Airbus ogłosił wczoraj (8 lipca) dane dotyczące zamówień i dostaw za czerwiec tego roku. Złożone w tym okresie zamówienia netto na odrzutowce komercyjne sięgają 203 maszyn, a dostawy 63 samolotów. Ostatnie dane pokazują, że w czerwcu, dzięki Paris Air Show, najlepiej sprzedawały się samoloty szerokokadłubowe. Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec minionego miesiąca 8 784 maszyny.
Liczba sprzedanych samolotów przez Airbusa w czerwcu 2025 r. wyniosła dokładnie 203 maszyny netto. Po raz pierwszy producent sprzedał więcej samolotów szerokokadłubowych (106) niż wąskokadłubowych (97). Jeżeli chodzi o dostawy, to Airbus przekazał w szóstym miesiącu br. 63 maszyny do 35 klientów.
Natomiast liczba sprzedanych samolotów w pierwszym półroczu tego roku wyniosła dokładnie 494 maszyny brutto (402 netto) - poinformowano w oficjalnym komunikacie. W tym samym okresie producent dostarczył 306 samolotów do 65 klientów.
Zamówienia maszyn wąskokadłubowych
Aktywność sprzedażowa Airbusa w segmencie samolotów wąskokadłubowych w czerwcu była na dość sporym poziomie, ale mniejsza niż samolotów szerokokadłubowych. Producent sprzedał 20 A220-100 oraz 20 A220-300 (
pierwsze w historii zamówienie airbusów przez LOT), 10 A320neo oraz 47 A321neo. Zamówienia na A320neo i A321neo składali: lessor
AviLease oraz linie
All Nippon Airways. W podsumowaniu można zobaczyć, że w tym segmencie i do tej pory firma zanotowała anulowania na 85 maszyn: jednego A220-300 oraz 84 A320neo. Warto także dodać, że od początku tego roku A220 został zakupiony tylko przez
PLL LOT.
Samoloty szerokokadłubowe
W swoich najnowszych danych dotyczących zamówień i dostaw francuski producent ujawnił sprzedaż 106 samolotów w tym segmencie:
21 A330neo dla IAG,
20 A330neo dla VietJet Air, 20 A330neo od MAB Leasing,
25 A350-1000 od Riyadh Air,
10 A350-1000 od STARLUX oraz
10 A350F od AviLease. Dane Airbusa za poprzedni miesiąc, jak i za I półrocze, pokazują, że wśród szerokokadłubowych samolotów firma zanotowała anulowanie siedmiu sztuk A350F.
Natomiast od początku tego roku producent sprzedał 163 samoloty tego typu: 71 A330neo, 18 A350F, 12 A350-900 oraz 62 A350-1000.
Dostawy Airbusa
W czerwcu br. francuski producent dostarczył 63 samoloty: 12 A220-300, 20 A320neo, 23 A321neo, jednego A330-200, dwa A330-900neo oraz pięć A350-900, w tym pierwszego
A321XLR dla Qantas Airways oraz pierwszego
A319neo dla Air China. Natomiast od początku roku dostarczono 306 samolotów: trzy A220-100, 38 A220-300, sześć A319neo, 83, A320neo 143 A321neo, jednego A330-800neo, 11 A330-900neo, 19 A350-900 oraz dwa A350-1000. Airbus prognozuje dostarczyć w tym roku nieco ponad 800 samolotów i spróbować przekroczyć lub zbliżyć się do rekordów z 2018 (800) i 2019 r. (863). Więcej na temat planów na ten rok można przeczytać w artykule "
Plany Airbusa na zwiększanie produkcji samolotów. Opóźnienie A350F".