Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

COVID-19: 5 tys. samolotów może zostać wycofanych na świecie


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2020-05-25 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

COVID-19: 5 tys. samolotów może zostać wycofanych na świecie
Fot. American Airlines
Floty światowych linii lotniczych czeka największe w historii "sprzątanie", ponieważ operatorzy lotniczy koncentrują się na oszczędnych samolotach o niższych kosztach operacyjnych i konserwacyjnych. Wszystko po to, aby zaoszczędzić pieniądze. Nawet do 5 tys. samolotów zagrożonych jest wycofaniem z latania.
Firma AllianceBernstein Holding z Nowego Jorku, zarządzająca aktywami i inwestycjami, przedstawiła nowy raport "Samoloty komercyjne: Ile z nich przejdzie na emeryturę? Nie ma kraju dla starych samolotów". Holding twierdzi, że kluczowymi kwestiami w redukcji flot są koszty konserwacji samolotów, długoterminowe koszty paliwa i kwestie środowiskowe. Dostawy nowych samolotów mogą być obciążeniem finansowym, ale firmy leasingowe i banki kredytowo-eksportowe są chętne do pomocy i nowych inwestycji. Firma dodaje, że w przypadku samolotów, które mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych 18 miesięcy, linie lotnicze mają je objęte umową i zwykle zapłaciły już znaczne kwoty.

- Nie oczekujemy, że linie lotnicze odejdą od tej wpłaconej gotówki na zadatki, a to stanowi dużą zachętę do odbioru, chociaż zauważamy, że linie lotnicze już od kilku tygodni negocjują nowe warunki z Airbusem i Boeingiem m.in. takie jak opóźnienie terminu dostawy - czytamy w raporcie Bernsteina.

Kluczową kwestią jest to, że nowe samoloty są bardziej paliwooszczędne, m.in. poprzez nowoczesne silniki i inne czynniki. Bernstein zauważa, że ​​przy obecnych niskich cenach paliwa wiele osób uważa, że ​​linie lotnicze mogą zdecydować się na pozostanie przy swoim starszym sprzęcie, ponieważ niższe koszty paliwa zrekompensują większe jego zużycie. Linie lotnicze podejmują decyzje o zakupie samolotów jako aktywów na ponad 20 lat, dlatego nie mogą oczekiwać, że baryłka ropa będzie w cenie 30 dolarów po ożywieniu gospodarki i przez następne 20 lat. Bernstein ostrzega, że ​​po przejściu pandemii COVID-19 głównym problemem będzie środowisko. Gdy rozpocznie się proces powrotu lotnictwa, emisje CO2 i hałas znów staną się ponownie widoczne. Przykładowo niedawna pomoc finansowa przez rząd francuski dla linii Air France wymaga „ambitnej mapy środowiskowej”.

Konserwacja/maintenance jest poważnym problemem i kosztem, ponieważ starsze samoloty są droższe w utrzymaniu niż młodsze samoloty, a starsze samoloty wymagają bardziej ciężkich prac technicznych związane z korozją i zmęczeniem kadłuba. Koszty te rosną również w miarę zaparkowania samolotu, ponieważ mogą być potrzebne dodatkowe przeglądy typu C (C-Check) i inne prace konserwacyjne. Obecnie obserwuje się wzmożone złomowanie starszych typów samolotów, takich jak A340, B757, B767, B747, a także nawet najstarszych B777 i A380. Raport Bernsteina mówi, że każdy samolot w wieku powyżej 15 lat stanowi znaczące ryzyko przejścia na lotniczą emeryturę, szczególnie, że zbliżają się do ciężkich przeglądów typu D (D-Check) w ciągu najbliższych 5 lat.

Problem polega na tym, że im dłużej zaparkowane są samoloty, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że wrócą, ponieważ dłuższy cykl uruchamia może wymusić wykonanie przeglądu C-Check, które zwykle wykonuje się mniej więcej co 18 miesięcy. Przedłużone zaparkowanie samolotu może z łatwością uruchomić C-Check, który kosztuje od 300 do 800 tys. dolarów, w zależności od samolotu zgłoszonego w raporcie. Powoduje to, że 5 tys. samolotów jest narażonych na ryzyko szybkiego wycofania, a kolejnych 1000 uważa się, że odejdzie z flot w ciągu 2-3 najbliższych lat.

Jak ostatnio informowaliśmy spora część globalnej floty Airbusa A380 stanie jedną z największych ofiar pandemii koronawirusa. Kilku operatorów już jakiś czas temu zaczęło uziemiać niektóre lub wszystkie swoje samoloty tego typu. Inni przewoźnicy chcą natychmiast wycofać część lub całą flotę SuperJumbo. Można o tym przeczytać w artykule "COVID19: Większość airbusów A380 może nie powrócić już do latania".

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Boeing: 20 kwietnia wznawiamy produkcję samolotów komercyjnych

Biznes i przemysł

Boeing: 20 kwietnia wznawiamy produkcję samolotów komercyjnych

Avgeek 19 kwietnia 2020

Koronawirus. Piętrzą się anulacje zamówień Boeing MAX-ów

Biznes i przemysł

Koronawirus. Piętrzą się anulacje zamówień Boeing MAX-ów

Emilia Derewienko 15 kwietnia 2020

Koronawirus. EasyJet odracza dostawę 24 samolotów Airbusa

Biznes i przemysł

Koronawirus. EasyJet odracza dostawę 24 samolotów Airbusa

Emilia Derewienko 14 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5