Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Pieniądze, szkolenia i perspektywy. Jak pozyskać pracownika w lotnictwie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Pieniądze, szkolenia i perspektywy. Jak pozyskać pracownika w lotnictwie?
fot. HelloDavidPradoPerucha/Freepik
Chętni do pracy w zawodach lotniczych często wymagają szkolenia już w strukturach nowego pracodawcy. Fachowcy z kompletem kwalifikacji i uprawnień są dostępni, ale ich przyciągnięcie wymaga dużego kapitału. Programy szkolnictwa powinny być konsultowane z praktykami, by nauczane kompetencje pokrywały się z potrzebami rynku – to główne wnioski z debaty poświęconej kwestiom rekrutacji, jaka odbyła się podczas Kongresu Rynku Lotniczego w Warszawie.

– Nasze procesy obsługowe dotyczą bardzo wymagającego sprzętu. Kompetencji związanych z tym sprzętem na rynku nie ma – mówiła podczas Kongresu Rynku Lotniczego Anna Wiszniewska, dyrektor HR w LS Airport Services. Agent handlingowy ma więc stawiać na zatrudnianie młodych ludzi, którzy dopiero zaczynają swoją karierę. Zdaniem przedstawicielki spółki daje to szanse na ich wyszkolenie i zaprezentowanie im środowiska firmy jako atrakcyjnego pod kątem rozwoju zawodowego. Zwróciła jednocześnie uwagę na trendy, które utrudniają znalezienie właściwych kandydatów nawet przy wzięciu pod uwagę konieczności ich szkolenia. Coraz więcej młodych ludzi ma bowiem nie dysponować prawem jazdy kategorii B, które stanowi jedno z podstawowych uprawnień na większości stanowisk.

Lotnictwo konkuruje o pracownika z innymi branżami

Podobną strategię przyjął Welcome Airport Services. Ten także poszukuje pracowników, którzy będą potrzebowali wyszkolenia już po ich zatrudnieniu. – Powiem szczerze, że gdy kilkadziesiąt lat temu rozpoczynałem pracę w lotnictwie, nie spodziewałem się, że naszym głównym konkurentem o pracownika będą Miejskie Zakłady Autobusowe – dodał Piotr Okienczyc, prezes zarządu firmy. Podkreślił, że konieczność rywalizacji o kierowców ze spółkami komunikacji miejskiej zachodzi nie tylko w Warszawie. Na rynku pracy występuje bowiem niedobór kierowców z odpowiednimi uprawnieniami.

Tomasz Krzeszowski-Waloszek, dyrektor Departamentu HR w LOT Aircraft Maintenance Services, opisywał specyfikę rynku pracy mechaników lotniczych. – Nie mam obaw o to, że nie będę miał kim obsłużyć danego samolotu. Mam natomiast obawy, za ile to zrobimy – stwierdził. Argumentował, że pozyskanie specjalistów mieszkających dotychczas nawet na drugim końcu świata nie jest trudne, ale pociąga za sobą duże konsekwencje finansowe.

Uczelnie powinny współpracować z praktykami

O potrzebie współpracy pomiędzy szkolnictwem a biznesem, która zaowocuje pojawieniem się na rynku odpowiednio wyedukowanych absolwentów szkół wyższych, przekonywała prof. dr hab. Anna Konert, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego. Przedstawiciele wielu podmiotów branży uczestniczą w pracach rady programowej wydziału, co pomaga szkole w opracowaniu programu studiów na kierunkach związanych z lotnictwem. – Tworzymy radę ekspertów, którzy siedzą z nami i godzinami razem tworzymy program. Tworzą z nami sylabusy i merytoryczną treść każdych zajęć. To powoduje, że nasza wiedza teoretyczna z tą wiedzą praktyczną łączy się w jedno – opowiadała.

– Przekonanie naszych studentów do pracy w środowisku lotniczym jest zadaniem niezmiernie trudnym – przyznał dr hab. Dariusz Tłoczyński prof. UG, kierownik Katedry Rynku Transportowego na Uniwersytecie Gdańskim. Mówił, że wykładowcy muszą mieć pasję do przedmiotu swoich zajęć. Ich przekaz jest wspierany poprzez gościnne wykłady praktyków zarówno z Polski, jak i z innych krajów. W efekcie absolwenci mają być gotowi do pełnienia ról związanych z ekonomiką transportu, w tym lotnictwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

PKO BP: Finansowanie lotnisk – jesteśmy otwarci, ale widzimy ryzyko

Infrastruktura i lotniska

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Roman Czubiński 26 września 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

PKO BP: Finansowanie lotnisk – jesteśmy otwarci, ale widzimy ryzyko

Infrastruktura i lotniska

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Roman Czubiński 26 września 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij