Partner serwisu
Biznes i przemysł

Brak umowy lotniczej wyklucza regularne loty Polska – Oman

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Brak umowy lotniczej wyklucza regularne loty Polska – Oman
fot. Hongbin/UnsplashSultan Qaboos Grand Mosque, Maskat, Oman
Oman chciałby bezpośrednich połączeń lotniczych z Polską. Połączenia do Maskatu mogłyby wykonywać m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, lecz jest jeden hamulcowy – brak bilateralnej umowy o komunikacji lotniczej. Z tego powodu między dwoma krajami mogą być realizowane wyłącznie loty czarterowe.

Popyt na połączenia lotnicze między Europą a Zatoką Perską vel Arabską nieustannie rośnie. Świadczy o tym wzrost lotów między Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi a Polską – zwłaszcza Dubajem a Krakowem. Popularność zyskują także inne kierunki z regionu Półwyspu Arabskiego, w tym Arabia Saudyjska i Oman. Wkrótce arabski sułtanat może stać się jeszcze popularniejszą destynacją wypoczynkowo-podróżniczą, albowiem władze Oman Airports – spółka zarządzająca krajowymi portami lotniczymi – namawiają wiele linii lotniczych do uruchomienia lotów do Maskatu, czyniąc omańską stolicę regionalnym hubem.

Wśród potencjalnych przewoźników, którzy mogliby uruchomić rozkładowe rejsy z naszego kraju są Polskie Linie Lotnicze LOT – narodowy przewoźnik jest zainteresowany obsługą lotów Warszawa – Maskat, jak i Wizz Air, który niedawno ogłosił zamknięcie emirackiej spółki-córki, choć prężny rozwój na „tradycyjnym” rynku w Europie Środkowo-Wschodniej może wskazywać na niechęć Węgrów do ponownego rozwoju na nowym rynku w świecie arabskim. Na przeszkodzie w realizacji celu (regularne loty z i do Polski) stoi jednak prawo, a – w zasadzie – jego brak. Polski z Omanem nie wiąże obecnie bilateralna umowa o komunikacji/transporcie lotniczym. Między dwoma krajami możliwa jest realizacji wyłącznie czarterowych połączeń (z wczasowiczami) na zlecenie biur podróży.

Oman stał się popularnym kierunkiem urlopowym dla m.in. Polaków (dobrą alternatywą dla Abu Zabi i Dubaju), lecz ruch czarterowy do Maskatu i Salalah ma charakter sezonowy i uzależniony jest od oferty touroperatorów. W praktyce oznacza to kilka rotacji tygodniowo w szczycie sezonu zimowego (zazwyczaj od listopada do marca), natomiast poza sezonem liczba połączeń spada lub rejsy w ogóle nie są realizowane. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w latach 2019-2024 z oferty lotów wakacyjnych do Maskatu skorzystało 10 792 pasażerów, podczas gdy do Salalah poleciało 78 626 urlopowiczów. W I kwartale br. liczba pasażerów wyniosła 3 171 – w przypadku Maskatu i 12 718 – w przypadku Salalah.Duża różnica w wolumenie spowodowana jest faktem, że omańska stolica dopiero raczkuje jako wakacyjna destynacja, a Salalah jest już dobrze ukorzenionym kurortem.

Na szybki rozwój połączeń regularnych (np. Polskich Linii Lotniczych LOT z Lotniska Chopina) nie można liczyć, albowiem aktualnie nie są prowadzone ani planowane prace nad rozpoczęciem negocjacji bilateralnej umowy lotniczej z Omanem. Co prawda, omańskie władze lotnicze zgłosiły propozycję takich negocjacji, jednak ewentualne działania po stronie polskiej uzależnione są od rozstrzygnięcia kwestii prawnych związanych z opinią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie kompleksowej umowy o transporcie lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Omanem, o którą we wrześniu 2024 roku zwróciła się Komisja Europejska. Dopiero po zakończeniu tego procesu możliwe będzie rozważenie kolejnych kroków administracyjno-prawnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT dla szkół

Pasażer i linie lotnicze

LOT dla szkół

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Mateusz Kieruzal 18 września 2025

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Biznes i przemysł

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

Zobacz również:

LOT: Marrakesz zyskał dodatkowe loty

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Marrakesz zyskał dodatkowe loty

Mateusz Kieruzal 29 sierpnia 2025

LOT poleci do Londynu-Stansted

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci do Londynu-Stansted

Mateusz Kieruzal 22 sierpnia 2025

LOT: Więcej lotów na Bałkany zimą

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Więcej lotów na Bałkany zimą

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

LOT dla szkół

Pasażer i linie lotnicze

LOT dla szkół

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Mateusz Kieruzal 18 września 2025

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Biznes i przemysł

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

Zobacz również:

LOT: Marrakesz zyskał dodatkowe loty

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Marrakesz zyskał dodatkowe loty

Mateusz Kieruzal 29 sierpnia 2025

LOT poleci do Londynu-Stansted

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci do Londynu-Stansted

Mateusz Kieruzal 22 sierpnia 2025

LOT: Więcej lotów na Bałkany zimą

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Więcej lotów na Bałkany zimą

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij