Ostatni zaparkowany na długoterminowy postój boeing 737 MAX opuścił lotnisko w Moses Lake. Tym samym kończy się burzliwy rozdział w historii Boeinga i programu MAX, który był efektem zaniedbań produkcyjnych. Odbiorcą wąskokadłlubowca będzie Air China.
Dwie katastrofy z udziałem B737 MAX 8 Lion Air i Ethiopian Airlines doprowadziły do zatrzymania linii montażowej i całkowitego wstrzymania dostaw samolotów o wąskim kadłubie z nowego programu. Boeing rozpoczął magazynowanie setek samolotów z serii MAX na lotnisku w Moses Lake (główny port lotniczy jako miejsce długoterminowego parkingu), inwestując w infrastrukturę lotniska i przenosząc personel w celu obsługi wycofanej z użytku floty samolotów.
W szczytowym momencie zawieszenia dostaw z powodu wzmożonych kontroli jakości i nadzoru nad bezpieczeństwem, na płytach postojowych portu w Moses Lake, jak i lotnisk w San Antonio w Teksasie, Victorville w Kalifornii oraz w regionie Puget Sound w stanie Waszyngton znajdowało się 450 wąskokadłubowych samolotów nowej generacji.
Port lotniczy w Moses Lake – jak wskazuje „Flight Global” – służył amerykańskiemu producentowi samolotów jako „fabryka cieni”, do której przeniesiono cześć pracowników, aby zajęli się konserwacją przechowywanych płatowców i przygotowaniem ich do dostaw w momencie, kiedy regulator wyda stosowne pozwolenie. 25 sierpnia ostatni boeing 737 MAX 8, który był zaparkowany w Moses Lake, opuścił lotnisko w stanie Waszyngton, aby być wkrótce dostarczonym do Air China.
Ten konkretny samolot po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 2019 roku, zanim został zaparkowany z powodu kombinacji środków nadzoru regulacyjnego, wstrzymania ruchu lotniczego w związku z pandemią COVID-19 i wreszcie napiętych stosunków handlowych z Chinami w związku z polityką administracji Trumpa.
Ostatnie 20 składowanych samolotów było przeznaczonych dla chińskich linii lotniczych, a ich dostawy oznaczają, że pracownicy „fabryki cieni” mogą wrócić do zakładów w Everett i Renton do „normalnej” działalności produkcyjnej. Dostawa następuje ponad pół roku później niż pierwotnie planował Boeing, który miał nadzieję na dostawę zinwentaryzowanych samolotów do końca 2024 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.