Niskokosztowe linie lotnicze AirAsia z Malezji rozważają przejęcie malezyjskich linii lotniczych Raya Airways specjalizujących się w operacjach cargo, informuje Channel News Asia (CNA), powołując się na sobotni (22.1.) raport The Edge Weekly.
Zgodnie z informacjami The Edge Weekly, przedstawiciele Grupy AirAsia mieli prowadzić wstępne rozmowy z Ishakiem Ismailem, biznesmenem którego rodzina jest właścicielem Raya Airways, na temat przejęcia przewoźnika. Transakcja pozwoliłaby Grupie AirAsia rozwinąć część działalności odpowiedzialną za logistykę.
AirAsia z podciętymi skrzydłamiLinie lotnicze AirAsia od początku pandemii znajdują się w trudnym położeniu, na które wpływają ograniczenia w podróżowaniu w Azji. W porównaniu z innymi regionami świata, Azja pozostaje w dużej mierze zamknięta, co podcina skrzydła liniom pasażerskim z Grupy AirAsia, które poprzez korzystanie z efektu skali operacji przez lata budowały swój model biznesowy na oferowaniu mieszkańcom regionu możliwości odbywania tanich podróży lotniczych. Wprawdzie od lata 2020 roku
niektóre oddziały AirAsia były w stanie przywrócić obsługę połączeń lotniczych na trasach krajowych jednak to wciąż za mało by Grupa mogła powrócić do dawnej formy. W 2020 roku firma zmuszona była do
rezygnacji z części zamówienia samolotów wyprodukowanych przez Airbusa.
Potencjał cargoPodczas, gdy przepływ osób w Azji obwarowany jest licznymi ograniczeniami, wymiana handlowa oraz przepływ towarów notują bardzo dobre wyniki, napędzane popytem na wyroby produkowane w Azji, napędzając popyt na przewozy cargo. Zakłócenia łańcuchów dostaw, zatory w portach morskich, zmniejszenie się różnicy w cenie frachtu lotniczego i morskiego oraz popyt na przewozy przewyższający dostępne na rynku oferowanie tworzą klimat sprzyjający rozwojowi cargo lotniczego, który wiele linii w regionie,
takich jak Korean Air czy
China Airlines wykorzystały do osiągnięcia dochodowości nawet pomimo załamania się przewozów pasażerskich.
W listopadzie 2021 roku Teleport, oddział logistyczny Grupy AirAsia, zapowiedział iż planuje rozbudowę floty samolotów cargo, pozwalającą na rozszerzenie działalności, przypomina CNA. Pozyskanie linii lotniczych Raya Airways, dysponujących flotą trzech frachtowców boeing 767-200BDSF oraz frachtowca boeing 737-400F, którymi wykonują operacje m. in. na rzecz DHL Express, UPS czy Air Macau, w dużym mierze wpisywałoby się w plany Teleport oraz Grupy AirAsia.
Na razie właściciele Raya Airways nie są zainteresowani sprzedażą swojej firmy Grupie AirAsia, gdyż planują debiut giełdowy, informują źródła The Edge Weekly. Tymczasem AirAsia została zakwalifikowana w ubiegłym tygodniu przez Giełdę w Malezji jako firmę z grupy PN17, do której zalicza się przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej.