1 października był szczególnym dniem dla Embraera, Finnaira i Nordic Regional Airlines (NORRA), ponieważ firmy świętowały 20-lecie eksploatacji samolotów E-Jet. Dokładnie 1 października 2005 r. linie Finnair wykonały swój pierwszy komercyjny lot embraerem E170 z Helsinek do Oslo, otwierając nową erę regionalnych połączeń lotniczych, komfortu i niezawodności.
Aby uczcić tę rocznicę, kierownictwo linii i firmy Embraer zebrało się na lotnisku w Helsinkach na uroczystości przed lotem AY915, który o godz. 16:10 czasu lokalnego wyruszył w historyczną trasę do Oslo. Lotowi nadano specjalny znak wywoławczy / call sign „FIN20Y”.
Embraery są obsługiwane dla Finnair przez Nordic Regional Airlines (NORRA), spółkę joint venture Finnaira i Danish Air Transport, obsługującą trasy krajowe i europejskie. Obecnie we flocie linii jest 12 E190, najstarszy z nich został wyprodukowany w 2006 r., natomiast najmłodszy w 2011 r. Wcześniej, w latach 2005 - 2016 linie użytkowały także 10 embraerów E170.
- Od 20 lat flota Embraer ma kluczowe znaczenie dla regionalnej łączności, obsługując ruch lotniczy w naszym hubie w Helsinkach. Flota, obsługiwana przez naszego partnera Norra, nadal zapewnia doskonałą punktualność i niezawodność. Obecnie odnawiamy kabiny, aby jeszcze bardziej poprawić komfort pasażerów - powiedziała Christine Rovelli, dyrektor ds. przychodów w Finnair.
Wydarzenie 20-lecia obejmowało uroczystość przy bramce wyjściowej na terminalu, przemówienia kadry kierowniczej, upominki dla pasażerów oraz specjalne pożegnanie przed odlotem rejsu nr AY915, symbolizujące trwałą współpracę i wspólne wartości trzech firm.
- NORRA odnosi sukcesy z Embraerem od 20 lat. Samoloty E-Jet są niezawodnym filarem naszej działalności, umożliwiającym nam świadczenie wydajnych, wysokiej jakości usług regionalnych dla pasażerów Finnaira. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy być częścią tej podróży i wspólnie świętować ten kamień milowy - powiedział Juha Ojala, dyrektor zarządzający NORRA.
Warto dodać, że Finnair przeprowadza
retrofit pokładu całej flocie embraerów, który nadaje świeże i zachęcające do podróży wnętrze z elementami znanymi z wcześniej przeprojektowanych kabin samolotów dalekodystansowych fińskiego przewoźnika. Retrofit, zapoczątkowany w 2024 r., zakończy się w pierwszych tygodniach przyszłego roku.
- Nasza współpraca z Finnairem i NORRA, trwająca od 2005 r., jest świadectwem trwałej wartości rodziny samolotów E-Jet. Samoloty te zapewniają niezrównaną wydajność, efektywność i satysfakcję pasażerów w całej Europie. To moment wielkich emocji i dumy dla zespołu Embraer, który od 20 lat współpracuje z Finnair i NORRA, zapewniając niezawodne usługi. Jesteśmy dumni, że możemy świętować ten kamień milowy i liczymy na wiele kolejnych lat współpracy i wspólnych sukcesów - powiedziała Marie-Louise Philippe, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, dyrektor regionalny na Europę i Azję Środkową w Embraer Commercial Aviation.
Flota przewoźnikaObecnie flota fińskiej linii składa się z 80 samolotów: 12 ATR-ów 72-500, pięciu airbusów A319, 10 A320, 15 A321, ośmiu A330-300,
18 A350-900 oraz 12 embraerów E190. Przewoźnik czeka obecnie na dostawy jednego airbusa A350-900.
Warto także dodać, że wstępne plany odnowienia floty samolotów wąskokadłubowych Finnaira są w toku, ale dopóki linia lotnicza nie odzyska rentowności, to na razie nie będzie żadnych zamówień. Informowaliśmy o tym w artykule "
Finnair nieco odsuwa temat odnowienia floty wąskokadłubowej".