ostatecznej przyczyny i wprowadzenia trwałej poprawki, która usatysfakcjonuje ich regulatora. Katarski Urząd Lotnictwa Cywilnego odmówił komentarza. Dwie osoby zaznajomione z decyzją o uziemieniu powiedziały, że była ona oparta na ciągłej niepewności co do przyczyny i wpływu degradacji powierzchni i luk w ochronie odgromowej. Airbus natomiast twierdzi, że znalazł przyczynę, ale źródła w dwóch dotkniętych liniach lotniczych powiedziały, że nie zostały o niej poinformowane.
Po tym, jak Qatar Airways wstrzymał dostawy 23 zamówionych samolotów A350, kłótnia spowodowała, że bitwa o odszkodowania może być warta setki milionów dolarów. Starcie pomiędzy dwoma potężnymi graczami w lotnictwie stało się publiczne w maju, sześć miesięcy po tym, jak Qatar Airways wysłał A350, który miał zostać
przemalowany w specjalne barwy z okazji Mistrzostw Świata FIFA, które odbędą się w przyszłym roku w Katarze.
Nie tylko Qatar ma ten problemJednak to, co przez wiele miesięcy było szeroko przedstawiane jako odosobniony problem związany z upałami w Katarze, jest bardziej rozpowszechnione, według prywatnej grupy dyskusyjnej dotyczącej konserwacji używanej przez operatorów airbusa A350 i sprawdzonej przez Reutersa. Wiadomości pokazują, że Finnair, działający na chłodniejszej północy, zgłaszał obawy dotyczące lakieru już w 2016 r., a w październiku 2019 r. poinformował, że uszkodzenia rozprzestrzeniły się poniżej na siatkę przeciwodgromową.
Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa i Air France – działając jako dostawca usług serwisowych dla Air Caraibes – również skarżyły się na uszkodzenia lakieru. Po tych wcześniej niezgłoszonych problemach Airbus powołał w zeszłym roku „wielofunkcyjną grupę zadaniową”, badając nowy materiał do ochrony odgromowej w przyszłych odrzutowcach A350, powiedziały dwie osoby zaznajomione z tą sprawą.
Finnair, Cathay Pacific i Lufthansa potwierdziły, że niektóre z ich A350 doznały czegoś, co określili jako kosmetyczne uszkodzenia. Air Caraibes powiedział, że i siostrzana linia lotnicza French Bee nie widziały „żadnych poważnych problemów z farbą”, a zwłaszcza żadnych dotyczących bezpieczeństwa. Air France poinformowała, że jej własne A350 działały normalnie, odkąd zaczęła nimi latać w 2021 r., i odmówiła komentarza na temat Air Caraibes. Etihad odmówił komentarza.
Qatar będzie chciał coś ugrać
Oczywiście, Qatar Airways toczyły w przeszłości spory z dostawcami, zanim zawarły kompromisowe porozumienia. Jego dyrektor generalny, Akbar Al Baker jest znany z kontrowersyjnych zachowań, czasami krytykował zarówno Airbusa, jak i amerykańskiego rywala Boeinga za dostrzeżone błędy produkcyjne i strategiczne. Z Airbusem np. prowadził "medialne negocjacje". Podczas Dubai Airshow 2011 powiedział publicznie, że Airbus nie potrafi budować samolotów cargo, po czym po dwóch dniach podpisał kontrakt na maszyny A320 i A380.
Airbus również nie jest osamotniony w rozwiązywaniu problemów. Boeing miał problemy z malowaniem i zjawisko znane jako wysypka nitów lub plamki brakującej farby na konkurencyjnych 787. Rzecznik powiedział, że nie jest to związane z bezpieczeństwem i jest teraz rozwiązywane. Jednak nietypowe częściowe uziemienie przez Katar ma miejsce we wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ściga się on z osiągnięciem celu dostaw na koniec roku, a do tego Qatar Airways analizuje ofertę Boeinga na wymianę floty 34 frachtowców na szali leży wybór B777XF lub
A350F.