Qantas odebrał pierwszego airbusa A321XLR, który pokonuje właśnie drogę na Antypody. Lot dostawczy do Sydney jest realizowany z międzylądowaniem w Bangkoku – sektor między Hamburgiem a stolicą Tajlandii (ponad 9 600 kilometrów) zapisze się w historii jako najdłuższy lot A321XLR obsługiwany przez komercyjne linie lotnicze.
Airbus uważa A321XLR za samolot, który „wyraźnie odpowiada na potrzeby rynku”. Pierwszym odbiorcą maszyny były hiszpańskie linie lotnicze Iberia, które desygnowały wąskokadłubowa do obsługi transatlantyków z Madrytu. Nowy typ samolotu zagościł już także we flotach Aer Lingus i Wizz Air, które wyznaczyły airbusa o zwiększonym zasięgu do obsługi lotów odpowiednio z Dublina do USA i z Londynu do Arabii Saudyjskiej. Kolejnym odbiorcą A321XLR stają się australijskie linie lotnicze Qantas. Samolot, którego dostawę pierwotnie zaplanowano na kwiecień 2025 roku, jest pierwszym z 28 maszyn zamówionych przez antypodzkiego operatora w ramach wiążącego zamówienia (z opcją zakupu większej liczby) w ramach stopniowej modernizacji floty. Qantas wycofał już boeingi 717, a wkrótce flotę opuszczą także B737.
Qantas, odbierając pierwszego A321XLR, staje się pionierem lotów pasażerskich w regionie Azji i Pacyfiku, albowiem australijski operator będzie pierwszym przewoźnikiem, który odbierze ten typ samolotu, który początkowo będzie obsługiwał loty krajowe, które obecnie realizują boeingi 737. Nowy samolot zapewni pasażerom wygodniejszy lot dzięki szerszym siedzeniom, większym oknom oraz szybkiemu i bezpłatnemu Wi-Fi. Przeprojektowane schowki bagażowe nad głowami pozwolą na przewóz o 60 proc. więcej bagaży podręcznych.
Airbusy A321XLR będą o pięć metrów dłuższe od obecnych B737 w barwach Qantas, mogąc pomieścić 197 pasażerów (20 miejsc w klasie biznes i 177 foteli w klasie ekonomicznej), co oznacza wzrost całkowitej liczby miejsc, bez zmniejszenia przestrzeni między siedzeniami, o 13 proc. Nowy typ samolotu wąskokadłubowego pozwoli liniom zaoferować o 66 proc. więcej foteli w klasie premium.
Pierwszy A321XLR dla Qantas nosi rejestrację: VH-OGA, oraz nazwę: „Great Ocean Road”. Samolot jest właśnie przebazowywany z Hamburga, gdzie mieści się fabryka wąskokadłubowców, do Sydney. Operator z Antypodów wykonuje lot dostawczy z międzylądowaniem w Bangkoku, a rejs QF6041 zapisze się w historii jako najdłuższy lot A321XLR obsługiwany przez komercyjne linie lotnicze, gdyż miasta w Niemczech i Tajlandii dzieli ponad 9 600 kilometrów. Całkowita podróż z Hamburga do Sydney zajmie 42 godziny „od drzwi do drzwi”, a czas samych lotów wyniesie 21 godzin. W ramach przygotowań do nowego samolotu w całej organizacji ukończono już ponad 45 tys. godzin szkoleń, szkoląc prawie 1 000 członków zespołu — w tym pilotów, personel pokładowy, inżynierów i personel naziemny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.