Po kilku dniach spekulacji, Airbus oficjalnie ogłosił wczoraj (3 grudnia) aktualizację planów dotyczących dostaw samolotów komercyjnych na 2025 r. Decyzja jest efektem niedawno ujawnionego problemu jakościowego u jednego z dostawców, dotyczącego metalowych paneli wykorzystywanych w produkcji rodziny A320. Usterka ta wpłynęła na harmonogram realizacji dostaw, co skłoniło koncern do rewizji wcześniejszych planów.
Chociaż większość airbusów z rodziny
A320 otrzymało nowe oprogramowanie, to firma wykryła inne problemy dotyczące jakości metalowych paneli instalowanych z przodu A320.
Agencja Reuters poinformowała, że z prezentacji dla linii lotniczych wynika, że wadliwe części mają niewłaściwą grubość, co jest wynikiem prac przeprowadzonych przez dostawcę z Sewilli, firmę Sofitec Aero. Łączna liczba samolotów wymagających kontroli to 628 sztuk: 168 już eksploatowanych, 245 na liniach montażu końcowego i 215 na pierwszym etapie produkcji.
Wadliwe panele to metalowe poszycia znajdujące się za kokpitem, po obu stronach dwóch przednich drzwi. Airbus nie uważa, aby panele stanowiły zagrożenie dla bezpieczeństwa samolotów, jednak sprawa musi zostać wyjaśniona.
Zmieniona prognoza dostaw
Zgodnie z nowymi wytycznymi Airbus planuje dostarczyć w 2025 r. około 790 samolotów komercyjnych. Choć jest to korekta względem wcześniejszych planów, firma podkreśla, że podejmowane działania naprawcze pozwolą ograniczyć wpływ problemu na długoterminową stabilność programu A320.
Warto dodać, że od początku roku do końca października Airbus dostarczył 507 samolotów: cztery A220-100, 62 A220-300, 12 A319neo, 157 A320neo, 287 A321neo, jednego A330-800neo, 22 A330-900neo, 31 A350-900 oraz dziewięć A350-1000.
Prognoza finansowa utrzymana
Mimo zmian w harmonogramie dostaw, koncern utrzymał dotychczasową prognozę finansową ponowioną przy okazji wyników za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku. Jako podstawę dla prognozy na 2025 rok, firma nie uwzględnia wpływu ceł na swoją działalność. Uwzględnia jednak ona wpływ integracji wybranych pakietów produkcyjnych Spirit AeroSystems, oparty na wstępnych szacunkach oraz założeniu, że finalizacja transakcji nastąpi w ostatnich miesiącach 2025 r.
Skorygowany EBIT (EBIT Adjusted) ma być na poziomie około 7 mld euro, a wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klientów na poziomie około 4,5 mld euro. Oczekiwany wpływ integracji ze Spirit AeroSystems na prognozę pozostaje zgodny z wcześniejszymi szacunkami producenta.
Spółka zapowiedziała także, że szczegółowe dane dotyczące zamówień i dostaw samolotów komercyjnych za listopad 2025 r. zostaną opublikowane w najbliższy piątek. Decyzja o korekcie planów dostaw pokazuje, że Airbus stara się elastycznie reagować na wyzwania pojawiające się w globalnym łańcuchu dostaw, jednocześnie utrzymując stabilność finansową i zaufanie inwestorów.