Embraer dostarczył wczoraj (5 września) pierwszy wielozadaniowy transportowy samolot C-390 Millennium Siłom Powietrznym Węgier (Hungarian Air Force - HUNAF) o numerze taktycznym 610. Maszyna została oficjalnie powitana i odebrana w bazie lotniczej w Kecskemét na Węgrzech.
Jak informuje Embraer, samolot ten będzie pierwszym na świecie C-390 wyposażonym w latający oddział intensywnej opieki medycznej (roll-on/roll-off), dzięki czemu będzie jeszcze lepiej przygotowany do wykonywania misji humanitarnych i ewakuacji medycznej (MedEvac). Węgierski C-390 jest w pełni zgodny z wymaganiami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), nie tylko pod względem sprzętu, ale także konfiguracji awioniki i łączności.
- Przybycie tego samolotu stanowi prawdziwy kamień milowy dla węgierskich sił powietrznych, ponieważ zapewni on naszym siłom zbrojnym bezprecedensowe możliwości w zakresie wojskowego transportu lotniczego. Posiadanie silnych, dobrze wyposażonych i nowoczesnych sił obronnych leży w interesie bezpieczeństwa Węgier i cały czas nad tym pracujemy. Firma Embraer jest w tym doskonałym partnerem - powiedział Kristóf Szalay-Bobrovniczky, minister obrony Węgier.
Samolot w pełni spełnia wymagania węgierskich sił obronnych, będąc w stanie wykonywać różne rodzaje misji wojskowych i cywilnych, w tym ewakuację medyczną (medevac), wsparcie humanitarne, poszukiwanie i ratownictwo (SAR), transport ładunków i żołnierzy, precyzyjne zrzuty ładunków, operacje ze spadochroniarzami oraz tankowanie w powietrzu (AAR).
W Europie, oprócz
Węgier, na zakup brazylijskiej konstrukcji zdecydowały się także
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy oraz Austria, a na świecie
Korea Południowa.
- To wyjątkowa chwila dla Embraera, ponieważ dostarczamy pierwszego C-390 Millennium węgierskim siłom powietrznym. Ten samolot zapewnia niezrównane połączenie wydajności, elastyczności i obniżonych kosztów cyklu życia samolotu, co czyni go preferowanym transportowcem w Europie.b Jesteśmy przekonani, że C-390 doda Węgrom ważnych możliwości i z niecierpliwością czekamy na wsparcie wejścia samolotu do służby - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Od momentu wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r. i w
portugalskich siłach powietrznych w 2023 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 14 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc., co świadczy o wyjątkowej produktywności w tej kategorii. Samoloty posiadają standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z maszyną.
Poleciliśmy embraerem KC-390 W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.
C-390 MilleniumW październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na
samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.