Airbus ogłosił wczoraj (5 grudnia) dane dotyczące zamówień i dostaw za listopad tego roku. Złożone w tym okresie zamówienia na odrzutowce komercyjne sięgają 75 maszyn, a dostawy 72 samolotów. Portfel niezrealizowanych zamówień nieco wzrósł i wyniósł na koniec minionego miesiąca 8 701 maszyn.
Liczba sprzedanych samolotów przez Airbusa w październiku 2025 r. wyniosła dokładnie 75 maszyn. Jeżeli chodzi o dostawy, to Airbus przekazał w minionym miesiącu br. 72 samoloty do 42 klientów.
Natomiast liczba sprzedanych samolotów po 11 miesiącach tego roku wyniosła dokładnie 797 maszyn brutto (700 netto) - poinformowano w oficjalnym komunikacie. W tym samym okresie producent dostarczył 657 samolotów do 87 klientów.
Zamówienia maszyn wąskokadłubowychAktywność sprzedażowa Airbusa w segmencie samolotów wąskokadłubowych w październiku była na średnim poziomie. Producent sprzedał 23 samoloty tego typu. Maszyny: 16 A320neo i siedem A321neo, sprzedano prywatnym i nieujawnionym póki co klientom.
Od stycznia tego roku Airbus sprzedał 544 samoloty wąskokadłubowych: 20 A220-100, 20 A220-300, 102 A320neo oraz 402 A321neo (wraz z XLR). Warto dodać, że do listopada br. A220 został zakupiony tylko przez
PLL LOT.
Samoloty szerokokadłuboweW swoich najnowszych danych dotyczących zamówień i dostaw francuski producent ujawnił sprzedaż 52 samolotów szerokokadłubowych. Zakup 30 A350-900 potwierdziły
linie IndiGo, sześć A350F potwierdziły
Air China, kolejne dwa A350F zamówiły linie
Silk Way West Airlines, a linie
Etihad Airways zostały nowym klientem A330neo zamawiając sześć samolotów tego typu. W zestawieniu pojawiło się także zamówienie ośmiu A350-1000 złożone przez nieujawnionego klienta.
Od początku tego roku producent sprzedał 253 samoloty tego typu: 96 A330neo, 28 A350F, 52 A350-900 oraz 77 A350-1000.
Dostawy AirbusaW listopadzie br. francuski producent dostarczył 72 samoloty: 10 A220-300, jednego A319neo, 18 A320neo, 35 A321neo, jednego A330neo, trzy A330-900neo, dwa A350-900 oraz dwa A350-1000. Natomiast od początku roku dostarczono 657 samolotów: cztery A220-100, 32 A220-300, 13 A319neo, 175 A320neo, 322 A321neo, jednego A330-800neo, 25 A330-900neo, 33 A350-900 oraz 11 A350-1000. Wśród dostaw w listopadzie możemy wyróżnić: odbiór pierwszego A330neo dla
Air Algerie oraz
250. airbusa dla Wizz Aira.
Korekta prognozy dostawAirbus oficjalnie ogłosił w mijającym tygodniu aktualizację planów dotyczących dostaw samolotów komercyjnych na 2025 r. Decyzja jest efektem niedawno ujawnionego problemu jakościowego u jednego z dostawców, dotyczącego metalowych paneli wykorzystywanych w produkcji rodziny A320. Usterka ta wpłynęła na harmonogram realizacji dostaw, co skłoniło koncern do rewizji wcześniejszych planów.
Francuski producent chciał się zbliżyć do rekordów z 2018 (800) i 2019 r. (863). Jednak zgodnie z nowymi wytycznymi Airbus planuje dostarczyć w 2025 r. około 790 samolotów komercyjnych. Choć jest to korekta względem wcześniejszych planów, firma podkreśla, że podejmowane działania naprawcze pozwolą ograniczyć wpływ problemu na długoterminową stabilność programu A320.