Partner serwisu
Biznes i przemysł

Prezes Qatar Airways żałuje zakupu floty A380

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Prezes Qatar Airways żałuje zakupu floty A380
fot. Qatar Airways
Zakup airbusów A380 był największym błędem w historii Qatar Airways. Tak przyznał Akbar Al Baker, prezes narodowego przewoźnika powietrznego Kataru.

Przyszłość dziesięciu Super Jumbo linii lotniczych znad Zatoki Perskiej była już od dłuższego czasu wątpliwa. – Nawet jeśli będziemy je wykorzystywać, to najwyżej tylko połowę posiadanej floty – zapowiadał już Akbar al-Baker podczas forum CAPA. Największe samoloty pasażerskie na świecie zostaną docelowo zastąpione przez boeingi B777-9X.

Dziewiąty klient

– Moim zdaniem, patrząc wstecz, popełniliśmy największy błąd, kupując A380. Były dobre, kiedy pojawiły się na rynku, ale przy rosnącej cenie paliwa okazały się dużym błędem – stwierdził Akbar Al Baker w rozmowie udzielonej serwisowi "Simple Flying". Qatar Airways były dziewiątym klientem Airbusa przy pozyskiwaniu Super Jumbo. Jeszcze w 2001 roku zamówiono dwa pękate giganty, kolejne trzy sześć lat później podczas Paris Air Show, a pozostałych pięć podczas Dubai Air Show w 2011 roku.

Pierwszego z dziesięciu A380 przewoźnik z Kataru odebrał we wrześniu 2014 roku. Samoloty zabierały na pokład 517 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: ośmiu w klasie pierwszej w zestawieniu 1-2-1 (Private Suites), 48 w klasie biznes (1-2-1), oraz 461 w klasie ekonomicznej, w tym 56 na górnym pokładzie (2-4-2) i 405 na dolnym pokładzie w zestawieniu 3-4-3. Maszyny były napędzane ulepszonymi silnikami GP7272, w których został zwiększony ciąg do 320kN.

Po ostatniej wypowiedzi Akbara Al Bakera coraz mniej prawdopodobne jest, że Qatar Airways przywróci do pasażerskich rejsów jakikolwiek Super Jumbo. Wcześniej wycofanie pękatych gigantów z flot wdrożyły już Air France, Lufthansa, Etihad Airwas, Thai Airways, Hi Fly czy Malaysia Airlines. Wątpliwy jest również pozostanie Super Jumbo w barwach China Southern Airlines.

Pozostali będą cierpieć

– Ci, którzy zachowają A380, będą cierpieć na dwa sposoby. Pierwszy to olbrzymie koszty operacyjne. Drugi natomiast to klienci, którzy są bardziej świadomi emisji tych samolotów i będą unikać podróżowania nimi – uważa prezes Qatar Airways, który odniósł się również do przyszłej floty przewoźnika z Bliskiego Wschodu.

– Podstawą będą boeingi 787, które są wyjątkowo oszczędne i emitują mało CO2, podobnie jak airbusy A350, których jesteśmy największym operatorem – przypomniał Akbar Al Baker. Narodowy przewoźnik Kataru ma w sumie 40 Dreamlinerów wersji 787-8 i 787-9. Airbusów A350 posiada natomiast 53.

– Uziemiliśmy A380 po prostu dlatego, że jest to samolot o bardzo nieefektywnym zużyciu paliwa. Nie sądzę, że mają przed sobą przyszłość na rynku. Wiem, że pasażerowie je uwielbiają, bo są ciche i komfortowe, ale szkody jakie wyrządzają środowisku powinny być priorytetem przy podejmowaniu decyzji o ich lataniu – podsumował wątek prezes Qatar Airways.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy AW149 wyprodukowany w Świdniku już po testach

Biznes i przemysł

Pierwszy AW149 wyprodukowany w Świdniku już po testach

Piotr Bożyk 27 kwietnia 2025

LOT. Franek niebawem wróci do latania z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

eVTOL. 9-minutowy lot na nowojorskie lotniska

Pasażer i linie lotnicze

eVTOL. 9-minutowy lot na nowojorskie lotniska

Mateusz Kieruzal 27 kwietnia 2025

Zobacz również:

Qatar Airways: 30. boeing 777 z Internetem od Starlink

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways: 30. boeing 777 z Internetem od Starlink

Piotr Bożyk 25 lutego 2025

Australia: Zgoda dla Qatar Airways na zakup 25 proc. Virgin Australia

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways: Bogota i Caracas nowymi kierunkami w Ameryce Południowej

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Pierwszy AW149 wyprodukowany w Świdniku już po testach

Biznes i przemysł

Pierwszy AW149 wyprodukowany w Świdniku już po testach

Piotr Bożyk 27 kwietnia 2025

LOT. Franek niebawem wróci do latania z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

eVTOL. 9-minutowy lot na nowojorskie lotniska

Pasażer i linie lotnicze

eVTOL. 9-minutowy lot na nowojorskie lotniska

Mateusz Kieruzal 27 kwietnia 2025

Zobacz również:

Qatar Airways: 30. boeing 777 z Internetem od Starlink

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways: 30. boeing 777 z Internetem od Starlink

Piotr Bożyk 25 lutego 2025

Australia: Zgoda dla Qatar Airways na zakup 25 proc. Virgin Australia

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways: Bogota i Caracas nowymi kierunkami w Ameryce Południowej

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5