Rząd Indonezji próbuje przekonać krajowe linie lotnicze, by te anulowały zamówienia samolotów od Airbusa. Miałaby to być odpowiedź na wprowadzenie przez Unię Europejską ograniczeń na biopaliwa z oleju palmowego, informuje Bloomberg.
O to, by przewoźnicy z Indonezji wykonywali operacje lotnicze w oparciu o inne samoloty niż airbusy zabiega minister handlu, Enggartiasto Lukita, który ostatnio przekonywał linie lotnicze Lion Mentari Airlines by te wymieniły flotę na boeingi. W czwartek Lukita poinformował, że rozmawiał z Rusdi Kiraną, współzałożycielem linii lotniczych Lion, na temat porzucenia Airbusa i największy przewoźnik niskokosztowy kraju miał zadeklarować poparcie dla proponowanego przez rząd posunięcia.
– Rozważamy wszystkie opcje. Kontaktowałem się z Rusdim i on powiedział mi, że kierowane przez niego linie lotnicze poprą wszelkie decyzje rządu – odpowiedział Lukita na pytanie, czy rząd nakaże przewoźnikom wymianę airbusów na boeingi.
W obronie rynku oleju palmowego
Deklaracja rządu Indonezji, że rozważa on nakazanie odejścia od samolotów Airbusa jest odpowiedzią na tegoroczną decyzję Unii Europejskiej nakładającej ściślejsze ograniczenia na wykorzystywanie oleju palmowego w biopaliwach w szczególności w paliwie biodiesel. Unia obawia się, że zwiększenie wykorzystania oleju palmowego przyczyni się do jeszcze większego karczowania lasów pod uzyskanie terenów do uprawy palm olejowych. Indonezja, największy producent tropikalnego oleju roślinnego na świecie, w ubiegłym tygodniu zagroziła także nałożeniem taryf odwetowych na wyroby mleczne z Unii, po tym gdy ta wprowadziła cła na subwencjonowane paliwo biodiesel z oleju palmowego.
Pomiędzy Boeingiem i Airbusem
Eskalacja konfliktu handlowego może skomplikować plany linii Lion by na nowo stać się klientem europejskiego producenta. Przewoźnik zamierzał zrezygnować z samolotów boeing 737 MAX 8 po ubiegłorocznej katastrofie jednej z użytkowanych przez niego maszyn tego typu, w wyniku której śmierć poniosło 189 osób na pokładzie. Również przewoźnik narodowy kraju, Garuda Indonesia, zapowiedział, że może zrezygnować z zamówienia Maxów na rzecz innych modeli samolotów.
Obecnie Lion Air posiada zamówienie na osiem airbusów A330neo o wartości katalogowej 2,4 mld dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.