Partner serwisu
Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?
fot. CFM International
Silniki lotnicze wyprodukowane przez CFM International miały zostać stworzone z części niespełniających żadnych wymogów. Brytyjski dostawca podzespołów, przeciwko któremu producent silników złożył powództwo, fałszował na masową skalę dokumentację. Wadliwe silniki napędzają samoloty starszej generacji z rodziny A320 i B737.

Spółka joint venture amerykańskiej firmy General Electric i francuskiego przedsiębiorstwa Safran, zajmująca się produkcją silników lotniczych, zdecydowała się na złożenie powództwa przeciwko AOG Technics. Brytyjski dostawca podzespołów potrzebnych do produkcji silników lotniczych miał dostarczać części, które posiadały sfałszowaną dokumentację zdatności do lotu – znanej jako autoryzowane certyfikaty dopuszczenia (ARC). CFM International podejrzewa, że 68 silników zostało wyposażonych w fałszywe części.

Złożony pozew ma na celu zmuszenie AOG Technics do przekazania większej ilości informacji, co ostatecznie pomoże producentom i liniom lotniczym wyśledzić nieautoryzowane części zamienne zainstalowane w samolotach przewoźników na całym świecie.

– Bezpieczeństwo jest naszym najwyższym priorytetem i podejmujemy agresywne działania prawne przeciwko firmie AOG Technics, aby przyspieszyć zdolność do zidentyfikowania części sprzedawanych przez tę stronę trzecią ze sfałszowaną dokumentacją – powiedział, cytowany przez agencję Bloomberga, rzecznik spółki produkującej silniki. Składający się z wadliwych części silnik to CFM56. Jednostka napędowa montowana jest w airbusach A320ceo i boeingach 737-800NG.

Dochodzenie Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wykazało, że niektóre z fałszywych komponentów obejmują łopatki turbin, które uważane za „części o ograniczonej żywotności” i podatną są na szybszą zużywalność. CFM International wskazuje jednak, że żaden z samolotów wyposażonych w wadliwe silniki nie brał udział w żadnym wypadku lub sytuacji awaryjnej.

Sprawa wyszła na jaw w lipcu podczas analizy przez techników CFM dostarczonych części. Wewnętrzne dochodzenia wykazało, że fabrycznie nowe części okazały się być używanymi i niespełniającymi określonych
przepisami warunków. CFM i Safran zbadały sprawę przed powiadomieniem organów regulacyjnych i potwierdziły, że dokumentacja została sfałszowana.

Wygląda na to, że fałszowanie certyfikatów to dopiero wierzchołek góry lodowej działań AOG Technics. Według raportu Bloomberga kluczowi pracownicy firmy fałszowali historię swoich karier, a nawet używali
fotografii stockowych, aby bardziej uprawdopodobnić swoje CV. Dyrektor handlowy firmy, Ray Kwong, twierdził, że spędził dziesięciolecia, pracując dla takich firm jak All Nippon Airways (ANA), Mitsubishi i Nissan.

Powyższe firmy wskazały, że taka osoba nigdy nie była zatrudniana w żadnych strukturach firm. Nieprawdą okazały się również zapewnienia przedstawicieli AOG Technics, że firma posiada we Frankfurcie, Miami czy
Singapurze zagraniczne oddziały (warsztaty). Amerykańskie tanie linie lotnicze Southwest Airlines jako pierwsze znalazły w silnikach swoich dwóch boeingach 737-800NG wadliwe łopatki turbiny niskociśnieniowej. Części zostały zapobiegawczo usunięte.

Linie lotnicze i organy regulacyjne starają się obecnie wyśledzić silniki wyposażone w wadliwe części. EASA zaleca operatorom usunięcie części dostarczonych przez AOG Technics i zastąpienie ich certyfikowanymi
komponentami. CFM56 pozostaje obecnie najpopularniejszym silnikiem odrzutowym, mimo że wąskokadłubowe samoloty nowej generacji, takie jak A320neo i B737 MAX, wykorzystują inne jednostki napędowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Biznes i przemysł

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Piotr Bożyk 11 września 2023

Linie airBaltic z kolejnym nowym airbusem A220-300

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Gulfstream: G700 z lepszymi osiągami niż planowano

Biznes i przemysł

Gulfstream: G700 z lepszymi osiągami niż planowano

Mateusz Kieruzal 10 września 2023

Centrum serwisowania silników lotniczych XEOS zawiesza działalność!

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Biznes i przemysł

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Piotr Bożyk 11 września 2023

Linie airBaltic z kolejnym nowym airbusem A220-300

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Gulfstream: G700 z lepszymi osiągami niż planowano

Biznes i przemysł

Gulfstream: G700 z lepszymi osiągami niż planowano

Mateusz Kieruzal 10 września 2023

Centrum serwisowania silników lotniczych XEOS zawiesza działalność!

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5