Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air rośnie na rynku PLL LOT. Presja cenowa na horyzoncie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Wizz Air rośnie na rynku PLL LOT. Presja cenowa na horyzoncie
fot. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka
Wizz Air zmienił geografię rozwoju – Bliski Wschód zastępuje „tradycyjny” rynek: Europa Środkowo-Wschodnia. Polskie Linie Lotnicze LOT nie wykluczają dalszego wzrostu na kluczowym – zwłaszcza ruchu tranzytowego – rynku. Przy jeszcze bardziej konkurencyjnym rynku presja cenowa jest nieunikniona.

Odejście z zarządu węgierskich linii lotniczych Roberta Careya wywołało sporej wielkości zmiany operacyjne. Wzrost na „lukratywnym” rynku arabskim został wstrzymany. Początkowo Wizz Air zdecydował o drastycznej redukcji saudyjskiej siatki połączeń, po czym zlikwidował bazę i spółkę zależną w Abu Zabi. „Strategiczna reorganizacja” ma na celu wzmocnić „siłę i koncentrację” przewoźnika w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wybranych rynkach Europy Zachodniej.

Rozwój na rynku LOT-u

Zmiana rynkowej siły ciążenia jest zauważalna. Emirackie oferowanie zostało szybko rozdysponowane do: Suczawy, Warszawy-Modlina, Bratysławy i Tuzli. To nowe miasta-bazy na mapie Wizz Aira. Status bazy – po „analizie strategicznej” – stracił także Wiedeń. Z kolei Katowice, Kiszyniów, Kraków i Skopje zyskają kolejne bazowe samoloty. O ile rozwój w Polsce, Mołdawii i Rumunii podyktowany jest rosnącym wolumen pasażerskim, to rozwój na Bałkanach zawdzięczyć trzeba dopłatom lokalnych samorządów, które chcą – publicznymi środkami – pobudzić miejscową gospodarkę.

Silniejszy nacisk niskokosztowca na Europę Środkowo-Wschodnią, gdzie Polskie Linie Lotnicze LOT pełnią nieformalną funkcję narodowo-regionalnego przewoźnika pierwszego wyboru, zwiększy konkurencję na już bardzo konkurencyjnym rynku. Mimo wzrostu oferowania Wizz Aira, operator znad Wisły nie zamierza wyhamować rozwoju na rynku, który jest kluczowy dla ruchu transferowego, wskazał na VIII Kongresie Rynku Lotniczego Michał Fijoł, prezes zarządu polskiego flagowca. Przewoźnik jest silnie obecny w Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech oraz w państwach nadbałtyckich.

– Wysoka rentowność i wysokie wzrosty w naszej części świata, nie tylko rynku lotniczego, ale generalnie polskiej gospodarki, przyciągają linie lotnicze. Stąd więc właśnie ten nadzwyczajny wzrost – stwierdził szef LOT-u. Nasz rodzimy rynek napędza m.in. „wzrost dochodu średniego Polaka”, który w ostatnich 10 latach wzrósł dwukrotnie. – Mówiąc o dochodzie rozporządzalnym, mam na myśli również kwestię opodatkowania. Systemy podatkowe w Polsce jednak są dosyć korzystne. To powoduje, że polski rynek turystyczny i usług lotniczych gwałtownie rośnie – wyjaśnił Michał Fijoł.

Presja cenowa

Rynki Europy Zachodniej rosną wolno (wręcz maleją), natomiast polski i wschodnio-europejski gwałtownie rosną. To tutaj właśnie linie lotnicze, zwłaszcza o niskokosztowym modelu biznesowym, zwiększyły i będą zwiększać swoje oferowanie. Czy to wyklucza na wzrost tradycyjnego przewoźnika, którym jest LOT? – W żadnym razie. Natomiast będzie to działanie na jeszcze bardziej konkurencyjnym rynku – zaznaczył prezes Polskich Linii Lotniczych LOT. To oznacza, że w pewnym momencie może pojawić się presja cenowa.

– Konsolidacja Wizz Aira na rynku Europy Środkowo-Wschodniej to powrót do korzeni węgierskich linii lotniczych, choć odbywa się on w zmienionych warunkach rynkowych. Gdy Wizz Air ruszał, Ryanair był mniejszym przewoźnikiem, skoncentrowanym w Europie Zachodniej. Dziś jest niewiele rynków, gdzie Wizz Air może rozwijać się bez ostrej rywalizacji z irlandzkim konkurentem – wskazuje Dominik Sipinski, redaktor naczelny „ch-aviation”.  

Zdaniem eksperta, istnieją jeszcze rynki (np. Belgrad), gdzie Węgrzy mogą „spokojnie” rozwijać moce przewozowe, lecz rywalizacja w Polsce, Tiranie czy w Bratysławie pokazuje, że „Ryanair nie zamierza oddać żadnego europejskiego rynku Wizz Airowi”. – Taka rywalizacja może być korzystna cenowo dla pasażerów, natomiast obydwie linie lotnicze – co do zasady – cechują się dużą dyscypliną finansową i raczej będę zmieniały siatkę połączeń niż latały poniżej kosztów na dłuższą metę – zaznacza Sipinski. Rywalizacja, w tym cenowa, zaostrzy się, gdy węgierski niskokosztowiec przywróci do operacji większą liczbę uziemionych obecnie samolotów. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

Umowy lotnicze. ULC negocjuje, ale nie z Chinami i Indiami

Biznes i przemysł

Sztab Generalny WP: Pierwszy polski instruktor na F-35A

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT dla szkół

Pasażer i linie lotnicze

LOT dla szkół

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Mateusz Kieruzal 18 września 2025

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Biznes i przemysł

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

Pozostałe z wątku:

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

Umowy lotnicze. ULC negocjuje, ale nie z Chinami i Indiami

Biznes i przemysł

Sztab Generalny WP: Pierwszy polski instruktor na F-35A

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT dla szkół

Pasażer i linie lotnicze

LOT dla szkół

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie zniknie z regionów. Nawet po otwarciu CPK

Mateusz Kieruzal 18 września 2025

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Biznes i przemysł

Pierwszy A220 dla LOT w pierwszej połowie 2027 roku

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij