Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Kosztowna wada lakieru w airbusach A350 wykracza poza maszyny z Zatoki Perskiej


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2021-12-03 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Reuters

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kosztowna wada lakieru w airbusach A350 wykracza poza maszyny z Zatoki Perskiej
fot. Piotr Bożyk
Spór pomiędzy Airbusem a Qatar Airways w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 rozciąga się już poza Zatokę Perską. Co najmniej pięć innych linii lotniczych zgłosiło zastrzeżenia od czasu wejścia do użytku tego zaawansowanego technologicznie samolotu - donosi Reutersa powołując się na dokumenty oraz kilka osób z bezpośrednią wiedzą w tym temacie.
O sprawie pisaliśmy w sierpniu tego roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia. Oprócz regularnych kontroli w celu zapewnienia stałego bezpieczeństwa pasażerów i samolotów, Qatar Airways ściśle monitorował stan floty airbusów A350, w którym powierzchnia kadłuba pod farbą ulega degradacji w przyspieszonym tempie.

Problem powraca

Teraz katarski przewoźnik uziemił już 20 z 53 posiadanych A350, twierdząc, że działa na polecenie lokalnego regulatora, dopóki nie zostaną potwierdzone przyczyny tego, co świadkowie opisują jako wygląd niektórych A350 z pęcherzami i śladami po uderzeniach. Airbus ponownie twierdzi, że nie ma zagrożenia dla bezpieczeństwa A350 - punkt powtórzony przez inne linie lotnicze, które nie uziemiły żadnych odrzutowców i opisują problem jako "kosmetyczny".

Producent samolotów odpowiedział na pytania agencji Reuters twierdząc, że wystąpiły pewne problemy z "wczesnym zużyciem powierzchni", które w niektórych przypadkach uwidoczniły podwarstwę siatki przeznaczoną do pochłaniania wyładowań atmosferycznych, ale nad nimi już pracuje. Trzy osoby z bezpośrednią wiedzą o sytuacji powiedziały, że w Qatar Airways i co najmniej jednej innej linii lotniczej siatka w niektórych przypadkach sama tworzyła luki, pozostawiając kadłub z włókna węglowego narażony na ewentualne uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi lub innymi usterkami.

A350, w służbie liniowej od początku 2015 r., jest zaprojektowany z wystarczającą ochroną, aby oprzeć się burzom i jest użytkowany na całym świecie z wysoką niezawodnością wynoszącą 99 proc. - napisał w oświadczeniu Airbus. Zapytany o luki w siatce, powiedział, że niektóre linie lotnicze były narażone na większe wahania temperatur niż inne, najwyraźniej odnosząc się na przykład do pustynnych warunków w Katarze.

Qatar Airways wezwały producenta do zidentyfikowania ostatecznej przyczyny i wprowadzenia trwałej poprawki, która usatysfakcjonuje ich regulatora. Katarski Urząd Lotnictwa Cywilnego odmówił komentarza. Dwie osoby zaznajomione z decyzją o uziemieniu powiedziały, że była ona oparta na ciągłej niepewności co do przyczyny i wpływu degradacji powierzchni i luk w ochronie odgromowej. Airbus natomiast twierdzi, że znalazł przyczynę, ale źródła w dwóch dotkniętych liniach lotniczych powiedziały, że nie zostały o niej poinformowane.

Po tym, jak Qatar Airways wstrzymał dostawy 23 zamówionych samolotów A350, kłótnia spowodowała, że bitwa o odszkodowania może być warta setki milionów dolarów. Starcie pomiędzy dwoma potężnymi graczami w lotnictwie stało się publiczne w maju, sześć miesięcy po tym, jak Qatar Airways wysłał A350, który miał zostać przemalowany w specjalne barwy z okazji Mistrzostw Świata FIFA, które odbędą się w przyszłym roku w Katarze.

Nie tylko Qatar ma ten problem

Jednak to, co przez wiele miesięcy było szeroko przedstawiane jako odosobniony problem związany z upałami w Katarze, jest bardziej rozpowszechnione, według prywatnej grupy dyskusyjnej dotyczącej konserwacji używanej przez operatorów airbusa A350 i sprawdzonej przez Reutersa. Wiadomości pokazują, że Finnair, działający na chłodniejszej północy, zgłaszał obawy dotyczące lakieru już w 2016 r., a w październiku 2019 r. poinformował, że uszkodzenia rozprzestrzeniły się poniżej na siatkę przeciwodgromową.

Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa i Air France – działając jako dostawca usług serwisowych dla Air Caraibes – również skarżyły się na uszkodzenia lakieru. Po tych wcześniej niezgłoszonych problemach Airbus powołał w zeszłym roku „wielofunkcyjną grupę zadaniową”, badając nowy materiał do ochrony odgromowej w przyszłych odrzutowcach A350, powiedziały dwie osoby zaznajomione z tą sprawą.

Finnair, Cathay Pacific i Lufthansa potwierdziły, że niektóre z ich A350 doznały czegoś, co określili jako kosmetyczne uszkodzenia. Air Caraibes powiedział, że i siostrzana linia lotnicza French Bee nie widziały „żadnych poważnych problemów z farbą”, a zwłaszcza żadnych dotyczących bezpieczeństwa. Air France poinformowała, że ​​jej własne A350 działały normalnie, odkąd zaczęła nimi latać w 2021 r., i odmówiła komentarza na temat Air Caraibes. Etihad odmówił komentarza.

Qatar będzie chciał coś ugrać

Oczywiście, Qatar Airways toczyły w przeszłości spory z dostawcami, zanim zawarły kompromisowe porozumienia. Jego dyrektor generalny, Akbar Al Baker jest znany z kontrowersyjnych zachowań, czasami krytykował zarówno Airbusa, jak i amerykańskiego rywala Boeinga za dostrzeżone błędy produkcyjne i strategiczne. Z Airbusem np. prowadził "medialne negocjacje". Podczas Dubai Airshow 2011 powiedział publicznie, że Airbus nie potrafi budować samolotów cargo, po czym po dwóch dniach podpisał kontrakt na maszyny A320 i A380.

Airbus również nie jest osamotniony w rozwiązywaniu problemów. Boeing miał problemy z malowaniem i zjawisko znane jako wysypka nitów lub plamki brakującej farby na konkurencyjnych 787. Rzecznik powiedział, że nie jest to związane z bezpieczeństwem i jest teraz rozwiązywane. Jednak nietypowe częściowe uziemienie przez Katar ma miejsce we wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ściga się on z osiągnięciem celu dostaw na koniec roku, a do tego Qatar Airways analizuje ofertę Boeinga na wymianę floty 34 frachtowców na szali leży wybór B777XF lub A350F.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Finnair poleci do Seattle. Loty ze Sztokholmu do USA będą kontynuowane

Pasażer i linie lotnicze

Finnair poleci do Seattle. Loty ze Sztokholmu do USA będą kontynuowane

Mateusz Kieruzal 09 grudnia 2021

EASA wzywa Airbusa do inspekcji A350. Delta też wśród linii zgłaszających problemy

Biznes i przemysł

EASA wzywa Airbusa do inspekcji A350. Delta też wśród linii zgłaszających problemy

Rafał Dybiński, Piotr Bożyk 07 grudnia 2021

Qatar Airways wyklucza A350F. Cel to 50 B777XF

Biznes i przemysł

Qatar Airways wyklucza A350F. Cel to 50 B777XF

Mateusz Kieruzal 06 grudnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5