Partner serwisu
Biznes i przemysł

Piąty testowy boeing B777-9 wykonał pierwszy lot

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Piąty testowy boeing B777-9 wykonał pierwszy lot
fot. Boeing Media
W minionym tygodniu piąty wyprodukowany boeing B777-9 wystartował z lotniska Paine Field w Everett w swój pierwszy lot techniczny. Jak podkreśla producent, stanowi to kolejny postęp w realizacji programu szerokokadłubowych samolotów B777X, a cały zespół pracuje nad dostarczeniem pierwszej maszyny tego typu w 2026 r.

Kapitan Ted Grady, główny pilot B777X, oraz kapitan Mark Brown, pilot projektu B777-9, wykonali lot techniczny trwający 2 godziny i 27 minut, aby sprawdzić sterowność i osiągi samolotu. Przelot ten był pierwszym od prawie pięciu lat przypadkiem, kiedy to zespół zbudował, przygotował i wykonał pierwszy lot samolotem B777-9.

Podczas lotu Grady i Brown pokonali trasę nad stanem Waszyngton, osiągając wysokość 39 tys. stóp (11 887 metrów) i prędkość 0,84 Macha (511 węzłów), co jest typowe dla pierwszego lotu. Na pokładzie maszyny towarzyszyli im Zach Lewis i Joel Conard, operatorzy systemów oraz Cody Bruinsma i Mike Deutsch, analitycy lotniczy. Samolot powrócił zgodnie z planem na lotnisko Paine Field o godz. 13:30.

- 777-9 lata pięknie i zachowywał się dokładnie tak, jak tego oczekiwaliśmy. Doceniamy ciężką pracę naszych współpracowników, którzy zaprojektowali, zbudowali i przygotowali ten samolot do lotu. Razem zamierzamy uzyskać certyfikat dla B777-9 i wprowadzić go do flot naszych klientów – powiedział Grady.

Przygotowania do lotu trwały od momentu opuszczenia linii montażu końcowego w zeszłym miesiącu kiedy to zespoły pracowały nad zatankowaniem B777-9, przeprowadzeniem testów silników i próbnych kołowań z małą i dużą prędkością. Działania różnych działów inżynierii koordynował Michael Kellner, który wspierał zespoły produkcyjne w ukończeniu samolotu i przygotowaniu go do lotu.

– Dbamy bardzo o te samoloty i traktujemy je jak nasze dzieci. Poświęciliśmy wiele czasu, energii i ciężkiej pracy, aby przygotować ten samolot i zbliżyć się o krok do dostarczenia B777-9. Ogromną dumą i ekscytacją napawa nas widok naszego samolotu w locie – powiedział Kellner, który ponad 16 lat temu dołączył do Boeinga jako stażysta inżynieryjny i pełni funkcję kapitana tego samolotu.

Co dalej z nową maszyną? Ten konkretny samolot przejdzie serię testów naziemnych i lotniczych, mających na celu wykazanie zgodności z wymaganiami dotyczącymi odporności na zakłócenia elektromagnetyczne i uderzenia pioruna.

Warto dodać, że zespół Boeinga przekroczył ostatnio 4 tys. godzin testów lotniczych na dedykowanej flocie testowej B777, poddając wariant B777-9 różnorodnym testom i warunkom, aby wykazać bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji nowego samolotu.

Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świata

Samoloty B777X mają zabierać na pokład od 350 do 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo będą zastępować na rynku. Rodzina B777X to wersja 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER), a także cargo B777-8F (następca B777-200F). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior.

Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać do 25 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki te pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Skrzydła posiadają składane końcówki co pozwoli rodzinie B777X utrzymać lotniskowy kod ICAO "E", który posiadają maszyny mające rozpiętość 52 metrów i nie przekraczają rozpiętością swoich skrzydeł 65 metrów. Boeing sprzedał łącznie 555 B777X: 43 B777-8, 453 B777-9 oraz 59 B777-8F.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa: Lockheed Super Star powraca w oryginalnym wyglądzie (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Lufthansa: Lockheed Super Star powraca w oryginalnym wyglądzie (zdjęcia)

Piotr Bożyk 09 sierpnia 2025

Air Cambodia chce kupić boeingi 737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Air Cambodia chce kupić boeingi 737 MAX

Piotr Bożyk 09 sierpnia 2025

ALC potwierdziło anulowanie zamówienia na samoloty A350F

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing X-37B gotowy do ósmej misji kosmicznej

Biznes i przemysł

Boeing X-37B gotowy do ósmej misji kosmicznej

Piotr Bożyk 04 sierpnia 2025

„Stabilizacja” Boeinga, czyli strata w Q2

Biznes i przemysł

„Stabilizacja” Boeinga, czyli strata w Q2

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Lufthansa: Lockheed Super Star powraca w oryginalnym wyglądzie (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Lufthansa: Lockheed Super Star powraca w oryginalnym wyglądzie (zdjęcia)

Piotr Bożyk 09 sierpnia 2025

Air Cambodia chce kupić boeingi 737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Air Cambodia chce kupić boeingi 737 MAX

Piotr Bożyk 09 sierpnia 2025

ALC potwierdziło anulowanie zamówienia na samoloty A350F

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing X-37B gotowy do ósmej misji kosmicznej

Biznes i przemysł

Boeing X-37B gotowy do ósmej misji kosmicznej

Piotr Bożyk 04 sierpnia 2025

„Stabilizacja” Boeinga, czyli strata w Q2

Biznes i przemysł

„Stabilizacja” Boeinga, czyli strata w Q2

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij