Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Linie lotnicze nie chcą latać z Radomia. Raport Ministerstwa nie pozostawia złudzeń

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Linie lotnicze nie chcą latać z Radomia. Raport Ministerstwa nie pozostawia złudzeń
fot. Piotr Bożyk
Siedmiu przewoźników wzięło udział w konsultacjach Ministerstwa Infrastruktury, dotyczących podziału ruchu lotniczego na Mazowszu. Większość tych linii uważa, że przesunięcie ruchu do Portu Lotniczego Radom stanowi zagrożenie dla ich działalności – wynika z raportu, sporządzonego przez resort. Mimo tych opinii, przetargi na rozbudowę radomskiego lotniska ruszyły już w ubiegłym roku.

Uchwała dotycząca budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego niesie ze sobą konieczność dokonania administracyjnego podziału ruchu na Lotnisku Chopina, które jest na granicy wyczerpania przepustowości. Priorytetem w tej sytuacji jest przeniesienie – zgodnie z obowiązującym prawem i za zgodą Komisji Europejskiej – części ruchu lotniczego do innego portu lotniczego położonego w regionie Mazowsza.

Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, zobligowane jest do przeprowadzenia konsultacji z zainteresowanymi przewoźnikami i portami lotniczymi. Rozpoczęły się one 3 grudnia 2018 roku, a zakończyły 18 stycznia tego roku. W konsultacjach publicznych wzięło udział 35 podmiotów prywatnych bądź przedsiębiorstw i instytucji. Wśród nich było siedem linii lotniczych, cztery polskie lotniska regionalne (Lublin, Warszawa, Warszawa/Modlin, Łódź), a także dwa zagraniczne porty lotnicze. Wpłynęło także 15 opinii od osób fizycznych, dwie od jednostek samorządu terytorialnego i pięć od pozostałych podmiotów. Na tej podstawie został sporządzony raport

Przewoźnicy mówią „nie” dla Radomia

Swoje opinie wysłały Polskie Linie Lotnicze LOT, Enter Air, Ryanair, Ryanair Sun, Wizz Air, Sprint Air oraz Jet Story. Większość przewoźników krytycznie odniosła się do pomysłu przeniesienia ruchu lotniczego do Radomia, a także podziału ruchu w ogóle, uważając, iż jest on „nieuzasadniony”.

Linie lotnicze wyraźnie sprzeciwiły się także przeniesieniu ruchu do Portu Lotniczego Radom. „Większość przewoźników uważa, że potencjalne objęcie podziałem ruchu lotniczego Lotniska w Radomiu stanowi zagrożenie dla ich działalności” – można przeczytać w raporcie Ministerstwa Infrastruktury.

Linie wskazały również na szereg negatywnych konsekwencji, które mogłyby nastąpić po wprowadzeniu podziału ruchu:
  • faworyzowanie niektórych przewoźników operujących z Lotniska Chopina w Warszawie względem pozostałych;
  • naruszenie zasady niedyskryminacji – wszyscy przewoźnicy muszą być traktowaniu na równi i nie mogą być dyskryminowani;
  • obniżenie rentowności Lotniska Chopina w związku ze zmianami w strukturze dochodów związanych z opłatami lotniczymi;
  • koncentracja ruchu tranzytowego na jednym lotnisku nie przyczyni się do rozwoju całego regionu;
  • ryzyko objęciem pomocy publicznej wybranych przewoźników.
Obawy dotyczyły także przyszłości przewoźników lotniczych, posiadających swoją infrastrukturę na Lotnisku Chopina w Warszawie i rozwoju General Aviation oraz ruchu samolotów biznesowych.

Zagraniczne lotniska także przeciwne

W konsultacjach wzięły także udział dwa zagraniczne porty lotnicze – przyjmujący przewoźników niskokosztowych Mediolan-Bergamo oraz Manchester Airport. Władze obu obiektów wyraziły obawy, że podział ruchu lotniczego na terenie województwa mazowieckiego może skutkować przeniesieniem części ruchu lotniczego z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie do Portu Lotniczego w Radomiu. A to z kolei może ich zdaniem przyczynić się do spadku popularności połączeń lotniczych między Warszawą a zainteresowanymi portami lotniczymi.

Przedstawiciel portu w Manchesterze podkreślił również problem niedostatecznego skomunikowania Warszawy z Radomiem.

Przetargi ruszyły

PPL, właściciel lotniska w Radomiu, nie czekał jednak na wyniki konsultacji. Pierwsze postępowania przetargowe na projekt i rozbudowę lotniska w Radomiu ruszyły w ubiegłym roku. Port ma zostać zburzony i wybudowany od nowa, co zdaniem władz i tak jest tańsze, niż przeniesienie ruchu do posiadającego infrastrukturę Modlina – targanego jednak konfliktem właścicielskim.

Podpisywane są już pierwsze umowy z wykonawcami projektów. Po raz drugi otwarto przetarg na projekt i realizację wydłużenia drogi startowej na lotnisku w Radomiu. W przypadku tego ostatniego postępowania, termin składania ofert upływa na samym początku kwietnia – PPL-owi spieszy się z wykonaniem zdania, ponieważ pierwszy samolot z radomskiego lotniska ma według założeń wystartować już w listopadzie 2020 roku.

– Na dzień dzisiejszy Port Lotniczy Radom jest jedynym lotniskiem, które będzie mogło stanowić port zapasowy dla Okęcia – mówił w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy w kwietniu 2018 roku wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Już wtedy pełnomocnik ds. budowy CPK zwracał uwagę, że Port Lotniczy Radom jest jedynym poza Lotniskiem Chopina portem, który może obsługiwać aglomerację warszawską, ponieważ spełnia oba konieczne do tego warunki: znajduje się w dostatecznej odległości od Warszawy, a PPL może nad radomskim lotniskiem uzyskać „stosunkowo łatwo kontrolę operacyjną”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Infrastruktura i lotniska

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2024

Lotnisko Modlin: Jesteśmy za duoportem. W 2025 rozbudowa terminala

Infrastruktura i lotniska

AOC linii Air Moldova zawieszony

Prawo i polityka

AOC linii Air Moldova zawieszony

Rafał Dybiński 28 sierpnia 2023

Zobacz również:

Radom przebuduje drogi łączące port lotniczy z S7

Infrastruktura i lotniska

Radom przebuduje drogi łączące port lotniczy z S7

Przemysław Farsewicz 05 lutego 2024

Coral Travel poleci z Radomia?

Biznes i przemysł

Coral Travel poleci z Radomia?

Rafał Dybiński 08 listopada 2021

Lotnisko w Radomiu: Praca wre! Zaglądamy do środka [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Infrastruktura i lotniska

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2024

Lotnisko Modlin: Jesteśmy za duoportem. W 2025 rozbudowa terminala

Infrastruktura i lotniska

AOC linii Air Moldova zawieszony

Prawo i polityka

AOC linii Air Moldova zawieszony

Rafał Dybiński 28 sierpnia 2023

Zobacz również:

Radom przebuduje drogi łączące port lotniczy z S7

Infrastruktura i lotniska

Radom przebuduje drogi łączące port lotniczy z S7

Przemysław Farsewicz 05 lutego 2024

Coral Travel poleci z Radomia?

Biznes i przemysł

Coral Travel poleci z Radomia?

Rafał Dybiński 08 listopada 2021

Lotnisko w Radomiu: Praca wre! Zaglądamy do środka [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5