Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Radom: Koniec rozbiórki terminala. Niebawem przetarg na nowy


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-09-19 12:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ TVN24

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Radom: Koniec rozbiórki terminala. Niebawem przetarg na nowy
fot. Facebook
Z dość mocnym poślizgiem zakończyła się rozbiórka starego terminala na lotnisku w Sadkowie. Jak zapewnia nas rzecznik inwestora, nie ma to żadnego wpływu na harmonogram prac mających doprowadzić do rozbudowy lotniska, by te w przyszłym roku zaczęło obsługiwać pasażerów. Na początku października spodziewane jest również ogłoszenie przetargu na budowę nowego terminala. 
Jeszcze w styczniu ówczesny wicemarszałek senatu Adam Bielan, obecnie europoseł wybrany z okręgu mazowieckiego, zapowiadał, że rozbiórka zbędnych elementów infrastruktury starego lotniska zakończy się na przełomie marca i kwietnia. Udało się to w połowie września. Piotr Rudzki rzecznik Przedsiębiorstwa „Państwowe Porty Lotnicze” zapewnił nas, że późniejsze od planowanego zakończenie rozbiórki nie przeszkodzi w pracach, które pozwolą za rok otworzyć lotnisko z przepustowością na poziomie 3 mln pasażerów rocznie.  

Ewentualne opóźnienie oddania lotniska paradoksalnie może mu wyjść na dobre. Opóźniona jest modernizacja linii kolejowej nr 8 prowadzącej z Warszawy do Radomia. Obecnie, jak podaje portal Rynek Kolejowy, realna data zakończenie prac spodziewana jest na przełomie 2021/2022 roku, ale jak to na kolei bywa, „opóźnienie może ulec zmianie”. Istotne jest również, że kolej nie będzie prowadzić bezpośrednio do lotniska. Nie przewidziano na nim bowiem dworca. Lepiej sprawy się mają z drogą szybkiego ruchu nr 7, która połączy stolicę z drugim co do wielkości miastem województwa mazowieckiego. Jednak i tu mowa o 2021 roku. Najlepiej prezentuje się sytuacja z ulicą Wojska Polskiego – jedyną drogą prowadzącą do lotniska w Sadkowie. Ulica ma zostać poszerzona i będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Prace mają się zakończyć 30 września 2020 roku. Czyli w okolicy planowanego otwarcia lotniska.

Przetarg już za chwilę

Na początku przyszłego miesiąca zostanie ogłoszony przetarg na realizację projektu terminala. Ma on skusić mieszkańców południowego Mazowsza i województwa świętokrzyskiego do korzystania z portu, który w swojej dotychczasowej historii obsłużył 19 538 podróżnych. To mniej więcej tyle, ile lotnisko Olsztyn-Mazury otwarte trzy lata temu obsłużyło w swoim rekordowym miesiącu. Teraz ma być lepiej, bo stary port w Sadkowie, wedle słów rzecznika PPL-u cytowanych przez portal tvn24.pl, traktowany był przez jego potencjalnych klientów jako produkt „lotniskopodobny”.

PPL twierdzi, że kluczem do sukcesu będzie teraz rozbudowany pas startowy. Teraz Radom będzie mógł przyjmować najpopularniejsze samoloty pasażerskie świata, czyli boeing 737 i airbus A320. To rzeczywiście otworzy szanse na loty czarterowe, bo turystów z Radomia i okolic powinno być tyle, że touroperatorom może się opłacić otworzyć połączenia na najpopularniejszych kierunkach. PPL już prowadzi rozmowy z Itaką.

Kto będzie latać?


Kłopot w tym, że Radom, jeżeli rzeczywiście myśli o jakimkolwiek zbliżeniu się do granicy swojej przepustowości – teraz planowanej na 3 mln paxów, ale możliwej do zwiększenia aż do 10 mln! – musi mieć bogatą siatkę połączeń regularnych. Jak wynika z konsultacji przeprowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury, nie ma na razie wśród linii tzw. tradycyjnych zainteresowanych korzystaniem z Sadkowa. Kurtuazyjne deklaracje PLL LOT też trzeba brać z dużą dozą ostrożności, bo trudno oczekiwać, żeby przewoźnik ze swoim głównym węzłem przesiadkowym w Warszawie chciał latać z pobliskiego Radomia. Zostają więc tylko przewoźnicy niskokosztowi. Władze już zapowiadają wręcz zmuszenie ich do korzystania z Sadkowa. Raczej na zapowiedziach się skończy, bo tak duzi gracze, jak Ryanair czy Wizz Air nie pozwolą sobie na otwieranie nierentownych połączeń, tylko po to, by zaspokoić ambicie polityków partii rządzących Polską.    

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Enter Air: Pasażerowie nie chcą latać z Radomia

Infrastruktura i lotniska

Enter Air: Pasażerowie nie chcą latać z Radomia

Redakcja 21 sierpnia 2019

Radom: Dzisiaj gruzowisko, za rok lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Radom: Dzisiaj gruzowisko, za rok lotnisko

Aleksander Domański 16 lipca 2019

Lotnisko w Radomiu: Podpisano umowę na wydłużenie drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Radomiu: Podpisano umowę na wydłużenie drogi startowej

Emilia Derewienko 08 lipca 2019

 

Ryanair: Jesteśmy najbardziej ekologiczną linią w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Jesteśmy najbardziej ekologiczną linią w Europie

26 września 2019

Delta naciska na Boeinga w sprawie programu NMA

Biznes i przemysł

Delta naciska na Boeinga w sprawie programu NMA

26 września 2019

Embraer E175-E2 poleci jeszcze w tym roku

Biznes i przemysł

Embraer E175-E2 poleci jeszcze w tym roku

26 września 2019

Przedłuża się zawieszenie lotów Adria Airways

Pasażer i linie lotnicze

Przedłuża się zawieszenie lotów Adria Airways

26 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5