Linia Lion Air odebrała w weekend pierwszego airbusa A330-900neo. Przewoźnik jest pierwszym w regionie Azji i Pacyfiku i szóstym na świecie, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330.
Pierwszy A330neo w rejonie Azji i Pacyfiku
A330-900neo numer jeden dla indonezyjskiej linii, to samolot o oznaczeniu MSN 1926, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji PK-LEI. Maszyna jest leasingowana od singapurskiej firmy BOC Aviation. A330neo Lion Air zabierze na pokład 436 pasażerów w konfiguracji jednej ekonomicznej klasy podróży (3-3-3). A330neo będzie wykorzystywany przez Lion Air do regularnych lotów dalekodystansowych z Indonezji. Obejmują one także rejsy pielgrzymkowe z takich miast jak Makasar, Balikpapan czy Surabaja do Dżuddy i Medyny w Arabii Saudyjskiej. Czas lotu dla takich tras wynosi około 12 godzin, a dotychczas były one wykonywane boeingami B747-400.
Flota indonezyjskiej linii Lion Air składa się obecnie ze 116 samolotów: trzech airbusów A330-300, jednego A330neo, 38 boeingów B737-800, 64 B737-900 oraz 10 B737 MAX 8. Lion oczekuje na dostawę 248 samolotów: trzech airbusów A330-300, dziewięciu A330-900neo, czterech B737-800, 189 B737 MAX 8/9 oraz 50 B737 MAX 10.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejsza zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg wydłużony jest o 400 mil morskich (740 km).
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe samoloty Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1738 samoloty, z czego 1456 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1019) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekują 282 samoloty A330, w tym cztery w wersji cargo oraz pięć wojskowych. Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".