Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PRAWO I POLITYKA

USA: Krytyczny raport o nadzorze FAA nad Boeingiem. "Proces certyfikacji uległ erozji"


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-12-14 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

USA: Krytyczny raport o nadzorze FAA nad Boeingiem. "Proces certyfikacji uległ erozji"
fot. Piotr Bożyk
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) musi lepiej nadzorować prace i certyfikacje samolotów Boeinga. Taki podstawowy wniosek wynika z raportu Komisji Handlu Stanów Zjednoczonych, przygotowanego przez senator Marię Cantwell, który został opublikowany na początku bieżącego tygodnia - informuje Agencja Reutera.
97-stronicowy dokument zawiera obawy zgłoszone po dwóch katastrofach odrzutowców wersji 737 MAX należących do indonezyjskich Lion Air oraz afrykańskich Ethiopian Airlines z 2019 roku. Konsekwencją tych tragicznych zdarzeń było niemal dwuletnie uziemienie samolotów na całym świecie. Kongres przegłosował już w grudniu 2020 roku gruntowne reformy dotyczące sposobu, w jaki FAA certyfikuje nowe maszyny.

Raport senator Marii Cantwell jest niezwykle krytyczny wobec amerykańskiego regulatora. "Nadzór FAA nad procesem certyfikacji uległ erozji" - głosi dokument, który zarzuca agencji, że pod wpływem nadmiernej presji inżynierów i personelu produkcyjnego przekazywała swoje uprawnienia Boeingowi. Po tym wykazano w raporcie, że FAA "chronicznie brakuje personelu" i musi poprawić swoją kulturę bezpieczeństwa.

Cantwell zapowiedziała jednocześnie więcej przesłuchań w kwestiach lotniczych w 2022 roku. Steve Dickson, stojący na czele FAA, został natomiast zobowiązany do wdrożenia niezbędnych zmian w przemyśle lotniczym, które mają przysłużyć się do poprawy bezpieczeństwa.

Amerykański regulator zapewnił w oświadczeniu, że przyjął do wiadomości wszystkie uwagi i "traktuje je poważnie". Boeing z kolei odpowiedział dyplomatycznie, że dokonuje przeglądu raportu, dodając jednak, że wiele problemów wskazanych w dokumencie było już stosownie wcześniej nagłaśnianych, a producent współpracował nad ich rozwiązaniem z FAA.

Raport Cantwell odniósł się również do programu silników GE9X GE Aviation. W tym przypadku również wykazano nadmierną presję na przedstawicieli FAA. Rzecznik GE zapewnił jednak szybko, że wszystkie zarzuty dokładnie zostały zbadane i nie wykryto nic niepokojącego.

FAA analizuje obecnie szereg kwestii związanych z samolotami Boeinga. Niemniej w minionym miesiącu pełniący obowiązki szefa biura krajowego regulatora ujawnił, że osoby wyznaczone do pracy dla agencji nie mają wymaganej wiedzy specjalistycznej, a niektórzy nie spełniają oczekiwań FAA.

Raport Cantwell podsumował, że dwie katastrofy odrzutowców 737 MAX i niemal dwuletnie uziemienie tych maszyn kosztowały Boeinga ponad 20 mld dolarów. Poza tym poważnie zaszkodziły reputacji amerykańskiemu systemu nadzoru nad bezpieczeństwem lotniczym.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus przejmuje prowadzenie w konkursie na nowe samoloty dla linii KLM

Pasażer i linie lotnicze

Airbus przejmuje prowadzenie w konkursie na nowe samoloty dla linii KLM

Avgeek 10 grudnia 2021

LOTAMS wykonał pierwszy na świecie przegląd ciężki B767

Biznes i przemysł

LOTAMS wykonał pierwszy na świecie przegląd ciężki B767

simetra 02 grudnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5