Linie lotnicze Jet Airways z siedzibą w Bombaju podpisały umowę z Boeingiem na zakup 75 sztuk wąskokadłubowych samolotów Boeing 737 MAX 8 – informuje agencja Reuters. Według szacunków indyjscy przewoźnicy w ciągu nadchodzących dwóch dekad wydadzą aż 290 mld dol. na nowe maszyny. Aby sprostać rozwojowi rynku, rozbudowy potrzebują krajowe terminale i infrastruktura lotnicza.
Indyjskie linie lotnicze Jet Airways chcą zwiększyć i rozwinąć swoją flotę, aby zaspokoić rosnący popyt na loty krajowe i międzynarodowe. Rynek lotniczy w Indiach powiększa się i staje się coraz bardziej atrakcyjny dla najważniejszych producentów samolotów – zarówno amerykańskiego Boeinga, jak i jego europejskiego rywala, firmy Airbus.
W lipcu ubiegłego roku Boeing poinformował, że spodziewa się, że w ciągu najbliższych 20 lat indyjskie linie lotnicze zamówią 2100 maszyn o łącznej szacowanej wartości 290 mld dolarów. Producent nazwał to najwyższą w historii prognozą dla trzeciej co do wielkości gospodarki Azji.
Szacunki mają potwierdzenie w liczbach: krajowy ruch pasażerski wzrósł w styczniu tego roku o 17,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, co oznacza 41. kolejny miesiąc z dwucyfrową dynamiką wzrostu – podało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Indiom
brakuje również infrastruktury. Aby poradzić sobie z prognozowanym wzrostem, rząd Indii zaplanował prawie trzykrotność wydatków na modernizację infrastruktury lotniskowej do 2022 roku, w porównaniu z poprzednim czteroletnim okresem. Indyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (AAI) planuje bowiem wydać ponad 21 tys. crore (3,2 mld dolarów) w latach 2018-2022 na budowę nowych terminali i rozbudowę istniejących lotnisk.
Jet Airways mają nadzieję sfinalizować ostatnią umowę na MAX-y do końca marca – poinformował dyrektor linii lotniczych, Vinay Dube. W zeszłym roku przewoźnik zamknął transakcję zakupu innych 75 maszyn typu Boeing 737 MAX. Wartość obecnej transakcji to, zgodnie z cenami katalogowymi, 8,8 mld dolarów, choć przewiduje się, że w ostateczności będzie ona niższa ze względu na rabaty producenta.