Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pierwszy KC-390 w konfiguracji NATO wszedł do służby w Siłach Powietrznych Portugalii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pierwszy KC-390 w konfiguracji NATO wszedł do służby w Siłach Powietrznych Portugalii
Fot. Embraer Media
Pierwszy KC-390 Millennium Portugalskich Sił Powietrznych (Força Aérea Portuguesa - FAP) wszedł do służby w bazie lotniczej Beja. Samolot spełnia wymagania określone przez portugalskie krajowe władze lotnicze (AAN) i zawiera standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z samolotem. Integracja ta wynika z szeroko zakrojonej kampanii testów w locie przeprowadzonej w Portugalii przy współpracyy Embraera, OGMA i FAP.

W 2019 roku Força Aérea Portuguesa zamówiły pięć samolotów KC-390, kompleksową umowę na usługi i wsparcie oraz symulator lotu. Wejście do służby nastąpiło po ceremonii, która odbyła się w 16 października w fabryce Embraer w Gavião Peixoto w Brazylii.

- To dla nas wspaniały czas, ponieważ jesteśmy świadkami wejścia do służby pierwszego KC-390 Millennium poza Brazylią. Portugalskie Siły Powietrzne są strategicznym partnerem Embraera, wspierając nas od początku internacjonalizacji KC-390 Millenium. Embraer i FAP będą kontynuować współpracę, aby rozwijać nasze długoterminowe projekty w nadchodzących latach - powiedział Walter Pinto Junior, dyrektor operacyjny Embraer Defense & Security.

- Wejście do służby tego samolotu jest znaczące dla Portugalskich Sił Powietrznych i Portugalii, ponieważ kończy rozwój i produkcję samolotu o wielu wartościach, zdolnego do realizacji najbardziej wymagających scenariuszy operacyjnych. Wymagania postawione przez portugalskie siły powietrzne wyniosły ten samolot na jeszcze wyższy poziom technologiczny i możliwości - stwierdził generał brygady João Nogueira, przewodniczący misji nadzoru i monitorowania programu KC-390.

Ten wielozadaniowy wojskowy taktyczny samolot transportowy oferuje niezrównaną mobilność, łącząc wysoką wydajność i elastyczność operacyjną z niskimi kosztami operacyjnymi, co jest kombinacją nie do pobicia. Konfiguracja do tankowania w powietrzu (AAR), oznaczona jako KC-390, zademonstrowała swoje możliwości podczas operacji z Brazylijskimi Siłami Powietrznymi. Jest on dopuszczony do tankowania kilku różnych myśliwców, a także jest w stanie tankować inne KC-390 za pomocą podskrzydłowych kapsuł. Jest to unikalna cecha tego typu samolotów.

Portugalia jest największym międzynarodowym partnerem programu C-390, a jej udział w rozwoju i produkcji samolotu jest uznawany za mający pozytywny wpływ ekonomiczny na tworzenie miejsc pracy, nowe inwestycje, zwiększony eksport i postęp technologiczny. Oprócz Portugalii, C-390 ma zamówienia z Brazylii i Węgier, a także została wybrana przez Niderlandy, Austrię oraz Czechy.

KC-390 Millenium 

W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna). 

Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Poleciliśmy embraerem KC-390 

W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w fotorelacji z tego wydarzenia.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Niderlandy zamówiły moduły medyczne do embraerów C-390

Biznes i przemysł

Niderlandy zamówiły moduły medyczne do embraerów C-390

Piotr Bożyk 05 lipca 2025

Embraer: Portugalia zwiększyła zamówienie na C-390

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Niderlandy zamówiły moduły medyczne do embraerów C-390

Biznes i przemysł

Niderlandy zamówiły moduły medyczne do embraerów C-390

Piotr Bożyk 05 lipca 2025

Embraer: Portugalia zwiększyła zamówienie na C-390

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij