Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

LOT na zakupach. Jakie będą nowe airbusy A220?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały jako swój przyszły samolot regionalny airbusa z rodziny A220. Zamówienie 40 A220, złożone wczoraj w Paryżu, zostało równo podzielone pomiędzy A220-100 i A220-300. Wiemy praktycznie wszystko o samym samolocie i kontrakcie, ale co czeka jego pasażerów na pokładzie? Spróbujemy to wyjaśnić.

Airbus w końcu zaistniał na polskim rynku jako przyszły dostawca samolotów dla naszego narodowego przewoźnika. Ten historyczny moment nastąpił wczoraj (16 czerwca) w Paryżu, kiedy PLL LOT poinformowały oficjalnie o zamówieniu 40 A220, wraz z opcją na kolejne 44 samoloty tego typu.

Jeżeli jesteście zainteresowani, jak wygląda proces montażu tych samolotów, to zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem „Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220”. Na naszych łamach opisywaliśmy także lot pokazowy A220-300 nad Warszawą z września 2021 r. oraz podróż do Paryża na pokładzie A220-300 linii Air France z lipca 2023 r.

Pokład A220 dla LOT-u

Wariant airbus A220-100, który wcześniej nosił nazwę CS100, mieszczący 100-120 foteli (możliwe zwiększenie do 135), wzbił się w powietrze po raz pierwszy 16 września 2013 roku, a do regularnej eksploatacji został wprowadzony 15 lipca 2016 roku przez Swiss Global Air Lines. Z kolei model A220-300 (dawniej CS300), mieszczący od 120 do 150 pasażerów (160 osób), zadebiutował w locie 27 lutego 2015 roku, a jego pierwszym użytkownikiem operacyjnym została linia airBaltic, która rozpoczęła jego eksploatację 14 grudnia 2016 roku. 

Na razie nie jest znana dokładna konfiguracja pokładu dla LOT-owskich A220. Jednak póki co wiemy, że w konfiguracji dla PLL LOT airbus A220 będzie wyposażony w wyprodukowane w Polsce komfortowe fotele RECARO R2 z szeregiem dodatkowych udogodnień: m.in. z uchwytem na urządzenia mobilne, portami USB-C o mocy 60 W dla każdego z pasażerów, umożliwiającymi szybkie ładowanie najpotrzebniejszych akcesoriów w podróży, takich jak telefony komórkowe czy laptopy, oraz wygodne uchwyty na kubki. Wnętrze samolotu będzie spójne z kolorystyką i stylem saloników biznesowych i kabin zmodyfikowanych samolotów szerokokadłubowych. Duże schowki bagażowe umożliwią łatwe przechowywanie większej liczby walizek kabinowych, co znacząco przyspieszy boarding, a szersza i wyższa kabina pasażerska, wyposażona w duże okna, zapewni pasażerom poczucie przestrzeni.

Każda, nawet dłuższa podróż na pokładzie A220 upłynie jeszcze szybciej, dzięki dostępowi do internetu.



Fotele RECARO R2, ważące mniej niż dziesięć kilogramów, są wyjątkowo lekkie i przeznaczone do lotów krótko- i średniodystansowych. Jak podkreśla producent, najnowocześniejsza elegancja w połączeniu z doskonałą jakością wykonania sprawiają, że fotele te doskonale sprawdzają się w każdym samolocie wąskokadłubowym.

Jak podkreśla producent, w projekt foteli włożono wieloletnie doświadczenie zdobyte podczas produkcji bestsellerowych modeli CL3710 i BL3530, a także wykorzystano najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez wewnętrzny zespół ergonomiczny RECARO. R2 łączy w sobie wszystkie zalety zapewniające pasażerom przyjemne siedzenie i komfort podczas lotu. Sześciokierunkowo regulowany zagłówek z wbudowanym podparciem szyi to tylko jedna z wielu innowacji zwiększających komfort pasażerów. Kolejną praktyczną funkcją zwiększającą komfort jest możliwość rozłożenia stolika nawet wtedy, gdy używany jest uchwyt na tablet.


Fot. Airbus Media

Wygodna kabina pasażerska 

Kabina A220 zapewnia pasażerom szerokie fotele i dużą przestrzeń osobistą, co przekłada się na wysoki komfort podróżowania. Schowki na bagaż podręczny o największej pojemności w swojej klasie są łatwo dostępne. Bardzo duże okna, po jednym w każdym rzędzie, zapewniają optymalną widoczność i mnóstwo naturalnego światła. Szerokie fotele o szerokości ponad 18 cali zapewniają dużą przestrzeń osobistą, a nowe silniki przyczyniają się do wyciszenia kabiny. O tym, jak podróżuje się airbusem A220 mogliśmy się przekonać sami lecąc na salon Paris Air Show w 2023 r. A220-300 linii Air France.


Fot. Airbus Media

Najważniejsze cechy pokładu A220:

  • Największa kabina w swojej klasie: 10 stóp 9 cali (3,28 m), co daje szerokość większą o 21 cali (53,3 cm) niż u konkurencji;
  • Najwyższa kabina w swojej klasie: o 4 cale (10,1 cm) więcej niż konkurencja;
  • Najcichsza kabina w swojej klasie, zoptymalizowana dla rynku małych samolotów wąskokadłubowych;
  • Najszersze fotele klasy ekonomicznej wśród wszystkich wąskokadłubowców: Układ 5 siedzeń w rzędzie w klasie ekonomicznej z fotelami o szerokości ponad 18 cali (47 cm), środkowy fotel jest szerszy i ma 19 cali (48,3 cm). Układ 4 foteli w rzędzie w klasie biznes pozwala na montaż siedzeń o szerokości 21 cali (53,3 cm);
  • Szerokie przejście środkowe (około 20 cali – 50,8 cm) umożliwia skrócenie czasu postoju samolotu między kolejnymi lotami;
  • Pionowe ściany boczne kabiny zapewniają więcej przestrzeni osobistej i komfortu (zwłaszcza na poziomie ramion);
  • Największe schowki bagażowe w swojej klasie: jedna duża torba na pasażera;
  • Duże i panoramiczne okna (11 cali (28 cm) x 16 cali (40,6 cm) zapewniają więcej naturalnego światła w kabinie;
  • Kolorowe oświetlenie otoczenia LED z konfigurowalnymi układami świateł powoduje mniejsze zmęczenie podróżnych po dotarciu do miejsca przeznaczenia;
  • Toalety z lepszą dostępnością dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej (funkcja wyróżniająca w swojej klasie);
  • Powietrze w kabinach A220 jest wymieniane całkowicie co 2-3 min i jest mieszanką świeżego powietrza czerpanego z zewnątrz i powietrza, które przeszło przez skuteczne filtry HEPA, usuwające 99,9 proc. zanieczyszczeń.


System rozrywki pokładowej i łączności:

  • Ekrany wideo w oparciu fotela i nad głową;
  • Gniazdo zasilania w fotelu (ISPS);
  • Bezprzewodowa dystrybucja treści;
  • Łącze satelitarne dużej prędkości transmisji w paśmie Ku. 

Kabina typu Airspace 

W ramach rozwoju rodziny A220 Airbus wprowadził do tego typu samolotu kabinę Airspace. Producent po raz pierwszy zaprezentował ją na targach Aircraft Interiors Expo (AIX) w Hamburgu w specjalnej pełnowymiarowej makiecie A220. Nowy wystrój oprócz zwiększenia komfortu i wrażeń z lotu to także oszczędność masy samolotu. Pierwszy klientem zostały linie Air Canada, które odbiorą tak wyposażony samolot w marcu 2026 r.

Wystrój kabiny i wejście zostaną gruntownie przeprojektowane, będą jaśniejsze i bardziej przyjazne. System Human Centric Lighting, specjalnie zaprogramowany, elastyczny system oświetlenia, oświetla kabinę ciepłym czerwonym światłem, stopniowanymi odcieniami pośrednimi do zimniejszego niebieskiego światła, co daje kombinację ponad 16 mln kolorów. W zależności od pory dnia lub nocy, światło w kabinie samolotu jest w ten sposób dostosowane do biorytmów pasażerów. Komfort siedzenia został również poprawiony: boczne ściany kabiny Airspace zapewniają pasażerom więcej miejsca w obszarze ramion. Ponadto nowoczesne toalety są jeszcze bardziej przydatne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Airspace dla rodziny A220 posiada sporo zmian i oferuje wysoki poziom komfortu pasażerom, zgodny z kabinami airbusów A320neo oraz szerokokadłubowych A330neo i A350:

  • Przeprojektowana strefa wejściowa z konfigurowalnym oświetleniem powitalnym;
  • Nowe, większe schowki na bagaż podręczny "XL bins”, największe w swojej klasie;
  • Lekko zmienione ściany boczne zapewniające lepszy wygląd i nieco więcej miejsca na ramiona;
  • Nowe toalety z powłokami antybakteryjnymi i funkcjami bezdotykowymi;
  • Lampa sufitowa i pod schowkami na bagaż z różnymi konfiguracjami światła oraz pełnokolorowe oświetlenie LED w całej kabinie.

Rodzina A220 i jej dane

Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 101 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Na koniec maja br. zamówione były 904 maszyny A220: 98 A220-100 oraz 806 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 418 samolotów tego typu do 21 linii lotniczych: 72 A220-100 oraz 346 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (78), airBaltic (50) oraz Air France (44). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie: Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90).


Fot. Airbus Media

Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 140/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Dzięki temu samoloty z rodziny A220 idealnie nadają się do operacji miejskich i w okolicach lotnisk wrażliwych na hałas. Najważniejsze cechy A220: 

Zaprojektowana całkowicie od podstaw konstrukcja A220 zawiera zaawansowane materiały, dzięki czemu samolot jest lżejszy i bardziej ekonomiczny w eksploatacji;
  • A220 ma opływową nosową część kadłuba i stożek ogonowy, najmniejszą powierzchnię opływu kadłuba i zoptymalizowaną aerodynamikę skrzydeł;
  • A220 jest napędzany dwoma silnikami najnowszej generacji (turbowentylatorowe z przekładnią) Pratt & Whitney PurePower® PW1500G, należącymi do tej samej rodziny, co silniki PurePower® PW1100G napędzające rodzinę A320neo;
  • W sumie przekłada się to na bezkonkurencyjną oszczędność paliwa: o 25 proc. mniej zużycia paliwa na pasażera w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji oraz o 25 proc. niższy koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji;
  • Dzięki zoptymalizowanemu programowi obsługi technicznej, integracji zaawansowanych systemów i zaawansowanej konstrukcji silnika, A220 pozwala na dłuższe odstępy między przeglądami: 850 godzin dla przeglądów typu "A" i 8 500 godzin dla przeglądów typu "C".
Najważniejsze daty programu:

  • 16 września 2013: Pierwszy lot techniczny CS100 (A220-100);
  • 27 lutego 2015: Pierwszy lot techniczny CS300 (A220-300);
  • 18 grudnia 2015: Certyfikacja typu CS100 (A220-100);
  • 11 lipca 2016: Certyfikacja typu CS300 (A220-300);
  • 15 lipca 2016: Wejście do służby CS100 (A220-100) w Swiss International Air Lines (SWISS) i pierwszy lot komercyjny z Zurychu do CDG;
  • 14 grudnia 2016: Wejście do służby CS300 (A220-300) w airBaltic i pierwszy lot komercyjny z Rygi do Amsterdamu;
  • 1 lipca 2018: Airbus staje się partnerem większościowym C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP);
  • 12 lutego 2020: Airbus i rząd Québecu stają się jedynymi właścicielami programu A220;
  • 6 października 2020: Uruchomienie projektu biznesowego wariantu samolotu A220, ACJ TwoTwenty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Embraer o decyzji LOT: Geopolityka odegrała ważną rolę

Prawo i polityka

Embraer o decyzji LOT: Geopolityka odegrała ważną rolę

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2025

LOT zainaugurował rejsy z Radomia do Barcelony (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Zobacz również:

LOT zainaugurował rejsy z Radomia do Barcelony (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

LOT zainaugurował rejsy z Radomia do Barcelony (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 16 czerwca 2025

PLL LOT rozpoczęły współpracę codeshare z EVA Air

Pasażer i linie lotnicze

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Pasażer i linie lotnicze

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Embraer o decyzji LOT: Geopolityka odegrała ważną rolę

Prawo i polityka

Embraer o decyzji LOT: Geopolityka odegrała ważną rolę

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2025

LOT zainaugurował rejsy z Radomia do Barcelony (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Zobacz również:

LOT zainaugurował rejsy z Radomia do Barcelony (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

LOT zainaugurował rejsy z Radomia do Barcelony (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 16 czerwca 2025

PLL LOT rozpoczęły współpracę codeshare z EVA Air

Pasażer i linie lotnicze

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Pasażer i linie lotnicze

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij