Finnair odebrał wczoraj (17 grudnia) swojego 18. airbusa A350-900. Jest to także pierwszy od trzech lat odebrany nowy samolot przez fińską linię. Dodatkowo przewoźnik poinformował, że nowa maszyna została sfinansowana dzięki wsparciu kredytów eksportowych w wysokości ponad 100 mln euro od agencji kredytów eksportowych Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, a samo finansowanie zostało zorganizowane przez Citibank Europe plc.
Kolejny airbus A350 dla fińskiego przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 708, który otrzymał rejestrację OH-LWT, a swój pierwszy lot techniczny wykonał 19 listopada br. Nowy nabytek posiada trzyklasową konfigurację pokładu dla 321 pasażerów: 30 w klasie biznes (1-2-1), 26 w premium (2-3-2) oraz 265 w klasie ekonomicznej (3-3-3).
Samolot został przebazowany z Tuluzy do Helsinek wczoraj (17 grudnia) wieczorem. Jako ciekawostkę warto dodać, że lot dostawczy najnowszego samolotu Finnaira odbył się przy użyciu mieszanki paliwa lotniczego i zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
Warto dodać, że Finnair jest pierwszym przewoźnikiem na świecie jaki zamówił A350. Miało to miejsce dokładnie 8 marca 2007 r., a następnie w grudniu 2014 r. przewoźnik zwiększył zamówienie o kolejnych osiem maszyn. Linia została trzecią na świecie (po Qatar Airways i Vietnam Airlines) oraz pierwszą (launch customer) w Europie, która otrzymała we wrześniu 2015 r. pierwszego A350-900XWB. Łącznie przewoźnik zamówił 19 A350-900, a to oznacza, że linia nie tylko wymieni całą swoją flotę dalekodystansową, ale także ją powiększy.
Pokłady airbusów A350 Finnaira
Samoloty latają w dwóch konfiguracjach podkładu. Pierwsza z nich, w dziewięciu samolotach, to konfiguracja mogąca pomieścić 278 pasażerów w trzech klasach: 43 w klasie biznes (1-2-1), 24 w premium (2-3-2) oraz 211 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Natomiast kolejna konfiguracja w pozostałych A350 może pomieścić 321 pasażerów w trzech klasach podróży: 30 w klasie biznes (1-2-1), 26 w premium (2-3-2) oraz 265 w klasie ekonomicznej (3-3-3).
Warto nadmienić, że
w lutym 2022 r. Finnair zaprezentował zupełnie nową klasę biznes i premium, a także odświeżoną klasę ekonomiczną, jako część poważnej inwestycji mającej na celu poprawę doświadczeń swoich pasażerów na pokładach samolotów szerokokadłubowych.
Flota przewoźnika
Obecnie flota fińskiej linii składa się z 80 samolotów: 12 ATR-ów 72-500, pięciu airbusów A319, 10 A320, 15 A321, ośmiu A330-300, 18 A350-900 oraz 12 embraerów E190. Przewoźnik czeka obecnie na dostawę ostatniego airbusa A350-900.
Warto także dodać, że wstępne plany odnowienia floty samolotów wąskokadłubowych Finnaira są w toku, ale dopóki linia lotnicza nie odzyska rentowności, to na razie nie będzie żadnych zamówień. Informowaliśmy o tym w artykule "
Finnair nieco odsuwa temat odnowienia floty wąskokadłubowej". Na razie linia rozpoczęła proces retrofitu pokładów
floty embraerów E190.
Rodzina A350
Do końca listopada 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1345 samolotów A350: 988 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 628 maszyny 42 liniom lotniczym: 538 A350-900 oraz 90 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).