Partner serwisu
Prawo i polityka

USA: Krytyczny raport o nadzorze FAA nad Boeingiem. "Proces certyfikacji uległ erozji"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
USA: Krytyczny raport o nadzorze FAA nad Boeingiem. "Proces certyfikacji uległ erozji"
fot. Piotr Bożyk
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) musi lepiej nadzorować prace i certyfikacje samolotów Boeinga. Taki podstawowy wniosek wynika z raportu Komisji Handlu Stanów Zjednoczonych, przygotowanego przez senator Marię Cantwell, który został opublikowany na początku bieżącego tygodnia - informuje Agencja Reutera.

97-stronicowy dokument zawiera obawy zgłoszone po dwóch katastrofach odrzutowców wersji 737 MAX należących do indonezyjskich Lion Air oraz afrykańskich Ethiopian Airlines z 2019 roku. Konsekwencją tych tragicznych zdarzeń było niemal dwuletnie uziemienie samolotów na całym świecie. Kongres przegłosował już w grudniu 2020 roku gruntowne reformy dotyczące sposobu, w jaki FAA certyfikuje nowe maszyny.

Raport senator Marii Cantwell jest niezwykle krytyczny wobec amerykańskiego regulatora. "Nadzór FAA nad procesem certyfikacji uległ erozji" - głosi dokument, który zarzuca agencji, że pod wpływem nadmiernej presji inżynierów i personelu produkcyjnego przekazywała swoje uprawnienia Boeingowi. Po tym wykazano w raporcie, że FAA "chronicznie brakuje personelu" i musi poprawić swoją kulturę bezpieczeństwa.

Cantwell zapowiedziała jednocześnie więcej przesłuchań w kwestiach lotniczych w 2022 roku. Steve Dickson, stojący na czele FAA, został natomiast zobowiązany do wdrożenia niezbędnych zmian w przemyśle lotniczym, które mają przysłużyć się do poprawy bezpieczeństwa.

Amerykański regulator zapewnił w oświadczeniu, że przyjął do wiadomości wszystkie uwagi i "traktuje je poważnie". Boeing z kolei odpowiedział dyplomatycznie, że dokonuje przeglądu raportu, dodając jednak, że wiele problemów wskazanych w dokumencie było już stosownie wcześniej nagłaśnianych, a producent współpracował nad ich rozwiązaniem z FAA.

Raport Cantwell odniósł się również do programu silników GE9X GE Aviation. W tym przypadku również wykazano nadmierną presję na przedstawicieli FAA. Rzecznik GE zapewnił jednak szybko, że wszystkie zarzuty dokładnie zostały zbadane i nie wykryto nic niepokojącego.

FAA analizuje obecnie szereg kwestii związanych z samolotami Boeinga. Niemniej w minionym miesiącu pełniący obowiązki szefa biura krajowego regulatora ujawnił, że osoby wyznaczone do pracy dla agencji nie mają wymaganej wiedzy specjalistycznej, a niektórzy nie spełniają oczekiwań FAA.

Raport Cantwell podsumował, że dwie katastrofy odrzutowców 737 MAX i niemal dwuletnie uziemienie tych maszyn kosztowały Boeinga ponad 20 mld dolarów. Poza tym poważnie zaszkodziły reputacji amerykańskiemu systemu nadzoru nad bezpieczeństwem lotniczym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 sierpnia 2023

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2023

Boeing: Co FAA od nas chce?

Biznes i przemysł

Boeing: Co FAA od nas chce?

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2023

Zobacz również:

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Prawo i polityka

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Tomasz Śniedziewski 17 sierpnia 2023

Boeing sprzedał w lipcu 52 samoloty, najwięcej Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zapotrzebowanie na nowych pilotów, stewardów i techników

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 sierpnia 2023

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2023

Boeing: Co FAA od nas chce?

Biznes i przemysł

Boeing: Co FAA od nas chce?

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2023

Zobacz również:

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Prawo i polityka

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Tomasz Śniedziewski 17 sierpnia 2023

Boeing sprzedał w lipcu 52 samoloty, najwięcej Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zapotrzebowanie na nowych pilotów, stewardów i techników

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5