Embraer oraz Niderlandy podpisały w Paryżu umowę na dostawę najnowocześniejszego systemu modułowego do ewakuacji medycznej (MedEvac) dla przyszłej floty samolotów C-390 Millennium należących do Królewskich Sił Powietrznych Niderlandów.
Umowa, obejmująca jeden moduł oraz opcje na siedem kolejnych, została podpisana podczas Paris Air Show przez wiceadmirała Jana Willema Hartmana (MSc), dowódcę Materiel and IT Command, oraz Bosco da Costa Juniora, prezesa i dyrektora generalnego Embraer Defense & Security.
Sercem systemu ewakuacji medycznej jest moduł medyczny typu roll-on/roll-off – samodzielna, transportowana drogą powietrzną jednostka, która funkcjonuje jako mini szpital. Umożliwia ona leczenie i transport pacjentów, w tym tych wymagających pełnego wsparcia życiowego. Jej konstrukcja pozwala również na transport pacjentów z chorobami zakaźnymi, chroniąc personel medyczny i załogę.
- System ten rozszerzy możliwości operacyjne naszej floty C-390 Millennium, przekształcając ją w modułową powietrzną placówkę medyczną zdolną do udzielania ratującej życie pomocy zarówno w powietrzu, jak i na ziemi. Dzięki tym nowym możliwościom będziemy w stanie zapewnić niezbędną pomoc wtedy, gdy będzie ona najbardziej potrzebna – powiedział wiceadmirał Jan Willem Hartman z Królewskich Sił Powietrznych Niderlandów.
Wszystkie elementy modułu medycznego są w pełni kompatybilne z systemem obsługi ładunku (CHS) samolotu C-390 i można je szybko zainstalować przez tylną rampę samolotu, co zapewnia płynną integrację i wdrożenie. Ten innowacyjny system znacznie zwiększy możliwości Holandii w zakresie prowadzenia operacji humanitarnych, pomocy w przypadku katastrof i operacji medycznych o charakterze wojskowym.
- Integracja tego systemu medycznego stanowi znaczący krok naprzód w ewolucji samolotu C-390 Millennium. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać Holandię w wzmacnianiu jej zdolności w zakresie ratownictwa lotniczego dzięki temu innowacyjnemu i gotowemu do użycia rozwiązaniu. Ten modułowy system medyczny, który pozwoli uratować wiele istnień ludzkich w całym okresie eksploatacji samolotu, jest doskonałym przykładem niezwykłego potencjału ewolucyjnego samolotu C-390 – powiedział Bosco Da Costa Junior.
Informacyjnie o C-390
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.