Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kwiecień, czerwiec? Kiedy wróci boeing 737 MAX?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ cnbc.com/ centreforaviation.com/ msn.com

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kwiecień, czerwiec? Kiedy wróci boeing 737 MAX?
fot. bbc.com
Linie Southwest Airlines nie uwzględniają Maxów w swojej siatce połączeń do połowy kwietnia 2020 roku. Do 7 dnia tego samego miesiąca nie planuje korzystać z najnowszych 737 American Airlines. Z kolei United Airlines wycofał Maxy aż do czerwca. To efekt decyzji Boeinga o wstrzymaniu produkcji Maxów.

Przewoźnicy otrzymali tydzień temu jasny sygnał od producenta, że uziemienie jeszcze potrwa. To wymusiło na nich podjęcie decyzji o dalszym budowaniu siatki bez samolotów, które, choć są już we flocie, to nie mogą się wzbić w powietrze od marca tego roku. Najgorsze jest to, że nikt nie wie tak naprawdę, ile to wszystko potrwa. Efektem takiego stanu rzeczy może być problem lub nawet niemożność wznowienia produkcji po zakończeniu uziemienia.

Przewoźnicy bez maszyn

Decyzja wymienionych linii lotniczych jest tak naprawdę działaniem po omacku. Data zakończenia uziemienia Maxów była przekładana już tyle razy, że aż trudno to zliczyć. Jak widać, przewoźnicy liczą na to, że samoloty wrócą do służby przed letnim szczytem. Na to samo liczyli i przed ostatnim pikiem sezonu, a Maxy jak stoją tak stały.

Southwest Airlines, największy w Stanach użytkownik najnowszych 737 musi realizować o około 175 lotów dziennie przez niemożność korzystania z 34 Maxów, jakie ma we flocie. Spółka wycenia, że tylko w trzecim kwartale tego roku obniżyło to jej dochód operacyjny o ponad 400 mln dolarów. United spodziewa się, że w grudniu będzie musiała średnio anulować 75 lotów dziennie. Od stycznia wartość ta ma spaść do 56 lotów. Linia stara się łatać dziury w siatce leasingami i używaniem starszych maszyn. Wszystko by zminimalizować straty.

Boeing ma świadomość, że przedłużający się kryzys producenta a co za tym idzie linii, oznacza, że każdego dnia rośnie kwota, jakiej będą się domagać odszkodowań, jakie do firmy z siedzibą w Chicago wystąpią poszkodowani. A to nie jest jedyny kłopot.

Ludzie bez pracy

Decyzja Boeinga o wstrzymaniu produkcji ma już swoje pierwsze konsekwencje również na rynku producenckim. W piątek 20 grudnia Spirit AeroSystems spółka, która buduje kadłuby dla Boeinga, powiedział, że zakończy dostawy przeznaczone dla Maxów.

To jeszcze samo w sobie nie jest niepokojące, bo Boeing i Spirit dysponują zasobami finansowymi pozwalającymi im przetrwać kryzys. Jak jednak Richard Aboulafia, analityk branży lotniczej w Teal Group, inaczej sprawy się mają z podwykonawcami, podwykonawcami podwykonawców i tak dalej. – Jeśli nie ma pracy, to jak zarobić? A jak nie ma zarobku, to jak płacić pracownikom? – pyta retorycznie Aboulafia. – Najbardziej niepokojący jest efekt lawiny, bo nikt nie wie, jak głęboko sięga ten łańcuch zależności jednych mniejszych producentów od drugich – dodaje ekspert.

To wszystko skłania Richarda Aboulafia do oczywistego stwierdzenia, że nie sposób powiedzieć czy po zakończeniu uziemienia Maxów i co za tym idzie wznowienia produkcji tych maszyn, będzie można wrócić do montowania z pełną mocną czy nie? A przypomnijmy, że na miesiąc przed uziemieniem Maxów Boeing powiadomił o zaawansowanych staraniach mających na celu zwiększenie miesięcznej produkcji Maxów z 52 do 57 sztuk. To z kolei oznaczało inwestycje w ludzi czy sprzęt. Teraz zaś te wyłożone na rozwój pieniądze nie mają się szansy zwrócić. I nikt nie wie kiedy taką szansę otrzymają. To wróży poważne kłopoty. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Boeing: Styczeń z najniższą sprzedażą od 1962 roku

Biznes i przemysł

Boeing: Styczeń z najniższą sprzedażą od 1962 roku

Aleksander Domański 13 lutego 2020

Zwolnienia u podwykonawcy Boeinga

Biznes i przemysł

Zwolnienia u podwykonawcy Boeinga

Aleksander Domański 23 stycznia 2020

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Boeing: Styczeń z najniższą sprzedażą od 1962 roku

Biznes i przemysł

Boeing: Styczeń z najniższą sprzedażą od 1962 roku

Aleksander Domański 13 lutego 2020

Zwolnienia u podwykonawcy Boeinga

Biznes i przemysł

Zwolnienia u podwykonawcy Boeinga

Aleksander Domański 23 stycznia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5