Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Bielan: Lotnisko w Radomiu jest skazane na sukces


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko/ Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-06-03 16:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bielan: Lotnisko w Radomiu jest skazane na sukces
fot. Radom Airport
Podczas inauguracji połączenia lotniska Chopina z lotniskiem w Miami realizowanego przez Polskie Linie Lotnicze LOT dziennikarze mieli okazję zapytać jednego z prominentnych polityków Prawa i Sprawiedliwości, Adama Bielana o kontrowersyjną inwestycję w radomskie lotnisko.
– Wszystkie kontrowersje w sprawie Radomia zostały rozstrzygnięte – stwierdził stanowczo do niedawna wicemarszałek Senatu, wybrany ostatnio do Parlamentu Europejskiego. – Był problem z przetargiem na wydłużenie pasa startowego, ale to był jeden z sześciu przetargów. Kłopot wynikał z kiepskiej jakości projektu budowlanego, który PPL odziedziczył po poprzednim właścicielu lotniska w Radomiu. Wpłynęło ponad 400 zapytań od potencjalnych wykonawców, a PPL nie był w krótkim czasie w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania. Z firmą, która została wybrana jako wykonawca przedłużenia drogi startowej lada dzień zostanie podpisana umowa. Co ważne, rozbudowa drogi startowej to jest czynność budowlana, która ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku, a wiec kilka miesięcy przed planowanym oddaniem lotniska do użytku. Termin startu lotniska na przełomie października i listopada zostanie dotrzymany – zapewnił Bielan.

Akurat to nie kwestia nieudanego pierwszego przetargu na rozbudowę pasa startowego jest największą kontrowersją, jaka wiąże się z inwestycją w Radomiu. Inwestor twierdzi, że wynikiem zamówionej przez niego analizy jest stwierdzenie, że to właśnie drugie co do ilości mieszkańców miasto Mazowsza jest najlepszą lokalizacją dla lotniska zapasowego dla Okęcia, a następnie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do dziś trudno znaleźć ekspertów lotniczych, którzy podzielaliby tę opinię.

Lotnisko jednak powstanie. To dopiero początek, bo muszą się znaleźć linie lotnicze zainteresowane operowaniem z Sadkowa. Konsultacje przeprowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury wykazały, że może być z tym poważny problem. Adam Bielan jest jednak spokojny o wybór przewoźników.

– Na początku przyszłego roku touroperatorzy powinni ogłaszać współpracę z nowym lotniskiem – zazwyczaj dzieje się to na 8-9 miesięcy przed startem danego połączenia. Pozytywnie wyłamała się z tego Itaka, która już podpisała list intencyjny – tłumaczy polityk. – Dla Itaki Radom ma być jedna z ważniejszych baz. To największy touroperator w Polsce, dlatego jest tak ważny. Toczą się również rozmowy z low costami. To lotnisko jest skazane na sukces, bo możliwości rozbudowy Modlina są ograniczone, a rozbudowy Okęcia niewielkie. Terminal portu w Radomiu będzie znacznie większy, będzie przestrzeń do restauracji, gaty będą większe niż na jakimkolwiek lotnisku – zapewniał Bielan.

Można na wszystko spojrzeć inaczej. Na razie mamy tylko list intencyjny – nic więcej. Takie listy są formalnym wyrażeniem zainteresowania, ale do podpisania umowy jeszcze daleka droga. Wiadomo, że żeby połączenia miały szansę na sukces, pasażer musi mieć możliwość szybko dojechać do i z lotniska. A jak się okazuje, nie będzie możliwości bezpośredniego dostania się pociągiem do samego portu lotniczego.

– W marcu 2021 roku będzie przejezdność trasy kolejowej do Radomia. Rozważano doprowadzenie krótkiego odcinka kolei do samego terminala, ale na razie z tego zrezygnowano, bo będzie wybudowany zupełnie nowy peron w Radomiu – roboczo nazywa się on Radom Wschodni i będzie położony zaledwie 1000 metrów od terminala. Wszystkie pociągi z Warszawy, a potem z Lublina, będą zatrzymywać się w Radomiu Wschodnim. Peron ma powstać wraz z otwarciem linii kolejowej w marcu 2021 roku, stamtąd będą dowozić pasażerów do lotniska autobusy – stwierdził były członek Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Rozwoju Radomia i Ziemi Radomskiej.

Przyszły przedstawiciel Polski w Europarlamencie jest również przekonany, że tylko lotnisko w Sadkowie może poradzić sobie z rozładowaniem ruchu na Okęciu. Według Bielana z czasem będzie to oczywiste dla wszystkich przewoźników.

– Ruch czarterowy na Okęciu w perspektywie 2-3 lat nie ma racji bytu. Pytanie, gdzie pójdzie. Moim zdaniem w Modlinie już nie ma rezerwy, to port o infrastrukturze niżej niż lotnisko czarterowe o oczko. Z kolei Łódź wobec powstania CPK ma małe perspektywy wzrostu, a w Radomiu powstanie produkt lotniskowy o najwyższych standardach jeśli chodzi o ruch czarterowy. Ta faza pierwsza na 3 mln pasażerów zostanie dość szybko zrealizowana – zakończył Adam Bielan.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Radom: Wciąż brak wniosku o upadłość

Infrastruktura i lotniska

Radom: Wciąż brak wniosku o upadłość

Roman Czubiński 16 lipca 2018

Bielan: Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia

Infrastruktura i lotniska

Bielan: Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia

Justyna Urbaniak 20 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5