Partner serwisu
Biznes i przemysł

B737 MAX 7 i 10. Certyfikacja znów opóźniona

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
B737 MAX 7 i 10. Certyfikacja znów opóźniona
fot. Boeing Airplanes
Warianty najmniejszy i największy B737 MAX nie będą certyfikowane w tym roku. Nastąpi to nie wcześniej niż w 2026 roku, gdyż Boeing zmaga się przeprojektowaniem systemów zapobiegających przegrzewaniu się gondol silników. Wypracowane rozwiązanie okazało się wadliwe.

Boeingi 737 MAX 8 i 9 służą liniom lotniczym na całym świecie od odpowiednio 2017 i 2018 roku. Rozpoczęcie służby samolotu najmniejszego wariantu serii 737 MAX planowane było na 2019 rok, a pierwszym klientem miały być Southewest Airlines. Z kolei największy typ samolotu miał zadebiutować komercyjnie rok później. Tak się jednak nie stało, gdyż dwie katastrofy z udziałem B737 MAX 8 w latach 2018-2019 zahamowały procesy certyfikacyjne.

Boeing mierzy się ze zwiększoną kontrolą jakości produkcji i nadzorem regulacyjnym, a audyty Federalnej Administracji Lotnictwa wzmógł „incydent” ze stycznia 2024 roku, kiedy trzymiesięczny B737 MAX 9 lądował awaryjnie tuż po starcie z lotniska w Portland po tym, jak podczas startu z kadłuba samolotu wyrwane zostało okno, pod którym mieściły się zamaskowane nieaktywne drzwi awaryjne. Po kilkunastu miesiącach Boeingowi udało się ustabilizować produkcję programu MAX, lecz certyfikacja B737 MAX 7 i 10 znów opóźnia się.

W czerwcu Boeing poprosił amerykańskiego regulatora o prolongatę ułatwień certyfikacyjnych. Powodem było wykrycie wad jednego z systemów naziemnych. Producent mierzył i mierzy się także z problemem systemów przeciwoblodzeniowych silników w boeingach nowej generacji. Federalna Administracja Lotnictwa nakazała przeprojektowania układów tak, aby system zapobiegał przegrzewaniu się gondol jednostek napędowych w wąskokadłubowcach. Proces zmian projektowych miał nastąpić pod koniec 2024 roku.

Boeing wciąż zmaga się z ww. problemem, więc opóźniona już o kilka lat certyfikacja boeingów 737 MAX 7 i 10 zostaje przełożona na przyszły rok. Nie wiadomo jednak, w którym kwartale regulator ze Stanów Zjednoczonych Ameryki certyfikuje owe typy samolotów. Boeing zobowiązał się wobec Kongresu i Federalnej Administracji Lotnictwa, że naprawi wadliwy system przed certyfikacją i dostawami. Przełożenie daty certyfikacji wynika z faktu, że preferowane przez producenta rozwiązanie stworzyło kolejny problem bezpieczeństwa, który – jak wskazuje „The Air Current” – zmusił inżynierów Boeinga do powrotu do deski kreślarskiej po ubiegłorocznych testach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2025

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 27 marca 2025

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2025

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2025

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 27 marca 2025

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2025

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij