Samolot o oznaczeniu MSN272 przejszedł szereg testów naziemnych, a następnie na początku marca br. wykonał pierwszy lot techniczny. Pod koniec marca br. SuperJumbo odleciał do Hamburga gdzie otrzymał pełne malowanie oraz wystrój kabiny linii Emirates. Ostatni A380 dla Emirates otrzymał emirackie znaki rejestracyjne A6-EVS. Pierwotnie termin dostawy planowano dopiero na czerwiec 2022 r., ale stanie się to już w najbliższy czwartek (16 grudnia). Niestety ze względów pandemicznych Airbus i Emirates zrezygnowali ze świętowania tego wydarzenia i udziału mediów.
Linia produkcyjna największych samolotów pasażerskich świata, zarówno w Tuluzie jak i Hamburgu, przechodzi w ten sposób do historii. Niebawem zostaną one przekształcone w linię montażową dla airbusów A321.
Airbus wierzył w momencie rozpoczęcia projektu, że można sprzedać od 1200 do 1500 egzemplarzy. Ostatecznie program A380 zakończy się z zamówieniami na 251 samolotów Super Jumbo. Projekt bardzo dużego, dwupokładowego samolotu był marzeniem kilku producentów w branży. Spełnił je częściowo tylko producent z Tuluzy. Wybuch pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 przypieczętował koniec A380 w takich liniach jak
Lufthansa,
Etihad Airways,
Thai Airways czy
Air France.
Oprócz przewoźnika z Dubaju loty z podróżnymi zamierzają kontynuować z pomocą SuperJumbo jeszcze
All Nippon Airways,
British Airways,
China Southern Airlines,
Korean Air,
Qatar Airways a także australijskie
Qantas oraz
Singapore Airlines, które jednak wycofały z użytkowania jedną trzecią tych maszyn.
Według zapowiedzi zarządzających narodowymi liniami ZEA
największe samoloty pasażerskie świata będą latać z podróżnymi
jeszcze przez dekadę. Flota A380 przewoźnika z Dubaju zamknie się ostatecznie liczbą 116 maszyn. Warto dodać, że
Emirates podpisały ostatnio umowę z firmą Falcon Aircraft Recycling z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w ramach pionierskiej inicjatywy, która zakłada, że pierwszy wycofany samolot A380 zostanie poddany recyklingowi i przetworzeniu, co radykalnie zmniejszy wpływ procesu rozbiórki na środowisko i znacznie ograniczy ilość odpadów na wysypiskach.
Czynników które doprowadziły do niepowodzenia programu A380 jest kilka. Zapraszamy do zapoznania się z naszym obszernym raportem na ten temat:
"A380: Tak Airbus chciał zawojować świat. Ostatnia dostawa już wkrótce".