Partner serwisu
Biznes i przemysł

Embraer: A-29N Super Tucano do zwalczania dronów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Embraer: A-29N Super Tucano do zwalczania dronów
fot. Embraer
Embraer co raz mocniej podkreśla możliwość wykorzystania samolotów A-29N Super Tucano do walki z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Brazylijski producent twierdzi, że sprawdzić by się mogły m.in. w walce z Shahedami.

Podczas prezentacji w Warszawie, która odbyła się 2 grudnia 2025 r. Embraer, podobnie jak podczas wcześniejszych spotkań odbywających się w Polsce, podkreślał dotychczasowe sukcesy w sprzedaży i wdrażaniu swoich samolotów w siłach zbrojnych państw NATO. To element zachęcania Ministerstwa Obrony Narodowej do wybrania KC-390 Millennium jako nowego samoloty transportowego dla polskich sił zbrojnych.

Ostatnio brazylijski producent poświęca także co raz więcej uwagi na promowanie swojego innego samolotu wojskowego, czyli A-29 Super Tucano. Embraer widzi w nim przydatne narzędzie do zwalczania dronów.

A-29N Super Tucano do zwalczania dronów

Podczas grudniowej wizyty w Warszawie prezes Embraera podkreślał, że KC-390 to nie jedyna oferta dla Polsk. Jego zdaniem A-29N Super Tucano są doskonałym narzędziem do zwalczania dronów bojowych takich jak wykorzystywane na wojnie w Ukrainie Shahedy.

– Widzimy też bardzo otwarcie rynku europejskiego na A-29N, które zostały ostatnio zakupione przez Portugalię, czyli pierwsze europejskie państwo NATO. Naszym zdaniem jest to bardzo dobra i efektywna kosztowo platforma do zwalczania bezzałogowych statków powietrznych – podkreślał Bosco da Costa Jr., prezes zarządu Embraer Defense & Security.

Prezes Embraera podkreślał, że firma jest otwarta na innowacje i nowe rozwiązanie, które będą pozwalać na zwalczanie nowych zagrożeń na polu walki. – A-29N Super Tucano, wyposażony w nowoczesny system uzbrojenia zgodny ze standardami NATO, jest obecnie zdolny do neutralizowania zagrożeń ze strony bezzałogowych statków powietrznych, takich jak Shahedy, oferując niezrównaną efektywność kosztową, precyzję i niezawodność – podkreśla da Costa.

Dodaje przy tym, że zarówno KC-390 Millennium oraz A-29N Super Tucano są w stanie sprostować oczekiwaniom i wyzwaniom operacyjnym przed jakimi staje dziś i może stać w przyszłości nasz kraj.

– Jak widać, od 1969 roku DNA Embraera jest jasne: istniejemy po to, aby oferować naszym klientom najlepsze możliwości operacyjne w celu ochrony ich kluczowych interesów i suwerenności – podkreśla da Costa.

Przystosowane do zwalczania dronów A-29 miałyby zostać wyposażone specjalnych łączach danych do odbierania wstępnych współrzędnych celu i naprowadzania, sensorze elektrooptycznym/termowizyjnym (EO/IR) do śledzenia laserowego i podświetlania celu, a także laserowo naprowadzanych pociskach rakietowych i karabinach maszynowych kal. .50 do neutralizacji bezzałogowych systemów powietrznych. Koncepcja operacyjna opracowana przez Embraera ma umożliwić obecnym i przyszłym użytkownikom A-29 dodanie misji przeciwdronowych do ich profili operacyjnych zawsze wtedy, gdy będzie to konieczne.

Podstawowe informacje o A-29 Super Tucano

A-29 Super Tucano to samolot turbośmigłowy produkowany przez Embraera od roku 2003. Zastąpił wcześniejszą wersję A-29 Tucano. Do tej pory sprzedano już ponad 290 samolotów tego typu. Maszyny te wylatały 600 tys. godzin lotu, w tym 60 tys. w warunkach bojowych. Wiele z nich brało udział w rzeczywistych operacjach bojowych przeciwko celom naziemnym, a także we wsparciu różnych służb porządku publicznego. Oprócz działań uderzeniowych A-29 Super Tucano są również wykorzystywane w misjach policyjnych, których zadaniem jest zmuszenie do lądowania załogowych statków powietrznych — w tym używanych do przemytu nielegalnych substancji.

Jak zapewnia producent A-29 Super Tucano jest najskuteczniejszym samolotem wielozadaniowym w swojej kategorii, wyposażonym w najnowocześniejszą technologię do precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy pakiet komunikacyjny.

Jego możliwości są dodatkowo zwiększone dzięki zaawansowanym systemom awioniki HMI zintegrowanym z solidnym płatowcem zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych w surowym środowisku i bez infrastruktury. Co więcej, samolot ma zmniejszone wymagania konserwacyjne i oferuje wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.

A-29 zostały wybrane przez Afganistan, Angolę, Brazylię, Burkina Faso, Chile, Dominikanę, Ekwador, Filipiny, Ghanę, Honduras, Indonezję, Kolumbię, Liban, Mauretanię, Nigerię, Panamę, Paragwaj, Portugalię, Urugwaj, Senegal, Turkmenistan i Stany Zjednoczone Ameryki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PGZ i Embraer. Są porozumienia o współpracy

Biznes i przemysł

PGZ i Embraer. Są porozumienia o współpracy

Redakcja 03 grudnia 2025

Polecieliśmy Embraerem KC-390. Idealny dla Polski? [zdjęcia]

Biznes i przemysł

Embraer KC-390 zatankował Gripena E

Biznes i przemysł

Embraer KC-390 zatankował Gripena E

Piotr Bożyk 25 listopada 2025

Firmowy embraer KC-390 odwiedzi Warszawę

Biznes i przemysł

Firmowy embraer KC-390 odwiedzi Warszawę

Piotr Bożyk 24 listopada 2025

Embraer: Helvetic zamawiają E195-E2. Air Côte d’Ivoire stawiają na E175

Pasażer i linie lotnicze

Embraer: Rekordowy portfel, ale spadek zysku w Q3

Biznes i przemysł

Embraer: Rekordowy portfel, ale spadek zysku w Q3

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Zobacz również:

PGZ i Embraer. Są porozumienia o współpracy

Biznes i przemysł

PGZ i Embraer. Są porozumienia o współpracy

Redakcja 03 grudnia 2025

Polecieliśmy Embraerem KC-390. Idealny dla Polski? [zdjęcia]

Biznes i przemysł

Embraer KC-390 zatankował Gripena E

Biznes i przemysł

Embraer KC-390 zatankował Gripena E

Piotr Bożyk 25 listopada 2025

Firmowy embraer KC-390 odwiedzi Warszawę

Biznes i przemysł

Firmowy embraer KC-390 odwiedzi Warszawę

Piotr Bożyk 24 listopada 2025

Embraer: Helvetic zamawiają E195-E2. Air Côte d’Ivoire stawiają na E175

Pasażer i linie lotnicze

Embraer: Rekordowy portfel, ale spadek zysku w Q3

Biznes i przemysł

Embraer: Rekordowy portfel, ale spadek zysku w Q3

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij