Airbus ogłosił zakończenie transakcji zakupu wybranych aktywów przemysłowych Spirit AeroSystems, które odgrywają istotną rolę w programach produkcji samolotów komercyjnych europejskiego producenta. To strategiczne wzmocnienie łańcucha dostaw Airbus określa jako ważny krok w kierunku zwiększenia kontroli nad kluczowymi komponentami swoich maszyn.
- Ten moment jest szczególnie ważny dla całego Airbusa. Z dumą witamy ponad 4 tys. nowych współpracowników, z którymi rozpoczynamy nowy rozdział w naszych operacjach przemysłowych, przejmując działania o krytycznym znaczeniu dla naszych programów lotniczych – powiedział Florent Massou, wiceprezes wykonawczy ds. operacji w segmencie samolotów komercyjnych Airbus.
Przejęte zakłady i linie produkcyjneW ramach transakcji Airbus stał się właścicielem szeregu zakładów i działalności zlokalizowanych w Ameryce Północnej, Europie oraz Afryce. Przejęte aktywa obejmują:
- Kinston (Karolina Północna, USA) – produkcja sekcji kadłuba A350; zakład będzie funkcjonował jako Airbus Aerosystems Kinston;
- Saint-Nazaire (Francja) – montaż sekcji kadłuba A350; nowa nazwa to Airbus Atlantic Cadréan;
- Casablanca (Maroko) – produkcja komponentów dla A321 i A220; zakład otrzymuje nazwę Airbus Atlantic Maroc Aero;
- Belfast (Irlandia Północna) – produkcja skrzydeł i środkowej części kadłuba dla A220; działalność będzie kontynuowana jako Airbus Belfast;
- Prestwick (Szkocja) – produkcja komponentów skrzydeł dla A320 i A350; jednostka stanie się spółką zależną o nazwie Prestwick Aerosystems;
- Wichita (Kansas, USA) – produkcja pylonów do A220, która zostanie przeniesiona do zakładu Saint-Eloi w Tuluzie.
Warunki finansowe transakcjiAirbus otrzyma 439 mln dolarów rekompensaty, wraz ze standardowymi korektami ceny oraz pod warunkiem przeprowadzenia typowego przeglądu po zamknięciu transakcji. Szczegółowe warunki finansowe nie zostały jeszcze w pełni ujawnione, jednak producent podkreśla, że przejęcie poprawi stabilność i przewidywalność jego globalnego łańcucha dostaw.
Wzmocnienie kontroli nad kluczowymi elementami produkcyjnymiFinalizacja transakcji wpisuje się w szerszą strategię Airbus polegającą na przejmowaniu większej liczby działań produkcyjnych od zewnętrznych dostawców. Dzięki temu firma chce zapewnić większą odporność na zakłócenia, które w ostatnich latach często dotykały sektor lotniczy.
Przejęcie aktywów Spirit AeroSystems pozwoli Airbusowi zwiększyć nadzór nad produkcją krytycznych komponentów do najbardziej zaawansowanych modeli, takich jak A350 czy A220, a także podnieść efektywność działań przemysłowych w Europie i na świecie.
Boeing także przejął swoją częśćWarto dodać, że kilka dni temu Federalna Komisja Handlu USA (FTC) zatwierdziła wartą 4,7 mld dolarów
akwizycję Spirit AeroSystems przez Boeinga, nakładając na firmę obowiązek sprzedaży kilku zakładów związanych z Airbusem, wymogów, które już wcześniej przewidziano w ramach porozumienia. Boeing formalnie zaakceptował warunki 21 listopada, zgodnie z dokumentami opublikowanymi przez agencję 3 grudnia br.