Partner serwisu
Prawo i polityka

Francja zabija konkurencyjność lotnictwa. Nowe podatki na horyzoncie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Francja zabija konkurencyjność lotnictwa. Nowe podatki na horyzoncie
fot. Air France
Francję trzeba traktować jako pioniera w opodatkowywaniu branży lotniczej. Podróże lotnicze mogą jeszcze zdrożeć, gdyż Paryż chce podwyższyć i wprowadzić nowe podatki, które sfinansują „ekologiczne” przedsięwzięcia, zapewniając wpływ do budżetu rocznie prawie jednego miliarda euro.

Nie ma państwa w Unii Europejskiej, któremu lotnictwo zbrzydłoby bardziej niż Francji. Paryż już jest liderem w opodatkowaniu branży, która ułatwia przepływ osób i towarów, łączy kultury, czy zbliża gospodarki. Pozytywny wpływ lotnictwa na ogólne życie jest niezaprzeczalny, gdyż żaden inny środek transportu publicznego nie jest tak efektywny.

Od kilku lat francuska branża lotnicza musi liczyć się z sytuacją, że władze centralne nakładają na sektor kolejne podatki. Do systemu podatkowego implementowano już „daninę solidarnościową”, aby zasilić budżet kwotą ponad jednego miliarda euro i zmniejszyć deficyt. Podwyższono podatki od lotów w kabinach premium i paliwa do lotów prywatnymi samolotami. Porażką zakończył się plan zakazania lotów na trasach krajowych – przepis prawny skutecznie podziałał tylko na pięć z ponad 100 tras krajowych.

Polityczna hipokryzja na najwyższych szczeblach władz Francji jest obecna, gdyż francuski prezydent Francji, Emmanuela Macrona, kilka razy dawał do zrozumienia, że „Unia Europejska może umrzeć” – europejski blok jest przeregulowany i niedoinwestowany, czego skutkiem ma być utrata konkurencyjności na rzecz Chin i Stanów Zjednoczonych Ameryki, jeśli „klasyczna agenda” będzie postępować, a teraz Francja planuje obarczyć lotnictwo kolejnymi podatkami.

Z prac nad ustawą budżetową na rok 2026 wynika chęć wprowadzenia dwóch podatków i podwyższenia jednej daniny. Paryż zamierza implementować podatki od paliwa lotniczego na lotach krajowych – implementacja miałaby zapewnić roczny wpływ budżetowy na poziomie 660 milionów euro. W planach jest nałożenie podatku w wysokości jeden euro od każdego pasażera obsługiwanego w regionie stołecznym (Île-de-France) – zarówno na odlotach, jak i przylotach, co zapewniłoby wpływ rocznie 66 milionów euro. Rozważana jest także opcja podwojenia stawki VAT na loty krajowe – z 10 do 20 proc., dzięki której budżet zyskałby kolejne 170 milionów euro. Skutkiem ostatniego działania byłby wzrost cen biletów na trasach krajowych od 13 do 26 euro.

Francuska branża lotnicza wyraża niepokój, argumentując wzrost danin „odpływem” pasażerów do innych środków transportu publicznego, głównie szybkiej kolei, której oferta ma być konkurencyjna cenowo, zwłaszcza na flagowych trasach krajowych – np. z Paryża do Marsylii i Nicei. Ostateczny wersja zmian podatkowych zostanie wypracowana w czasie powakacyjnych obrad parlamentarnych. Jest jednak duża szansa, że latanie we Francji od 1 stycznia będzie dużo droższe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polskie Porty Lotnicze podsumowują finansowo 2024 rok

Biznes i przemysł

Polskie Porty Lotnicze podsumowują finansowo 2024 rok

Polskie Porty Lotnicze 03 lipca 2025

Darmowy bagaż podręczny. Tak chcą europarlamentarzyści

Prawo i polityka

Izrael zaatakował Iran. Cierpi lotnictwo cywilne

Prawo i polityka

Izrael zaatakował Iran. Cierpi lotnictwo cywilne

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2025

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

Unia Europejska. Jak zapewnić konkurencyjność lotnictwa?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Polskie Porty Lotnicze podsumowują finansowo 2024 rok

Biznes i przemysł

Polskie Porty Lotnicze podsumowują finansowo 2024 rok

Polskie Porty Lotnicze 03 lipca 2025

Darmowy bagaż podręczny. Tak chcą europarlamentarzyści

Prawo i polityka

Izrael zaatakował Iran. Cierpi lotnictwo cywilne

Prawo i polityka

Izrael zaatakował Iran. Cierpi lotnictwo cywilne

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2025

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

Unia Europejska. Jak zapewnić konkurencyjność lotnictwa?

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij